Muziek op de Stromer

JeroenB
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2019, 18:23

Stromeur schreef: 06 okt 2019, 00:04 Ik vind een verbod van hoofdtelefoons en oortjes op de fiets een hele goeie zaak.
Spreek je uit eigen ervaring dat dit gevaarlijk is of uit buikgevoel? Persoonlijk heb ik in drie jaar pendelen met oortje (en ook zonder oortje) me niet onveiliger gevoeld als ik met oortje reed.
Dat zal misschien niet voor iedereen zo zijn maar mits het geluid niet luid te zetten zodat je de omgeving nog hoort, defensief rijgedrag, attentvol zijn en je ogen goed gebruiken, is er voor mij geen reden om een oortje gevaarlijk te vinden.
Voor mij werd het pendelen van 3u/dag gewoon veel aangenamer. Ik hoop dat ze me dat niet afpakken..
Ik heb wel nog geen speed pedelec ervaring, dat kan natuurlijk een ander verhaal zijn met die snelheid. En natuurlijk zal ik eerst zonder muziek mijn eerste ritjes doen en dan oordelen of ik het verantwoord vind.
Laatst gewijzigd door JeroenB op 06 okt 2019, 00:59, 1 keer totaal gewijzigd.
3500km. De honeymoon is nu voorbij: nu wordt onze relatie serieus. We zullen goede en slechte dagen tegemoet gaan, maar samen komen we er wel door. :ba :bp:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

JeroenB schreef: 06 okt 2019, 00:47 Spreek je uit eigen ervaring dat dit gevaarlijk is of uit buikgevoel?
Mijn ervaring is dat alles wat mensen zintuiglijk afleidt van of beperkt in hun aandacht voor het verkeer potentieel gevaarlijk is. Mijn ervaring is ook dat veel mensen slecht zijn in het (h)erkennen van hun eigen tekortkomingen.

Ik heb helaas genoeg gestoethaspel op de weg gezien van fietsers met oortjes/koptelefoons (en slechthorende ouderen) om te weten dat ik er ver bij uit de buurt moet blijven. Ik heb ook genoeg weggedrag gezien waarvan ik aanvankelijk dacht: wtf mafketel?! en pas nadien de oortjes zag.

Natuurlijk zullen er altijd mensen op dit soort voorstellen reageren met verhalen over hoe verantwoordelijk zij dit zelf wel niet aanpakken en hoe kundig ze wel niet zijn in het verkeer. Hartstikke prachtig, maar dat toont mij alleen een (verhaal van) een individu en dat heeft geen enkele invloed op wat ik de meerderheid dagelijks zie doen.

Het verkeer wordt doorlopend drukker en complexer, terwijl verkeersdeelnemers zichzelf alleen maar meer laten afleiden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
JeroenB
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2019, 18:23

Dit kan een lang welles nietes spelletje worden (eigen aan meningen hebben en mogen delen😋) maar ik heb nog geen cijfers gezien die kwantificeren hoe gevaarlijk die oortjes nu wel zijn. En het zal zeker ook van persoon tot persoon afhankelijk zijn hoe die daar mee omgaat.
Jammer dat er dan een algemeen verbod zou zijn die iedereen straft ook al zijn er mensen die daar wel goed mee omgaan.
Trouwens dove mensen mogen gelukkig ook nog altijd rijden met een fiets toch?
3500km. De honeymoon is nu voorbij: nu wordt onze relatie serieus. We zullen goede en slechte dagen tegemoet gaan, maar samen komen we er wel door. :ba :bp:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

JeroenB schreef: 06 okt 2019, 01:35 Trouwens dove mensen mogen gelukkig ook nog altijd rijden met een fiets toch?
Een doof persoon moet wel. Ik vind een fysieke beperking inzetten om de bewuste keuze van anderen te rechtvaardigen redelijk mwah (en dan druk ik mezelf nog netjes uit). Verder zijn doven het gewend om zich te bewegen in een wereld van horenden. Tot slot maakt iets toestaan het niet meteen tot voorkeur; ieder weldenkend mens begrijpt dat horen in het verkeer veiliger is dan niet horen in het verkeer.

Overigens zie ik steeds meer doven en slechthorenden fietsen met een bordje op hun achterspatbord - een oor met een streep erdoor - zodat andere weggebruikers weten dat ze te maken hebben met iemand die hen niet kan horen en daar rekening mee kunnen houden.

Als mensen die met oortjes fietsen dat nou ook eens gingen doen, dan ben ik een heel eind mee in de argumentatie.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
JeroenB
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2019, 18:23

Stromeur schreef: 06 okt 2019, 01:38 Verder zijn doven het gewend om zich te bewegen in een wereld van horenden.
Sorry voor de analogie en het is idd niet helemaal vergelijkbaar maar ook met oortjes rijden is iets dat je gewend wordt.
Je hebt natuurlijk een punt dat zonder oortje het veiliger zal zijn maar voor mij is de kosten baten verhouding nog niet van die aard dat ik het wil opgeven.
Ik ben ook altijd van mening geweest dat je persoonlijke veiligheid (ik heb het niet over derden in gevaar brengen) niet tot het extreme moet opleggen aan iedereen maar wel dat je iedereen moet leren bewust te maken van de gevaren,
Stel dat het enige doel in het leven zou zijn om alles veilig te maken dan zouden we niet meer fietsen, auto rijden, bbq, wijntje drinken, kinderen maken, enz... daar zijn allemaal risico's aan verbonden maar we doen het toch omdat het ons deugt doet, omdat het ons gelukkig maakt. Al die regeltjes die verhinderen om iemands pleziertje af te nemen hoeven voor mij niet (zo lang derden er niet overdreven last van hebben.)
Stromeur schreef: 06 okt 2019, 01:38 Als mensen die met oortjes fietsen dat nou ook eens gingen doen, dan ben ik een heel eind mee in de argumentatie.
Kijk nu komen we al dichter bij een compromis 😉
Laatst gewijzigd door JeroenB op 06 okt 2019, 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.
3500km. De honeymoon is nu voorbij: nu wordt onze relatie serieus. We zullen goede en slechte dagen tegemoet gaan, maar samen komen we er wel door. :ba :bp:
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

