Fietsnavigatie

Gebruikersavatar
Stromer9000
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 402
Lid geworden op: 21 aug 2018, 20:41
Locatie: Gent (België)

Hallo collega Stromeraars...

dit onderwerp is reeds meermaals aangekaart maar ik ben op zoek naar een fietsnavigatie. Ik hoef niet te weten hoeveel watt ik duw, hoe snel mijn hartslag gaat etc. Welke montageadapter heb ik nodig voor montage en ga zo maar door... :D

De navigaties evolueren zo snel dat ik maar een nieuw topic heb gestart. Op mijn werk raden ervaren fietsers aan om te opteren voor Garmin ipv voorbeeld Mio.

Wie o wie geeft de gouden tip? :?:
🇧🇪 ST3 LE :mrgreen: | Park Tool PRS-25 Team Issue Montagestandaard | Ortlieb Velocity High Visibility Daypack | Giro Bexley MIPS | KINEKT 2.1 Aluminum Seatpost | Lupine Rotlicht | Ortlieb Backroller Urban | Cateye BM-45 zijspiegel
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Voorlopig houd ik het bij de googlemaps app op m'n smartphone.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik zeg: "Ga voor de instapper in fiets-navigatie". Navigatie-instappers hebben vaak een gebrek aan extra functionaliteit, maar doen wel wat ze moeten doen, namelijk navigeren. MAARrrrrrr..... zelf als je het hebt over navigeren, dan kan dit op verschillende manieren:
- route laten bepalen door de navigatie apparatuur
- route zelf bepalen en uploaden
- etc. etc.

Nog goedkoper zijn de navigatie-Apps voor je telefoon. Zelf houd ik daar niet zo van, want als je valt, doet je telefoon het waarschijnlijk ook niet meer.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromer9000
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 402
Lid geworden op: 21 aug 2018, 20:41
Locatie: Gent (België)

Ik zit te kijken momenteel naar de Garmin Edge 530, is dat dan een instapmodel? ;-)

https://buy.garmin.com/nl-BE/BE/p/621230
🇧🇪 ST3 LE :mrgreen: | Park Tool PRS-25 Team Issue Montagestandaard | Ortlieb Velocity High Visibility Daypack | Giro Bexley MIPS | KINEKT 2.1 Aluminum Seatpost | Lupine Rotlicht | Ortlieb Backroller Urban | Cateye BM-45 zijspiegel
norw
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 jun 2019, 13:36

Ik gebruik nu al een tijdje de Garmin edge explore. Dit voldoet prima voor navigatie (kent wel niet het specifieke van de speed pedelec). Routeren ofwel gewoon op adres ofwel maak je je route via Garmin connect. Als je van de voorgestelde route afwijkt, duurt het soms even voor hij dit accepteert maar uiteindelijk werkt die ook in dat scenario best mee (dit was vroeger nog wel eens anders)
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

De resultaten van google vind je bijvoorbeeld hier als je zoekt op goedkope fietsnavigatie. Een Mio Cyclo uit de 2xx serie vind je al voor rond de €150.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
jannijm
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 114
Lid geworden op: 16 feb 2019, 20:07
Locatie: NL - Gelderland
Merk SP: Stromer

De Garmin Edge 530 is een super-toestelletje, maar niet voor navigatie vind ik... Ik gebruik de voorloper van deze op mijn racefiets en atb en lees hierop snelheid, cadans, vermogen, hartslag, etc. af, maar ik vind het schermpje veel te klein om mee te navigeren. Voor navigeren gebruik ik Google maps of de app Pocket Earth op mijn telefoon.

Als je toch een apart apparaat wil dan zou je kunnen kijken naar de Garmin Edge 1030. Deze biedt kwaliteit & functionaliteit van de 530, maar dan in een veel groter jasje en is veel beter geschikt voor navigatie.
🇾🇪 Stromer ST3 XL Deep Black 983Wh - Bodyfloat Kinekt 2.1 - Abus rIngslot - Ergotec M88 spiegel - Ultegra cassette 11-28 - Van Zijp 175 mm - Ergon GS3 handvatten - Ortlieb Backroller Classic - Cycliq Fly12 CE & Fly6 CE
jjj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 321
Lid geworden op: 21 mei 2018, 14:12
Locatie: Amersfoort

Wat navigatie betreft zijn imho de Garmin apparaten onverslaanbaar. Ik ben zelf behoorlijk fanatiek met Garmin, Zowel voor motor, wandelen als sporten heb ik een of meer Garmins. Niets versloeg de Garmins.

MAAR

De Garmin navigeert je over fietspaden ook waar het niet mag! Er is voor zover maar een mogelijkheid voor de speed bike; Immers de Garmin en Mio etc sturen je allemaal over het fietspad (als je hem instelt als fietser) of over de wegen (als je hem instelt als auto). Er is een app die je echt over speed-bike routes laat gaan: dit is naviki (https://www.naviki.org/nl/naviki/route-plannen/ )

Het is geen gratis ap; wat ik weer fijn vind zodat ik de reclames kan afkopen. En je kan een optie kopen waar door je speedbik juist wordt gerouteerd. Als echte Garmin gebruiker moet ik wel wennen; daar het net allemaal anders werkt dan ik gewend ben.

Ik zeg niet dat naviki beter is dan bijvoorbeeld de edge van garmin; maar het is de enige die op dit moment (voor zover ik je weet) niet over illegale wegen stuurt.
mrstrom

Ziet er goed uit de naviki.

Maar als ik mijn woonwerk in voer dan komt ie met een route van 26km, terwijl het legaal in 20km kan. Ook zegt ie dat dat meer dan uur duurt...

Ik ga hem eens testen. Want google maps werkt sowieso niet prettig.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Naviki geeft hier zwaar irritante routes. Mijn woon - werk route gaat zelfs over een paar stukken waar bromfietsen/SP's helemaal niet mogen komen. Ik heb de hoop op een nette SP oplossing voor nu opgegeven (althans voor de korte termijn, er zal uiteindelijk vast iets komen)
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie