Iphone opladen tijdens fietsen

Gebruikersavatar
Martijn Rookie
Veteraan
Veteraan
Berichten: 336
Lid geworden op: 18 dec 2018, 21:56
Locatie: Vleuten

Hallo Stromers,

Vond juist super handig dat mijn ST2 een USB voorop heeft. Met de racefiets liep ik namelijk altijd met een extra powerbank te slepen - vooral voor navigatie.

Zag nu echter dat dit niet mag onder het fietsen. Is er iemand die mij de risico’s kan uitleggen? Zijn er mensen die dit wel doen?

Alvast bedankt!
Stromer ST2 2018 - Commute Vleuten-Hilversum 32 KM (neem detour door Lage Vuursche)
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Ja, geen probleem, mits je met een volle accu in je telefoon start. De laadstroom lijkt beperkt. Met een lege iphone starten en de kou in rijden gaat niet werken.
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Volgens mij zijn er twee redenen waarom Stromer niet wil dat je de USB aansluiting in de dagrijverlichting gebruikt tijdens het fietsen:

1. De dagrijverlichting in het balhoofd is niet meer waterdicht zodra je het rubber waar de USB aansluiting in zit los haalt en er een kabel aan koppelt.

2. Je hebt een kabel (van een niet nader te bepalen lengte) vanaf je bewegende stuur naar je niet meebewegende balhoofd kopen die niet door Stromer is "geleid" en die tijdens het rijden tot gevaarlijke situaties kan leiden.

Qua laadstroom kan er niks mis gaan, de waarschuwing heeft een mechanische achtergrond met veiligheidsrisico's waar Stromer zich (terecht) tegen indekt. Wees je goed bewust van deze risico's wanneer je toch besluit om de USB aansluiting te openen en er een kabel aan te koppelen tijdens het rijden.

Als je met een volle iPhone start, trek je 'm dan leeg tijdens jouw rit als je hem gebruikt voor navigatie? Ik zou laden voor en na de rit.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Ik heb zelf een kort kabeltje gekocht in China en gebruik dat permanent als ik fiets.

Ik las de waarschuwing in de handleiding eerder als een slechte vertaling maar heb de tekst in Nederlands of Engels nu even niet voor me. Slechte vertaling zou dan zijn dat ze niet willen dat je het stekkertje in de dagrijverlichting plugt terwijl je rijdt. Dat is nogal logisch ja.
Gebruikersavatar
Martijn Rookie
Veteraan
Veteraan
Berichten: 336
Lid geworden op: 18 dec 2018, 21:56
Locatie: Vleuten

Stromeur schreef: 14 apr 2019, 02:16 Volgens mij zijn er twee redenen waarom Stromer niet wil dat je de USB aansluiting in de dagrijverlichting gebruikt tijdens het fietsen:

1. De dagrijverlichting in het balhoofd is niet meer waterdicht zodra je het rubber waar de USB aansluiting in zit los haalt en er een kabel aan koppelt.

2. Je hebt een kabel (van een niet nader te bepalen lengte) vanaf je bewegende stuur naar je niet meebewegende balhoofd kopen die niet door Stromer is "geleid" en die tijdens het rijden tot gevaarlijke situaties kan leiden.

Qua laadstroom kan er niks mis gaan, de waarschuwing heeft een mechanische achtergrond met veiligheidsrisico's waar Stromer zich (terecht) tegen indekt. Wees je goed bewust van deze risico's wanneer je toch besluit om de USB aansluiting te openen en er een kabel aan te koppelen tijdens het rijden.

Als je met een volle iPhone start, trek je 'm dan leeg tijdens jouw rit als je hem gebruikt voor navigatie? Ik zou laden voor en na de rit.
Thx Stromeur, water snap ik, lengte kabel ook ivm beweegbaarheid 👍🏻 Idealiter ga ik vol weg maar soms “verrast” de Iphone mij qua accu percentage en dan is het top dat het kan.
Stromer ST2 2018 - Commute Vleuten-Hilversum 32 KM (neem detour door Lage Vuursche)
Gebruikersavatar
Martijn Rookie
Veteraan
Veteraan
Berichten: 336
Lid geworden op: 18 dec 2018, 21:56
Locatie: Vleuten

allesstroomt schreef: 14 apr 2019, 08:30 Ik heb zelf een kort kabeltje gekocht in China en gebruik dat permanent als ik fiets.

Ik las de waarschuwing in de handleiding eerder als een slechte vertaling maar heb de tekst in Nederlands of Engels nu even niet voor me. Slechte vertaling zou dan zijn dat ze niet willen dat je het stekkertje in de dagrijverlichting plugt terwijl je rijdt. Dat is nogal logisch ja.
Dit is wat er letterlijk staat:
02A6049A-B415-4F3B-86DE-D846FFF9C332.jpeg
02A6049A-B415-4F3B-86DE-D846FFF9C332.jpeg (66.61 KiB) 3664 keer bekeken
Stromer ST2 2018 - Commute Vleuten-Hilversum 32 KM (neem detour door Lage Vuursche)
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Ok dan bedoelen ze toch zoals anderen al dachten: niet opladen. Wat Stromeur zegt lijkt me dan de juiste verklaring. Je weet als fabrikant niet met wat voor lengte kabel een klant gaat rondrijden. Even indekken dus.
Gebruikersavatar
Stromer9000
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 402
Lid geworden op: 21 aug 2018, 20:41
Locatie: Gent (België)

Heeft Stromer die usb-poort eigenlijk gemonteerd op de fiets met de bedoeling externe apparaten te kunnen opladen of om de nodige firmware-updates uit te voeren met behulp van een geheugenstick bij problemen met voorbeeld 3G-verbindingen?
🇧🇪 ST3 LE :mrgreen: | Park Tool PRS-25 Team Issue Montagestandaard | Ortlieb Velocity High Visibility Daypack | Giro Bexley MIPS | KINEKT 2.1 Aluminum Seatpost | Lupine Rotlicht | Ortlieb Backroller Urban | Cateye BM-45 zijspiegel
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Tja, je moet natuurlijk niet als een tiener met een los bungelende kabel gaan rijden met je telefoon in de hand... :bu:

USB inprikken en rubber zover mogelijk sluiten. (Mijn mening: de dagrijlamp wordt niet veel waterdichter door de USB-lip helemaal te sluiten. Het onderste deel achter het rubber is volledig dicht als ik het me goed herinner.) De laadkabel vervolgens langs de linkerzijde naar de andere kabels leiden. De laadkabel via de andere kabels naar het stuur leiden en met enkele (zwarte) tyraps vastzetten. Net voldoende kabel overlaten bij je telefoonhouder(!!) en het eventuele restant kabel goed vastzetten onder het stuur. Dan is er geen reden waarom dit onveilig zou zijn.
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Stromeur schreef: 14 apr 2019, 02:16 Als je met een volle iPhone start, trek je 'm dan leeg tijdens jouw rit als je hem gebruikt voor navigatie?
Sommige navigatie apps slurpen nogal en kunnen je accu binnen een paar uur leeg trekken. Was een kleine moeite om het kabeltje erbij te leggen (zie vorige reactie). Dus wel zo fijn als ik me alleen maar om de fietsaccu druk hoef te maken. :cool2:
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Plaats reactie