JeroenB schreef: 06 okt 2019, 09:03
Stromeur schreef: 06 okt 2019, 01:38 Verder zijn doven het gewend om zich te bewegen in een wereld van horenden.
8<
Je hebt natuurlijk een punt dat zonder oortje het veiliger zal zijn
8<
Daarmee heb je voor mij het gelijk van Stromeur toegegeven.
Ik ben ook altijd van mening geweest dat persoonlijke veiligheid (ik heb het niet over derden in gevaar brengen) niet tot het extreme moet opleggen aan iedereen maar wel dat je iedereen moet leren om bewust moet maken van de gevaren,
8<
Door oortjes te dragen, breng je niet alleen jezelf, maar zeker ook anderen in gevaar. Je hoort de bel van een inhalende snellere fietser / bromfiets niet, je kan alleen reageren op wat je ziet. Dat beinvloede de veiligheid van alle medeweggebruikers imho.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
JeroenB
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2019, 18:23

Polling schreef: 06 okt 2019, 09:14 Door oortjes te dragen, breng je niet alleen jezelf, maar zeker ook anderen in gevaar. Je hoort de bel van een inhalende snellere fietser / bromfiets niet, je kan alleen reageren op wat je ziet. Dat beinvloede de veiligheid van alle medeweggebruikers imho.
Het is ook de verantwoordelijkheid van de inhalende fietser/brommer om dat te doen op een veilige manier. Ik heb veel meer problemen met fietsers die zonder te vertragen andere fietsers voorbijsteken op een halve meter.
Een trage brommer maakt trouwens zoveel lawaai dat die de bel van een snelle fietser ook niet zal horen. Imho, Windruis, geluid van wagens op de baan zorgen ervoor dat geluid gewoon geen betrouwbaar medium is om medeweggebruikers te waarschuwen voor fietswegpiraten die vinden dat ze over een fietspad altijd op maximale snelheid moeten kunnen rijden.
3500km. De honeymoon is nu voorbij: nu wordt onze relatie serieus. We zullen goede en slechte dagen tegemoet gaan, maar samen komen we er wel door. :ba :bp:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

JeroenB schreef: 06 okt 2019, 09:30 Ik heb veel meer problemen met fietsers die zonder te vertragen andere fietsers voorbijsteken op een halve meter.
Dat heeft niks met deze discussie te maken. Ik heb nóg meer problemen met bumperklevers op de snelweg, maarja.

Ik heb te vaak meegemaakt dat ik, netjes mijn komst aankondigend met twee keer bellen (eerste keer op afstand, tweede keer vlakbij omdat er geen reactie kwam waaruit bleek dat ik werd gehoord), met gepaste snelheid en op gepaste afstand voorbij steek, en dat de andere fietser een rare zwabberbeweging maakt omdat-ie schrikt van mijn komst, omdat-ie me niet gehoord heeft.

Moet ik die mensen dan voortaan maar op hun schouder tikken?

Overigens kwam ik op mijn eerdere route regelmatig een doof meisje op de fiets tegen (met het omschreven bordje op haar achterspatbord): haar haalde ik sowieso niet in, tenzij ik een meter of anderhalf de ruimte had en er geen auto's in de buurt waren. Maar dat ga ik niet doen bij mensen die er zelf voor kiezen om hun gehoor af te sluiten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
JeroenB
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2019, 18:23

Dit wordt een hopeloze discussie. Het is zeker niet mijn bedoeling om fietsers te verdedigen die met zijn koptelefoon naar zodanig luide muziek zit te luisteren dat hij/zij helemaal niets meer horen.
Ik gebruik altijd maar 1 oortje en het geluid staat maar net boven het windgeruis uitkomt. Het is ook geen oortje die het buitengeluid afsluit
Ik hoor dus nog heel veel van de buitenomgeving en als iemand belt, heb ik het wel gehoord.
Moet ik en vele anderen dan gestraft worden omdat er anderen onverantwoord gebruik maken van hun oortjes?

En jongens, laten we ook wat verdraagzaam zijn. Iedereen heeft wel ergens een hekel aan en iedereen heeft zijn menig over iets. Ik kan me heel goed inbeelden dat die persoon die op zijn gemakje op zijn fiets naar wat muziek aan het luisteren is juist een bloedhekel heeft aan die gehaaste mensen die met een rotvaart hem voorbij steken.

Leef en laat leven.

Ik zal op dit topic niet verder meer op ingaan, ik denk dat ik al voldoende bijdrage heb gegeven 🤪
3500km. De honeymoon is nu voorbij: nu wordt onze relatie serieus. We zullen goede en slechte dagen tegemoet gaan, maar samen komen we er wel door. :ba :bp:
Robot Santa
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 aug 2019, 10:44
Locatie: Nijmegen

Helaas werkt de site hier niet, maar ik gok dat er geen woord gerept word over harde muziek in auto's?
Plaats reactie