Silent X-1: alternatief voor Stromer lader

Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Lijkt me een geweldig alternatief voor de standaard lader. Met name dat deze geruisloos zijn werk doet, maakt hem zeer geschikt om in een "kantoortuin" met flexibele werkplekken te gebruiken.
Witte ST3 van maart 2019
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

(Sylvia; dank voor het afsplitsen naar een eigen topic)

De huidige Stromer-laders vind ik gewoon niet geweldig. Iemand op het forum noemde ze “lunchtrommeltje” en geeft daarmee prima de uitstraling aan: niet Stromer-waardig. Buiten de uitstraling hebben de organieke Stromer-laders meerdere nadelen:
- Ze maken herrie. De ingebouwde ventilator is verre van geruisloos en ronduit hinderlijk bij mij op bureau.
- Ze geven niet voldoende informatie over de laadcyclus. De (knipperende) ledjes zijn wel heeeeel basaal. Vooral dat laatste groene knipperende ledje kan wel een uur duren…
- Stevigheid ? Gelukkig zijn mijn laders prima werkend maar al meerdere Stromerforum-leden hebben narigheid gehad met de plastic lunchtrommel…… Het is de reden waarom ik 2 extra laders heb zodat ik op werk en op huis een extra lader heb liggen voor als het nodig is. Een best wel forse investering omdat de kwaliteit gewoon sip is; maar ik kan het niet hebben om een weigerende lader te hebben van/naar huis. Er staan er dus nog gewoon 2 in doos hier….

Tijd voor de zoektocht naar iets anders. Gedurende de zoektocht kwam Stromer nog uit met een soort mini-lader (en geluidloos) maar het opladen met die pocket charger CR65 duurt zo lang dat dit voor mij geen optie is.

In Zwitserland kwam ik de firma Revolts tegen die bezig waren/zijn met de ontwikkeling van een eigen lader; de X-1. Toen ik instapte nog slechts een bouwtekening maar de afgelopen maanden is dit tot daadwerkelijk product gekomen en heb ik er 4 aangeschaft. Die zijn van de eerste (voor)productieslag. De uiteindelijke laders zullen niet wijzigen behalve software ! De afgelopen maanden heb ik steeds stukje software mogen ontvangen en het lijkt er op dat nu ook de blauwe accu’s ondersteund worden (was eerst niet). Dus ik heb deze laders al een tijdje maar ben er nog niet mee op het forum gekomen omdat het een product in ontwikkeling is.
Met de aanschaf van de voorproductieserie (daar heb ik er dus bijna de helft van gekocht) heb ik Revolts weer geholpen met geld vrijmaken voor de verdere ontwikkeling van de software. Afgelopen vrijdag heb ik die software binnen gekregen waarmee mijn spullen ook bleken te werken. Morgen de grote test waarbij ik 4 accu’s moet opladen. Ben benieuwd.

De laders zijn netjes verpakt. Keurige stevige kartonnen box, schuim inserts, mini-gebruikshandleiding en een niet-bruikbaar netsnoer (Zwitserse stekker met 3 pinnen; past hier niet). Maar de lader zelf heeft een Eurostekker 3P dus een verlengsnoer is zo verworven (en ligt al bij de meeste mensen thuis).
openen....
openen....
DSCN1632.JPG (247.18 KiB) 4528 keer bekeken
Leuk groepje van 4 laders
quadje X-1
quadje X-1
DSCN1557.JPG (303.8 KiB) 4528 keer bekeken
De lader is gefreesd uit een blok aluminium. Niet scherp; netjes afgerond; mooi stabiel. Er zit een frame bovenop en daar wordt de batterij in geplaatst. En dat staat verbazingwekkend stabiel.
standaard laad-stand
standaard laad-stand
20190503_094127.jpg (401.85 KiB) 4528 keer bekeken
Mark (Lamkram) had al een valide vraag toen ik deze lader bij Marco’s speedpedelec beheersingscursus bij me had (oude software; werkte alleen bij 814 batterijen) of dat frame er ook af kon zodat de lader kleiner was mee te nemen. De vraag staat uit bij Revolts; ik houd je op de hoogte.

