Vandaag lekker aan de slag gegaan met de accutransporter (zie aldaar) en de eerste echte gebruikstest van de nieuwe software. Eens kijken of de laders voldoen met de huidige instellingen.
Bij aankomst vandaag in Amersfoort had ik de accu's net niet "warm" genoeg gekregen.
- 20190617_052152.jpg (224.52 KiB) 4396 keer bekeken
- 20190617_052036.jpg (229.5 KiB) 4396 keer bekeken
Net onder de 40 graden dus er werd (gelukkig !) gewoon opgeladen.
Dan maar wat harder op de terugweg. Had wat tegenwind dus dat slurpt de batterij goed leeg.
Bij aankomst in Elst was de accu al wat afgekoeld (haalde het zeker niet naar huis op 1 blauwtje) maar nog goed boven de 40 graden.
- te warm....
- DSCN1635.JPG (178.58 KiB) 4396 keer bekeken
En dan gaat de lader dus ook keurig niet in "laden" maar blijft hangen op "wait...."
- effe wachten
- DSCN1634.JPG (198.54 KiB) 4396 keer bekeken
Na enige tijd dook de bovenste balk (= batterijcel) onder de 40 graden en de lader sprong automatisch aan (zie groene blokje)
- kleine groene blokje rechts boven
- DSCN1637.JPG (164.97 KiB) 4396 keer bekeken
En als die dan loopt is prima waarneembaar hoe de lading naar binnen komt. Da's leuk voor de grafieken maar geeft ook een goede indruk wat deze lader doet t.o.v. de Stromer CR190/245
- opladen bezig
- DSCN1633.JPG (205.27 KiB) 4396 keer bekeken
Het lijkt wel een oplaad-station. Ook een testje om te kijken of meerdere laders en diverse batterijen toch netjes gesorteerd op de site komen. En dat werkt prima. Voortgang prima bij te houden.
- DSCN1636.JPG (266.68 KiB) 4396 keer bekeken
- DSCN1638.JPG (162.63 KiB) 4396 keer bekeken
De laders en deze software werkt dus. Morgen eens naar Herveld om daar allerlei soorten accu's te "proberen" of deze ook normaal geladen worden. Me happy.....ik kan de 2 reserve Stromer-laders (CR190 nog in de doos) in de verkoop gooien.
Zelf heb ik dus nu 3 typen laders: de Stromer CR190; de Stromer CR245 en de Revolts X-1.
Hieronder een staatje van de "kracht" en globale laadtijd bij een volledig lege batterij.
- CR190 3,5A (3,5 A x 54,6V laadstroom = 190 W) >> globaal 6 uur laden
- CR245 4,5 A (4,5 A x 54,6 V laadstroom = 245 W) >> globaal 5 uur laden
- Revolts X-1 3 A (3 A x 54,6 V laadstroom = 160 W) >> globaal 7 uur laden
Let op: puur indicatief want dit hangt echt af van hoe "leeg" je accu is. Vanochtend reed ik dus een blauwtje tot 0% en wisselde gedurende de rit met de reservebatterij. Bij aankomst op de kazerne en bij controle op de lader bleek er toch weer 3% in te zitten. Ik trek gewoon een batterij helemaal leeg maar met een beetje rust kunnen de cellen zich herpakken en dan blijkt er nog wat energie in te zitten.
Dus: maak hier geen wetenschap van.....indicatief.
Stromer ze,
Reinout