Helm - waarschuwing

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Eén van mijn vrienden is enkele weken geleden in een afdaling ten val gekomen met de racefiets en in 't ziekenhuis belandt met enkele gebroken ribben.
Daar vertelde men hem dat afgescheurde oren (oorschelpen dus) een redelijk frequent letsel is bij fietsongevallen aan hoge snelheid. Het zijn de riempjes van de helm die je oorschelp volledig of gedeeltelijk van je gezicht lostrekken (ze kunnen wel opnieuw vastgezet worden :mrgreen: ).
Dit is een letsel dat zich voordoet wanneer de helm onvoldoende vast staat op je hoofd en dus tijdens de val van je hoofd gerukt wordt. De helm vangt dan nog steeds de eerste klap op, maar gaat daarna aan de haal met een stuk oorschelp.
Advies is dus: helm goed vastzetten, en de gespjes van je helm ook goed aansluitend te dragen.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bedankt voor de tip, en sterkte aan je vriend!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Dank en Inderdaad: beterschap voor je vriend.

...maar... ook nu geldt dat “voorkomen” beter is dan “genezen”. Dus (zeker op de ritten met de Stromer) iets voorzichtiger rijden om de kans op een ongeluk te verminderen heeft mijn voorkeur. Dat je er 45 km/uur mee kunt rijden, wil niet zeggen dat je die snelheid ook altijd en overal moet proberen te rijden. Alleen al om die reden ben ik een fervent voorstander voor óók een plek op het fietspad, maar wel eentje met een aangepaste snelheid.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Henry schreef: 21 aug 2019, 05:39 . Dat je er 45 km/uur mee kunt rijden, wil niet zeggen dat je die snelheid ook altijd en overal moet proberen te rijden.
Tuurlijk wel! Als ik rustig had willen toeren had ik wel een R&M, Klever, Kalkhof, oid gekocht :aq :dwarf: :cool2:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Daniel1975 schreef: 21 aug 2019, 06:55 Tuurlijk wel! Als ik rustig had willen toeren had ik wel een R&M, Klever, Kalkhof, oid gekocht :aq :dwarf: :cool2:
Valt me tegen dat hij het met jouw conditie niet gewoon op eigen kracht doet ;p
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

:bj
Blue
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 246
Lid geworden op: 23 sep 2018, 17:23
Locatie: Lier
Merk SP: Geen :(
Km-stand: 800

Verder is een loszittende helm ook heel gevaarlijk voor je hersenen.
(Ook bij motorijders een vaak voorkomend probleem)

Tijdens een val gaat je hoofd dan eerst, binnen in de helm, botsen omdat deze niet stevig tegen je hoofd zat.

Dus je MOET de sluiting altijd goed strak houden.

Daarom snap ik ook niet dat je vaak motorijders ziet waarbij de gesp zelfs niet vast is!

Ontopic:
Pffffieewwww wil ik niet meemaken dat je valt en je ziet je oorschelpen wat verder liggen
2023: Klever N Pinion L 1600Wh besteld en geannuleerd wegens nieuwe “misschien” leverdatum van de 1600Wh in Nov/Dec?
Ex-Stromer ST3
Plaats reactie