Fotootjes dichtbij. Echt netjes afgewerkt; geheel Stromer-waardig (let op: dit is niet van Stromer).
DSCN1621.JPG
DSCN1621.JPG (270.59 KiB) 4528 keer bekeken
DSCN1622.JPG
DSCN1622.JPG (308.24 KiB) 4528 keer bekeken
DSCN1623.JPG
DSCN1623.JPG (265.75 KiB) 4528 keer bekeken
Je start op met het hoofdmenu dat de volgende opties heeft:
- Temperatuur
- Wifi on/off
- Max charge
- Base settings
hoofdmenu
hoofdmenu
DSCN1625.JPG (201.04 KiB) 4528 keer bekeken
Bij “Temperatuur” kan je de onder- en bovengrens aangeven waarbinnen de lader moet werken gegeven een bepaalde temperatuur van de batterij. Fabriek technisch staat die ingesteld tussen de 10 en 40 graden; da’s het beste voor de levensduur van de batterij. Maar dit is dus geheel instelbaar.
DSCN1626.JPG
DSCN1626.JPG (183.98 KiB) 4528 keer bekeken
DSCN1627.JPG
DSCN1627.JPG (178.45 KiB) 4528 keer bekeken
Bij “max charge” heb je de keuze of de lader moet stoppen bij het bereiken van de 80% capaciteit van de batterij. Ook dit is beter voor het behoud van je batterij.
DSCN1628.JPG
DSCN1628.JPG (192.38 KiB) 4528 keer bekeken
Bij “Base settings” kom je in het instellingen- en informatie menu en heb je de volgende keuzes:
- Set up netwerk. Het verbinden van de lader met de pc (waarmee je dus op de pc de voortgang kan bijhouden, gegevens opslaat maar ook de software-updates mogelijk maakt).
- Firmware update. Hier indrukken en de lader controleert via de pc of er iets nieuws te downloaden is.
- Back light. Instelling van het beeldscherm
- System information. Hier kan je de software-stand lezen, de firmware-stand, de verbindingen en wachtwoorden.
DSCN1629.JPG
DSCN1629.JPG (186.94 KiB) 4528 keer bekeken
Bij het startscherm staat netjes aangegeven hoe goed je lader-verbinding is naar je pc. Als voorbeeld hier: 66%. Best gevoelig antennetje….dichtbij de pc opstellen voor optimale gegevensoverdracht. Zeker noodzakelijk bij opzetten netwerk en downloaden updates.
DSCN1630.JPG
DSCN1630.JPG (186.24 KiB) 4528 keer bekeken
En als die verbinding netjes werk zie je niet alleen op het beeldschermpje van de lader zelf de toestand van de laadcyclus maar ook op je pc. Daarnaast slaat die netjes al je gegevens per verschillende batterij op. Ik heb 2 blauwtjes en da’s al automatisch geregistreerd.
DSCN1617.JPG
DSCN1617.JPG (312.25 KiB) 4528 keer bekeken
Van veel grotere interesse is de capaciteitscurve die over tijd per batterij gaat ontstaan. Da’s nu nog maar een staatje van 1 dag maar hier zal ik over de tijd straks de degradatie per batterij kunnen inzien……….
DSCN1618.JPG
DSCN1618.JPG (210.07 KiB) 4528 keer bekeken
Op de lader zelf heb je ook meerdere keuzemogelijkheden.
Zo zie je de voortgang en dat levert niet alleen de laadtoestand op maar ook hoeveel capaciteit die batterij nog heeft. In het plaatje ben ik dus bijna klaar met opladen (99%) maar zie ik dat de batterij zelf nog maar 91% van de start-capaciteit over heeft.
DSCN1595.JPG
DSCN1595.JPG (283.79 KiB) 4528 keer bekeken
Ook de temperatuur kan je aflezen. Bovenste lijn geeft de temperatuur van de accucellen weer; de onderste lijn de accu-elektronica.
DSCN1562.JPG
DSCN1562.JPG (193.6 KiB) 4528 keer bekeken
Zoals gezegd is de eerste indruk prima. Het was een software-drama maar het lijkt nu te gaan kloppen. Ik houd jullie op de hoogte.
Daarnaast is er een hele rits vragen naar Revolts gestuurd:
- Wat is de prijs van de definitieve X-1 ?
- Zijn er (lokale) leveranciers of moet je rechtstreeks in Zwitserland bestellen (tikje sip i.v.m. 21% invoerrechten) ?
- Is het frame bovenop de lader afneembaar ?
- Is er een losse verlengkabel beschikbaar zodat de batterij in de fiets zelf blijft? (prima vraag van Mark !)
- Wanneer is de definitieve X-1 lader leverbaar ?
Direct als ik antwoorden krijg zal ik ze terstond op het Stromer-forum posten.

