Verende stuurpen

RudydG
Expert
Expert
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2019, 19:22

Ik heb net de Shockstop 30graden op mijn ST1X geplaatst. Met koplampbeugel. Eitje. Enigste probleem is de koplampschroef, is iets te lang, zit een rondelletje tussen nu, morgen vijl ik die moer even af en gefikst.
Heb voorlopig de elastomeer 60 geplaatst, volgens de handleiding de juiste voor mij. (flat bar / 80kg)
Eerste testrit gedaan, raar gevoel, moet wennen aan het "losse" stuur. Had ik al uit andere ervaringen opgemaakt dat dit een aanpassing vergt. Wel een aangenamer gevoel op de slechte weg.

Waar ik nu mijn twijfels over heb is de keuze van de elastomeer, lijkt mij nogal "slapjes".
Welke elastomeren gebruiken de anderen?
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Maakt toch niet uit welke andere gebruiken, als de elastomeer voor jou te slapjes aanvoelt, dan gewoon eentje nemen die stugger is.
Witte ST3 van maart 2019
RudydG
Expert
Expert
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2019, 19:22

Zo, de Shockstop 30graden staat er nu een weekje of zo op. Scheelt wel een hoop zeg! Ondertussen gewend aan het andere rijgevoel. Heb nu wel af en slapende handjes, zal mijn handvaten nog iets moeten bijstellen.
Waar ik echter nog wel iets rond te zeggen heb, de spiegel en de koplamp, staan natuurlijk op het geveerde stuur, waardoor deze toch wat minder bruikbaar worden. Bewegen nu mee met het stuur....
Zijn er mensen die dit opgelost hebben? Ik kan me voorstellen dat de koplamp nog wel naar de stuurpen kan, maar nog niet direkt iets voor gevonden. En de spiegel lijkt me ook wel een lastige.
RudydG
Expert
Expert
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2019, 19:22

Henry schreef: 30 mei 2019, 10:56 Maakt toch niet uit welke andere gebruiken, als de elastomeer voor jou te slapjes aanvoelt, dan gewoon eentje nemen die stugger is.
Heb hem laten zitten, en ondertussen zit ie wel goed. Ik vond hem in het begin slapjes, nu ben ik eraan gewend.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

RudydG schreef: 08 jun 2019, 06:26 de spiegel en de koplamp, staan natuurlijk op het geveerde stuur, waardoor deze toch wat minder bruikbaar worden. Bewegen nu mee met het stuur....
Valt enkel op te lossen door te bekijken of deze te verplaatsen zijn naar een niet bewegend deel (niet dus ... ) of door te kiezen voor de beste oplossing: een geveerde voorvork.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
RudydG
Expert
Expert
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2019, 19:22

Golvas schreef: 08 jun 2019, 08:15
RudydG schreef: 08 jun 2019, 06:26 de spiegel en de koplamp, staan natuurlijk op het geveerde stuur, waardoor deze toch wat minder bruikbaar worden. Bewegen nu mee met het stuur....
Valt enkel op te lossen door te bekijken of deze te verplaatsen zijn naar een niet bewegend deel (niet dus ... ) of door te kiezen voor de beste oplossing: een geveerde voorvork.
Die geveerde voorvork heb ik al bekeken, maar op een oranje ST1X? dan moet ik die vork ook al laten lakken. Wel een dure oplossing. Denk ik niet te doen.
Voor de koplamp heeft SUpernova een oplossing, al is die momenteel niet leverbaar.
https://shop.supernova-design.com/shop/ ... -mount-198
Voor de spiegel, nog geen oplossing gevonden.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Je zou eens aan Pieter of Reinout-ST3 kunnen vragen. Pieter heeft ook zo'n ShockStop op zijn ST1x en voormalig Reinout-ST1x had er ook een op zijn ST1x. Wellicht hebben zij tips.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

RudydG schreef: 08 jun 2019, 06:26 de spiegel en de koplamp, staan natuurlijk op het geveerde stuur, waardoor deze toch wat minder bruikbaar worden. Bewegen nu mee met het stuur....
Je stuur is niet 1 met je frame. Je krijgt bewegingen zowel horizontaal als verticaal. Verticaal zou beter moeten zijn, dat is de reden voor de shockstop, horizontaal bewegen doe je zelf als rijder en het verschil tussen stuur en frame is wat je ziet gebeuren.
Golvas schreef: 08 jun 2019, 08:15 Valt enkel op te lossen door te bekijken of deze te verplaatsen zijn naar een niet bewegend deel (niet dus ... ) of door te kiezen voor de beste oplossing: een geveerde voorvork.
Als ik een niet bewegend deel had is er geen reden voor vering in welke soort dan ook, dan was ik al aan het zweven.
Ook bij de geveerde vork staat de spiegel op het geveerde deel, net goed dus. Zo is het ook bij motoren, auto's,...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Met dat verschil dat het stuur met een geveerde voorvork in één lijn daalt en stijgt. Met de geveerde stuurpen kantelt het stuur ook nog eens en de lichtbundel doet mee.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Op dit filmpje kun je dat goed zien:

Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie