Wie-o-wie kan mij een goede nachtbril aanraden?
Nu het 's ochtends en 's avonds nog/terug donker is wanneer ik vertrek ondervind ik soms veel moeite om deftig te zien wanneer ik tegenliggers tegenkom met felle en/of slecht afgestelde koplampen. Ik heb op mijn route een paar slecht tot niet verlichte stukken die in niet al te goede staat zijn. Wanneer er een tegenligger mijn richting uitkomt is er met geen mogelijkheid te zien of ik in een put rij, over boomwortelbulten of gewoon naast de rijbaan de berm in sukkel... Om nog maar te zwijgen als het regent: tegenliggers, felle verkeerslichten, andere 'lichtvervuiling',... die weerkaatsen in het natte wegdek
Niet enkel bij auto's trouwens, maar ook bij veel fietsers (gewone maar ook SP's) valt mij op dat het licht te hoog staat afgesteld en je al van ver verblindt wordt. Inschatten hoe ver deze dan zijn en hoe rap ze rijden lukt dan nog met moeite. Vooral op smalle (slecht verlichte) wegen en paden waar je elkaar te dicht moet kruisen.
Ik zoek dus iets die o.a. de schittering rond koplampen vermindert of weghaalt Alle tips zijn welkom.
Nachtbril
- Draftsman
- Expert
- Berichten: 234
- Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
- Locatie: Merelbeke
- Merk SP: Stromer ST1x
- Km-stand: 38000
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
Ik heb van de week een night visionbril gekocht (gele glazen) dat is een hele verbetering, als nadeel is dat ik met licht terug fiets en dan zijn de autoruiten geel :-) maar goed heb geen zin om twee brillen mee te nemen, misschien is er wel een night visionbril met mee kleurende glazen?
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
Ik heb al jaren een Oakley met geel glas. Die geeltint ben je zo aan gewend en die lens verhoogt het contrast behoorlijk.
Wat overigens de beste optie is, is zorgen dat je zelf voldoende licht hebt om de weg voor je te verlichten. Helaas is dat alleen aan de ST5 en de ST2s voorbehouden.
Wat overigens de beste optie is, is zorgen dat je zelf voldoende licht hebt om de weg voor je te verlichten. Helaas is dat alleen aan de ST5 en de ST2s voorbehouden.
Werken zo'n gele glazen dan echt? Op het eerste zicht zou ik denken:
weinig licht - enkel nog geel licht = nog veel minder licht.
weinig licht - enkel nog geel licht = nog veel minder licht.
Ja werkt perfect; geel glas werkt contrast verhogend; zelfs bij mist of regenachtig weer en het dimt (te) fel licht.
Ik heb nu een meekleurende bril die van geel naar donker kleurt en in de schemering maar ook bij fel zonlicht goed functioneert; photochromatic 17% <> 75% licht doorlatend.
Kleur glas en wel/niet polariserend heeft verschillend effect op je zicht.
Polariserend is meer geschikt voor op het water (felle schitteringen) maar verslechterd bijv. je zicht op schermen als je gsm.
Ik heb nu een meekleurende bril die van geel naar donker kleurt en in de schemering maar ook bij fel zonlicht goed functioneert; photochromatic 17% <> 75% licht doorlatend.
Kleur glas en wel/niet polariserend heeft verschillend effect op je zicht.
Polariserend is meer geschikt voor op het water (felle schitteringen) maar verslechterd bijv. je zicht op schermen als je gsm.
Stromer (ST2) ST3 Li-ion 983Wh
- Draftsman
- Expert
- Berichten: 234
- Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
- Locatie: Merelbeke
- Merk SP: Stromer ST1x
- Km-stand: 38000
Specifiek merk of gewoon een el cheapo bril? En waar heb je deze besteld?
Die gele lenzen filteren vooral het blauw licht weg. En dat blauw licht wordt vooral als storend ervaren Bij de ene al wat meer dan bij een ander.
Het effect is het best hier te zien (onderste afbeelding): https://www.pearle.be/nl_BE/brillen/nachtbril
Zoiets zoek ik dus. Misschien daar mijn oor eens te luister gaan leggen...
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
Polariseerd glas werkt ook fantastisch bij mist.
Geel werkt goed, maar er is ook persimmon glas, werkt ook contrast verhogend.
Grootste probleem is en blijft dat de meeste contrast verhogende lenzen ook minder licht door laten.
Geel werkt goed, maar er is ook persimmon glas, werkt ook contrast verhogend.
Grootste probleem is en blijft dat de meeste contrast verhogende lenzen ook minder licht door laten.
Ik herken de problemen van de TS, fietspad van mijn route naar huis ligt links van de weg en alle auto's schijnen lekker rechts in de berm in waar ik dus rij. Ik had grote problemen om in het donker: fietsers zonder licht of voetgangers op het fietspad tijdig te zien. Ik had een BBB bril (BSG4313) met 3 glazen aangeschaft: smoke/transparant/geel. eerst een seizoen met de transparante gereden, maar het volgende winterseizoen met de gele was toch een stuk fijner. Ik kan geel dus wel zeker aanbevelen.
