Welk zadel?

Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Hierover eigenlijk nog weinig gelezen. Zelf heb ik het standaard Stromer zadel, maar ik merk na zo'n 3 kwartier fietsen wat ongemak aan de zitbotjes (zeker na 3 dagen achter elkaar de 2 hr per dag).
Zelf vind ik de Brooks Cambium 17ook wel een mooi zadel, maar heb nog geen idee hoe dat zit.

Bij deze dus de vraag: waar rijden jullie op en wat zijn de pros en cons?
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

In tegenstelling tot wat veel gedacht wordt, is een hard zadel beter voor langere ritten dan een zacht zadel. Het Stromer zadel op de ST1 X vond ik best oké, maar het was wel wat te zacht naar mijn smaak. Op zachte zadels heb je meer last van wrijving (wat bij mannen nog wat extra problemen kan geven), en sowieso kan iedereen last krijgen van de zitbotjes bij langere ritten op een te zacht zadel.

Ik ben uitermate tevreden met het harde Fizik zadel op mijn Es. Ik lees weleens dat mensen het te hard vinden, maar dat vind ik niet. Op één van mijn andere fietsen heb ik ook een hard Fizik zadel, helemaal geweldig.

Dat Brooks Cambium 17 zadel valt ook onder de hardere exemplaren en vind ik erg interessant.

Als je het echt goed wil doen, dan kun je de afstand tussen je zitbotjes laten opmeten bij een goeie dealer, zodat je in ieder geval de juiste maat zadel neemt.

Verder: zoveel hoofden, zoveel zinnen. Er zijn wat algemene stelregels, maar comfort is heel erg persoonlijk en elk lichaam is anders.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Hallo Wiebe,

Wij rijden op een SQ Lab zadel, type 602. Uiteraard van de juiste breedte bepaald door op een gel kussen nauwkeurig de afstand van de zitbotjes te meten.
De oorspronkelijke zadels van onze ST2 vonden we veel te hard. Dat gaf na relatief korte afstand al een slapend gevoel in delen van het onderlijf.
De SQ Lab zadels een lichte verhoging aan de achterkant, waar je met de zitbotjes opzit, hetgeen niet alleen comfortabel zit, maar ook op langere ritten door een gootje aan de voorkant, een dood gevoel voorkomt in bepaalde delen :cool2:
Maar deze zadels zijn wat zachter. Vinden wij beiden erg fijn.
Proberen is raadzaam, ook op een wat langere rit.
Ik hoop dat dit je helpt.
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
mhoutman
Pro
Pro
Berichten: 242
Lid geworden op: 09 aug 2018, 00:27

Wiebe schreef: 22 aug 2018, 19:27 Hierover eigenlijk nog weinig gelezen. Zelf heb ik het standaard Stromer zadel, maar ik merk na zo'n 3 kwartier fietsen wat ongemak aan de zitbotjes (zeker na 3 dagen achter elkaar de 2 hr per dag).
Zelf vind ik de Brooks Cambium 17ook wel een mooi zadel, maar heb nog geen idee hoe dat zit.

Bij deze dus de vraag: waar rijden jullie op en wat zijn de pros en cons?
Voor mij liggen een nieuwe Brooks B17 en Brooks Cambrium C17 All weather; totaal verschillend .

Eerste moet echt ingereden worden en is daarna heerlijk. Heeft wel onderhoud en regenoes nodig.

Neem bijj de C17 de nieuwe All weather versie. Slijtvaster en kleurbestenduger dan de eerste versie. Zadel is harder (sportiever) dan de B17.

Zadel blijft toch een hele persoonlijke keuze. Van de bovengenoemde twee ‘wint’ meestal de B17. Kijk ook naar YouTube video’s :)
thijser
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 189
Lid geworden op: 06 feb 2018, 21:40
Locatie: Leiden
Merk SP: Stromer
Km-stand: 12500

Ik heb de laatste tijd ook wat zitten experimenteren mat zadels, ik krijg al vrij snel last van pijnlijke zitbotjes en uiteindelijk gaat vaak mijn rechterbeen ook wat tintelen...

