Het is de periode van D-Day hé, het werd dan ook de “longest day”, 30.5 van 10.30 tot 20.00 zitten morrelen. Wederom, wou niet te snel snel gaan, ook eens eten en rustig met mijn emeritus in electronica sibbelen aan een wijntje en nagaan of we geen fouten maakten.
Ingrediënten en aansluitingsplan : zelfde als van thijser (zijn post 25.11.2018 – pagina 31)
Mijn electronica freak lichtte toe beter de Velleman SRU-06VDC-SD-C relais te gebruiken dan de SSR van Elsje die tricky-er is omdat hij electronisch is en smoelen kan trekken (flikkeren van de M99 Pro). De Velleman is mechanisch en stabieler. Ga ervan uit dat hij het wel zal weten.
Afdekplaatje (bij mij 2 vijsjes) onderaan de trapas eraf gehaald en voorzichtig batterijkast eruit gehaald, dat laatste ging vlot (dank u Stromeru voor de tips).
Bij het hermonteren is het allerlaatste vijsje naar beneden gedonderd in het frame. Dat was ff balen maar had na al die uren geen zin de hele bole terug open te breken, immers de batterijklpe sluit perfekt, why worry. Bij een volgende mod (tail light ???) kan ik het eruit halen.
SAE fitting en suikertje loskoppelen.
OMNI eruit gehaald met de inbussleutel-Stromeur methode, dat ging ook vlot.
SAE kabel in het midden blootgelegd (niet doorgeknipt (!!!) zoals thijser deed, daarmee verzwak je de kabel. Bij het later wegmoffelen (komt nog aan bod) kan een doorgeknipte en dan gesoldeerde verbinding loskomen. Ik heb er eenvoudig muziekbox draad opgezet (rood-zwart), als je kleurenblind bent ga je de mist niet in. Dat is de verbindings draad naar autozekering 2A en relais en lamp. Had een meter of 2-3 die ik daarna heb aangepast.
Je voorbereiden tegen het schuren van de relais kabel in het frame vooraan (je moet hem doortrekken hé) : witte verlengkabel genomen met drie stopkontakten, doorgeknipt en de draden eruit gehaald, de relais kabel door het omhulsel getrokken. Die naar de OMNI opening gebracht waar relais en autozekering achter de OMNI in het frame moet.
DE SAE kabel met de relaiskabel-verbindingen tegen de batterij-ruimte van het frame geplakt (niet professioneel hé … het ziet er niet uit inderdaad). Who cares ? Niemand ziet/weet dat.
Geen goed plan, batterijkast onderaan wringt tgen ik kreeg hem er niet perfekt erin. Ah ja al die draden zitten in de weg, en blijven duwen was geen optie meer. OK, even een slikej van die goede wijn en ff afstemmen met mekaar. Hoe doen we dat ? Als de anderen dat konden, waarom wij niet ?
OK, heel die spaghetti in een worst draaien, vulgair intapen en onderaan intapen met chirurgische stoftape (tegen het schuren van het kader of weet ik wat). Heel de worst in de buis van het zadel steken naar boven. De witte tape onderaan. We zagen dat er nu véééél meer ruimte was. Batterijkast ingeschoven, … ja hoor piece of cake. Batterijkast gemonteerd om zonder zorgen de batetrij er te kunnen insteken om te testen.
Da’s één. Nu de rest.
Draden op de Velleman SRU-06VDC-SD-C.
Een kleine 10cm van dunne rode en zwarte die uit de kabel komen van de oorspronkelijke Stromer lichtschakelaar op the relais gesoldeerd om meer speling te hebben bij het wegmoffelen achte de OMNI later. De dikke zwarte kabel bovenaan links die over de OMNI loopt is de bijgeleverde kabel van de M99 Pro. Geel en groen hebben geen funktie (hier toch niet).
Aansluiten en taadaaaaaa …… Niets, nix, nada, tipota. Shit shit shit …. Fout gemaakt.
Terug ff sibbelen aan die wijn. Waar zijn we de mist in gegaan ?
De originele Stromer lichtschakelaar aan en uit doen en we horen het relais telkens tikken. Daar komt dus stroom door. Meten op de verbindingen bovenaan links (rood – zwart) waar de M99 Pro kabel is aangesloten.
????
Minus, - 53,7 Volt !!! Kan niet. Alles staat 100% zeker rood op rood en zwart op zwart.
Nog nadenken en sibbelen aan die wijn. We hadden geen zin om heel de batterijkast en de SAE bedrading terug eruit te halen, maar het vermoeden begon te onstaan dat de SAE connectors van male naar male en/of van female naar female de boel ergens hebben omgedraaid.
Als we toevallig bij het aanzetten de M99 Pro hebben verkloot door een slechte aansluiting is die nu dus stuk. Wat riskeren we ? Niets meer. Dus bovenaan links op de foto zwart op rood gezet, en rood op zwart.
Lichtschakelaar Stromer aanzetten, ah !... Relais gaf een klik, blauw lampje op de M99 Pro gaat aan, maar nog geen licht. Nu gaat er een oranje lichtje branden, maar geen licht. En plots …. Let there be light and there was light. Nu + 53,7 Volt gemeten. Het duurt dus +- 10-15 seconden voor die aanslaat (boot software ???)
Alles monteren en job done. Ik ben een gelukkig man.
De kabel van de M99 Pro is te dik en gaat niet door het afdekplaatje voor de kabels (3-gaatjes).
Met de soldeerbout vergroot end at was ook weer opgelost.
Een oude bron van ergernis ook verholpen, die verdomde roestende bouten op de stem.
Vervangen door leuke rode conische boutjes, vond ik wel iets hebben.
Tot slot : wil iedereen, maar ook dan iedereen op dit forum bedanken voor de vele tips die het mogeljk maken zulk project tot een goed einde te brengen.
Ik wil ook Winston bedanken voor de “Courage to continue that counts”
Top top top