Spiegel van B&M en alternatieven

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb het voorbeeld van Reinout-St1x gevolgd en ben vandaag gaan rijden met een CatEye BM-45 spiegeltje. Natuurlijk haalt-ie het niet bij de grotere spiegels zoals de Busch & Müller spiegel die standaard bij de Stromer zit, of de Ergotec M-99 van Fastedde (ook een mooi ding zeg), maar ik was redelijk verrast over wat je allemaal in dat kleine dingetje kunt zien.

Het spiegeloppervlak is iets gebogen, waardoor je toch een behoorlijk groot deel van de wereld achter je kunt zien. En de spiegel is, in tegenstelling tot de Zéfal Spy die ik eerder heb getest, goed helder. Wat ik lastig vind t.o.v. de koekenpan, is dat ik niet met één razendsnelle blik kan bepalen wat ik precies zie, ik moet echt even focussen op dat kleine rondje om het beeld te kunnen verwerken. Maar dat is inherent aan zo'n minispiegel (en mijn 45-jarige hersen :bu: ). Ik ben er vooralsnog tevreden mee, heel blij dat ik van dat rammelding van B&M af ben, en dat ik mijn spiegel thuis en op mijn werk niet meer in en uit hoef te klappen.

CatEye BM-45 spiegel.png
CatEye BM-45 spiegel.png (785.5 KiB) 8058 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tony Mb schreef: 09 jul 2017, 00:31 Zo'n Cateye BM-45 wil ik ook, alleen bij de dealers momenteel moeilijk te verkrijgen, levertijden tot September :(
Hij is online bij de bekende grotere winkels wel verkrijgbaar. De mijne heb ik bij Bikester gekocht.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
satbird
Pro
Pro
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 jul 2017, 09:30
Locatie: Lingewaard

De Cateye is voor de geduldige onder ons ook via Ali Express voor 11 euro incl verzenden te koop. :D
duurt 3 weken.
+Stromer- ST2s my "Grey Venge". :cool2:
Gebruikersavatar
NickV
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 23 mei 2017, 22:15

Ik heb vanochtend de Ergotec M88 ontvangen en gemonteerd. FF wennen dat ik nu op een andere plek moet kijken maar erg fijn dat de fiets nu een stuk smaller is en de spiegel niet constant aandacht nodig heeft.
m88.jpg
m88.jpg (208.9 KiB) 7958 keer bekeken
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik vind het een fraaie oplossing. En kun je met dit type spiegels wel goed om jezelf heen kijken en zien wat er achter je gebeurt? Of werkt dit vooral goed voor alles wat al heel kort achter je rijdt?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Komt de spiegel niet tegen het frame aan als je een scherpe bocht neemt?
Witte ST3 van maart 2019
JorisI
Rookie
Rookie
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 jun 2017, 14:01

Ik heb het voorbeeld van Nick gevolgd.
Ziet er volgens mij heel clean uit en zo scheer ik de haag naast het fietspad ook niet meer wanneer ik iemand passeer.
Wat betreft scherpe bochten. Het is maar als ik mijn stuur bijna 90 graden draai dat de spiegel tegen mijn kader tikt. Daar maak ik me geen zorgen over.

Qua zicht vind ik hem zelfs nog efficiënter dan de standaard spiegel. Deze moest ik steeds opnieuw instellen en vaak zag ik vooral het fietspad aan de andere kant van de weg, ipv de baan juist naast mij. Dichter draaien zat er dan niet in of hij klapte gewoon in.

Grtz, Joris
Gebruikersavatar
Pieter
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 234
Lid geworden op: 24 mei 2017, 11:20
Locatie: Mierlo
Merk SP: Stromer ST1X
Km-stand: 30.000

Na exact 2000km heeft mijn B&M spiegel het begeven: hij is los geraakt en blijft niet meer in de positie zitten die ik instel.
Nu kan ik de reparatie zelf uitvoeren, maar ga toch maar eens kijken wat mijn fietsenmaker voor wil stellen. Op mijn vorige fiets (Sparta Espeed) had ik dit ook gehad en was toen een eindeloos verhaal. Heb zeker 5 keer de spiegel laten vervangen. Dat wil ik dus niet meer.
Misschien toch de CatEye of de Ergotec ...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

He wat slecht zeg. Ik bedacht vandaag al stromerend naar mijn werk dat ik mijn kapotte spiegel en kapotte standaard mee ga nemen naar Eurobike. Laat Stromer het zelf maar eens aan mij uitleggen, waarom ze hun mooie bikes nog steeds met deze inferieure producten leveren.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Pieter
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 234
Lid geworden op: 24 mei 2017, 11:20
Locatie: Mierlo
Merk SP: Stromer ST1X
Km-stand: 30.000

Lijkt me goed om dat te doen. Eens kijken wat ze zeggen.
Plaats reactie