Op de website van Mantel hebben ze een soort zadel keuzehulp. Maar uiteindelijk moet je gewoon zadels uitproberen. Ik heb nu 2 zadels geprobeerd. De eerste wat smaller en harder, dat vond ik niets. Vandaag voor het eerst gereden met een Selle Italia Max Flite Gel Flow, die voelt al een stuk comfortabeler.
ST2 ~ BodyFloat ~ Ortlieb Commuter
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Als je een artikel zoekt over het juiste zadel, dan vind je algemene info in dit topic.
Vervolgens kom je vanzelf bij het juist afstellen van je fiets. Kijk dan ook eens in dit topic.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
mhoutman
Pro
Pro
Berichten: 242
Lid geworden op: 09 aug 2018, 00:27

thijser schreef: 23 aug 2018, 08:27 Ik heb de laatste tijd ook wat zitten experimenteren mat zadels, ik krijg al vrij snel last van pijnlijke zitbotjes en uiteindelijk gaat vaak mijn rechterbeen ook wat tintelen...
Een kwestie van uitproberen. Kijk ook eens of je het zadel voor/acher iets in hoogte moet verstellen. Is vaak een wereld voor verschil zeker voor ons mannen :mrgreen:
macfiets
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 104
Lid geworden op: 04 dec 2017, 13:21
Locatie: Brasschaat, Vlaanderen

Ik heb op mijn ST2 de Brooks B17 special titanium en op mijn ST5 de B17 pro titanium. Hiermee heb je geen bodyfloat nodig.
eerst had ik op de ST2 de standard B17, maar die brak af na een tijd. Daarom de titanium, die geeft geen krimp. Die vangt alle schokken perfect op. Je moet ze wel eerst inrijden, dan zijn ze perfect.
Stromer rijder sinds 6 juni 2016.
ST7 XL Dark Platinum
Riese Muller Load 75 High Speed Bakfiets
Wigwegstroom
Runner-up
Runner-up
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 jun 2018, 16:33

Of kan je wat opbouwen? 3 dagen na elkaar 2h is misschien net te veel van het goeie. Als ik als wielertoerist een winter heb stilgelegen (ik trek in de winter loopschoenen aan) dan heb ik na bij de eerste ritten altijd zadelpijn. Na vb 5keer gaat dat over. Gewoon even opbouwen. Conditioneel zou ik na de winter meteen 80km kunnen fietsen maar dan weet ik dat de volgende dag mijn nek volledig vastzit, mijn knieën + zitvlak pijn doen, enz.
Pas op, ik onderschat zadelpijn niet. Mijn beste vriend heeft zijn hobby moeten opgeven door een aanhoudende 'zitvlak blessure'. Als de pijn blijft, niet met zadelpijn blijven verder fietsen dus.

Misschien off topic maar ik vind dat er op dit forum als snel (heel dure) aanpassingen aan de fiets worden aangeraden om het comfort te vergroten. Terwijl je vaak gewoon je lichaam de kans moet geven om zich aan te passen (schokken, andere houding, enz.). Door de motor kunnen we meteen lange afstanden afleggen, maar in feite zou je volgens mij dus beter opbouwen voor we geld geven aan allerhande aanpassingen. Een hardloper zijn trainingsschema voor een marathon start ook niet op km 25, terwijl die dat puur op conditie misschien wel aankan.
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Nee, kwestie van opbouwen is het niet. Ik rijdt sind december zo'n 1000 km per maand. 2x een uurtje per dag naar het werk.
Het is ook niet echt pijnlijk, meer zo van "ik heb nou wel weer lang genoeg op dit zadel gezeten". Een zachter zadel hoeft van ook niet, daar heb ik geen problemen mee.
Ik denk dat het echt de pasvorm is die mijn achterkant na een paar dagen niet meer waardeerd ;)

Dank allemaal voor de reacties, ik zal Henry zijn links nog eens op mijn gemak gaan doorlezen.

Verder lekker blijven doorposten hier, want in tegenstelling tot kettingen, cassettes, bellen, lampen, was er nog weinig leesvoer over zadels :ay
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Plaats reactie