Navigatie / Route

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Omdat dit hier wel eens af en toe ter sprake komt, even een draadje over starten.

Zelf gebruik ik een Garmin Edge voor fietsnavigatie, mijn routes maak in aan met RouteYou. Je kan bij Routeyou verschillende criteria ingeven, meestal gebruik ik 'racecycling nicest' of 'racecycling shortest'. Het systeem is echt doodsimpel, met muisclicks duid je aan waar je wilt langs rijden, en Routeyou berekent de route tussen die twee punten volgens het geselecteerde criterium. Je kan zelf zoveel punten aanduiden op de map als je zelf wilt, of een stukje route verslepen door nog een extra waypoint tussen te voegen (drag en drop). Soms weet de toepassing niet dat je ergens kan fietsen, dan teken je dat stukje aan in 'Manually'.
Het groot voordeel van Routeyou is dat het geïntegreerd is met Google Maps, je kan dus altijd snel even checken of de gekozen wegen wel veilig zijn (of lijken), en hoe de kruispunten er bij liggen.
Je kan de bekomen route saven en downloaden (en die laad ik dan op op de garmin)
Indien je geen garmin hebt kan je ook een app downloaden op je smartphone (bvb bikeGPX)

Daarnaast gebruik ik ook brouter.de, een app waarbij je begin en eindpunt van je route aangeeft (en evt tussenpunten), en waarbij je uit een hele serie criteria kan kiezen om je weg samen te stellen (en voor ieder criteria ook nog eens 4 alternatieven kan laten berekenen). Je kan ook forbiddens zone aanduiden (ergens waar je niet wilt komen, bvb stadscentrum). Je kan de route daarna ook nog aanpassen (drag en drop wederom).
Met deze toepassing vind ik vaak routes waaraan ik eerst niet had gedacht. Voordeel van deze toepassing is ook het detail van de kaart, zo kan bvb zien of er een apart fietspad ligt op de weg of niet. Je kan ook vanuit deze toepassing een gpx-file downloaden, maar op mijn Garmin zijn die files absolute bagger (veel te veel tussenpunten)

Benieuwd of anderen nog alternatieven hebben...
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Er lopen al tig topics over deze materie, een aantal voorbeelden :

- viewtopic.php?f=28&t=1228

- viewtopic.php?f=5&t=1987

- viewtopic.php?f=28&t=808

- viewtopic.php?f=9&t=56

- viewtopic.php?f=5&t=204
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Volgens mij is Golvas een fictief persoon en eigenlijk gewoon een Google-bot die elke nacht een forum-index draait :cool2:
Plaats reactie