Echter de root-cause zit niet in de bril, maar in de lichtsterkte van je eigen fiets. Zoals ik eerder in een ander topic al heb vermeld, heb ik 2 jaar geleden een extra lamp gemonteerd: Nitefighter BT40S Cree XP - G2 1600lm LED, probleem ten dele opgelost:
- ja: je hebt nu voldoende licht om tegen het licht van de tegeliggers zelf ook wat te zien;
- nee: want dit is een MTB lamp en niet geschikt voor het fietspad, want hij verblindt de tegenliggers ontzettend.
Aangezien ik de helft van mijn route door het bos rij heb ik de Nitefighter toch gehouden en als ik een tegenligger in de verte zie aankomen, dan duwde ik de lamp naar beneden: iedereen blij.
Tenslotte, ja ik kan het niet laten
Gisteren (ja, het was even wachten op de wintertijd) mijn eerste rit WW in het donker naar huis met de ST2s, uitgerust met de zogenaamde bouwlamp, Conclusies:
- Ge-wel-dig: schijnt de tegenliggers niet in het gezicht en ruim voldoende licht om het fietspad en bermen te kunnen overzien, zelfs als de auto's met hun nare lampjes mijn ogen proberen te verblinden;
- In het bos op de groot-licht modus, nog leuker: ik heb gisteren zelfs een uil voor me uit zien vliegen;
- Helaas moet ik bekennen dat de Nitefighter eigenlijk wel net zoveel licht geeft of misschien wel meer, maar dat weegt niet op tegen de rompslomp van een extra lamp/accu incl. het steeds wegdraaien van het licht. Ik ben blij met de bouwlamp (en alles wat daarachter nog aan vast gemonteerd zit). Het is nu zeker: de Nitefighter kan nu echt de deur uit.
Echter de root-cause zit niet in de bril, maar in de lichtsterkte van je eigen fiets. Zoals ik eerder in een ander topic al heb vermeld, heb ik 2 jaar geleden een extra lamp gemonteerd: Nitefighter BT40S Cree XP - G2 1600lm LED, probleem ten dele opgelost:
- ja: je hebt nu voldoende licht om tegen het licht van de tegeliggers zelf ook wat te zien;
- nee: want dit is een MTB lamp en niet geschikt voor het fietspad, want hij verblindt de tegenliggers ontzettend.
Aangezien ik de helft van mijn route door het bos rij heb ik de Nitefighter toch gehouden en als ik een tegenligger in de verte zie aankomen, dan duwde ik de lamp naar beneden: iedereen blij.
Tenslotte, ja ik kan het niet laten
Gisteren (ja, het was even wachten op de wintertijd) mijn eerste rit WW in het donker naar huis met de ST2s, uitgerust met de zogenaamde bouwlamp, Conclusies:
- Ge-wel-dig: schijnt de tegenliggers niet in het gezicht en ruim voldoende licht om het fietspad en bermen te kunnen overzien, zelfs als de auto's met hun nare lampjes mijn ogen proberen te verblinden;
- In het bos op de groot-licht modus, nog leuker: ik heb gisteren zelfs een uil voor me uit zien vliegen;
- Helaas moet ik bekennen dat de Nitefighter eigenlijk wel net zoveel licht geeft of misschien wel meer, maar dat weegt niet op tegen de rompslomp van een extra lamp/accu incl. het steeds wegdraaien van het licht. Ik ben blij met de bouwlamp (en alles wat daarachter nog aan vast gemonteerd zit). Het is nu zeker: de Nitefighter kan nu echt de deur uit.
Eerst Giant low speed, toen Sparta E-speed MNB, nu St2s...
- Pieter
- Expert
- Berichten: 234
- Lid geworden op: 24 mei 2017, 11:20
- Locatie: Mierlo
- Merk SP: Stromer ST1X
- Km-stand: 30.000
Ik heb ook een BBB bril met ook daarbij, naast de witte glazen, de gele glazen.
Vanochtend de proef op de som genomen en de gele glazen geprobeerd. Het maakt wel degelijk een verschil. De verblinding is aanmerkelijk minder en ik rijd nu een stuk veiliger. Dank aan de TopicStarter!
Vanochtend de proef op de som genomen en de gele glazen geprobeerd. Het maakt wel degelijk een verschil. De verblinding is aanmerkelijk minder en ik rijd nu een stuk veiliger. Dank aan de TopicStarter!
-
- Expert
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:53
- Locatie: Noord Brabant
Ik had jaren geleden een Wiley X bril gekocht met oranje glazen.
Daar was heel goed in de avond te rijden omdat die glazen contrast verhogend werkten.
Helaas ben ik deze bril kwijt geraakt tijdens een vakantie en ben al jaren op zoek naar een vervanger.
De oranje glazen bevielen mij toen beter dan de gele, maar misschien is er intussen het een en ander verbeterd aan de brillen.
Daar was heel goed in de avond te rijden omdat die glazen contrast verhogend werkten.
Helaas ben ik deze bril kwijt geraakt tijdens een vakantie en ben al jaren op zoek naar een vervanger.
De oranje glazen bevielen mij toen beter dan de gele, maar misschien is er intussen het een en ander verbeterd aan de brillen.
Als er een oplossing voor het probleem is hoef je je niet druk te maken, als er geen oplossing voor het probleem is heeft het geen zin je druk te maken.