Stromer ze,
Reinout
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

en deze lader is dus stil. Heerlijk !
Ik vrees dat de uiteindelijke prijs wel Stromer-waardig zal zijn......

Grtz, Reinout
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Mooi ding. Je zou er bijna een Stromer voor gaan kopen :lol:

Even serieus: ik heb sinds kort ook een stille lader voor op kantoor en dat is echt serieus fijn! Daarna besef je je pas hoeveel energie die ruis op de achtergrond kost!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Prima review Reinout.

Ik heb er wel oren naar.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

De lader laadt bij jou alleen de accu op indien de temperatuur tussen de 10 en 40 graden Celcius bevindt (jouw instellingen, als ik het eerder goed begrepen heb). Hoe lang wordt hierdoor de laadtijd? De huidige lader laadt de accu met zo'n 22% per uur, tenminste.... dat heb ik hier wel eens begrepen..
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Mooi ding! Echterrrrrr.....als je er even over nadenkt is het van de zotte dat het uberhaupt nodig is om er over na te denken. Stromer dient gewoon een passende lader te maken/leveren bij zo’n duur product.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

...en als je er toch over aan het nadenken bent, dan kun je op de vingers van 1 hand uitrekenen dat mensen die de Stromer voor woon-werk verkeer kopen en. gebruiken (daar is die ook voor ontworpen en daarvoor is hij ook in de markt gezet) de accu door de beperkte actieradius wel eens op het werk zouden moeten opladen. Een lader die geruisloos, snel en goed de klus klaart en die desnoods elke dag in de tas over hobbelige wegen mee moet (ons zijn “zuunig”) is dan een product waar de klant behoefte aan heeft. Zeker als er nog geen uniforme standaard voor e-Bikes er is en er geen openbare laadstations zijn.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Best interessant, dat continu zoeken naar alternatieven : betere banden, beter comfort (zadel, zadelpen, stuurpen, stuur, ...), betere bescherming tegen opspattende smurrie, betere cassette, betere ketting, betere lagers, betere remblokken, betere bel, betere standaard, betere spiegel, betere verlichting, betere lader, usw. :mrgreen:

Ik volg ! :ay
Henry schreef: 16 jun 2019, 17:53 door de beperkte actieradius wel eens op het werk zouden moeten opladen
Op voorwaarde dat de werkgever dat toelaat ... :roll:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Cliff
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 mei 2019, 08:45
Locatie: Mol België
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

Top topic en review! Bedankt voor je inzet en medewerking.
Misschien kan je voor ons een groepsaankoop regelen als het zo ver is :D Denk dat dit een mooie toekomst zal hebben voor ons Stromers .
Trotse eigenaar van een Stromer ST2 Sport 2018!
Plaats reactie