Groepsinitatief: zelf Supernova M99 PRO op Stromer monteren

Gebruikersavatar
SnowBeast
Pro
Pro
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 nov 2018, 20:45

Help. Batterij klep: die zit vast met vier vijsjes (onderaan). Losmaken, en jou zou denken dat die batterijklep los komt, maar die blijft muurvast. Euh, hoe doe je dat ? Of moet je in de batterijkast de zes vijsjes bovenaan en de zes onderaan losschroeven en het hele ding met batterijklep eraan eruithalen ??
Succes is not final, Failure is not fatal, it is the Courage to continue that counts (Winston Churchill) :bu:
M99 Pro-Continental Contact+City(zomerband)-Magura 7.R Race-Beryl Burner Brake-Spurcycle "Tibetan Gong"
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

SnowBeast schreef: 19 mei 2019, 18:44 Gespot in Spanje, een ST2 die eruit ziet als een (oude) ST2S ???Afbeelding, Afbeelding
Ik vond het een curiosum. Ook MT5e's erop gezien (zie in dit forum MT2 ombouwen naar MT5).
Kan het zijn naargelang waar dat je dat ding koopt dat je andere configs kan hebben ?
Is dat niet gewoon een ST2s? Ik zie in de onderste foto namelijk ook het DI2 display zitten...
En die grijze kleur is ook specifiek voor de Es.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Is inderdaad een ST2 S. Op de mijne staat ook "ST2" op de liggende achterbrug.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

SnowBeast schreef: 19 mei 2019, 18:57 Help. Batterij klep: die zit vast met vier vijsjes (onderaan). Losmaken, en jou zou denken dat die batterijklep los komt, maar die blijft muurvast. Euh, hoe doe je dat ? Of moet je in de batterijkast de zes vijsjes bovenaan en de zes onderaan losschroeven en het hele ding met batterijklep eraan eruithalen ??
Yep, dat laatste:

- Accu uit je Stromer nemen
- 4 boutjes aan de buitenzijde van het afdekplaatje van de trap-as losschroeven en plaatje afnemen
- Zes boutjes aan de lange onderzijde van de binnenkant van het accu-vak los draaien en afdekplaat controllervak afnemen
- Zes boutjes aan de lange bovenzijde van de binnenkant van het accu-vak los draaien
- Het complete accu-vak beginnend aan de kopse kant/bovenzijde, met klep en al, voorzichtig uit je Stromer halen
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
SnowBeast
Pro
Pro
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 nov 2018, 20:45

Dag Stromeur,
Ergens op je forum (tja waar ??) is er een schema (van Stromer zelf denk ik toch) waar je de volle bekabeling kan zien op je ST2 (ST1x ?), alle kables dus en van waar en naar waar ze komen / gaan. Het plaatje beeldt de gele 814 Wh batterij af.
Waar vind ik dat terug in je forum ? Dacht dat ik het had geplukt op mijn PC, niet dus :bn:
30 mei doe ik mijn stoute schoenen (terug) aan (poging 2). Ben beniewd. Mijn M99 ligt als meters onder het stof.
Maar wou niet te snel-snel van wal steken en gegarandeerd fouten maken.
Bedankt voor de trap-as tip. Doch ik zag maar 2 vijsjes .. geen 4, maar soit, je hebt me verteld naar waar te kijken. Hartelijk dank, maar het blijft bibber bibber ...
Grtz
Thierry
Succes is not final, Failure is not fatal, it is the Courage to continue that counts (Winston Churchill) :bu:
M99 Pro-Continental Contact+City(zomerband)-Magura 7.R Race-Beryl Burner Brake-Spurcycle "Tibetan Gong"
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

In dit topic had ik dat gepost: viewtopic.php?f=8&t=2515

Succes!
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Gebruikersavatar
SnowBeast
Pro
Pro
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 nov 2018, 20:45

Het is de periode van D-Day hé, het werd dan ook de “longest day”, 30.5 van 10.30 tot 20.00 zitten morrelen. Wederom, wou niet te snel snel gaan, ook eens eten en rustig met mijn emeritus in electronica sibbelen aan een wijntje en nagaan of we geen fouten maakten.
Ingrediënten en aansluitingsplan : zelfde als van thijser (zijn post 25.11.2018 – pagina 31)
Mijn electronica freak lichtte toe beter de Velleman SRU-06VDC-SD-C relais te gebruiken dan de SSR van Elsje die tricky-er is omdat hij electronisch is en smoelen kan trekken (flikkeren van de M99 Pro). De Velleman is mechanisch en stabieler. Ga ervan uit dat hij het wel zal weten.
Afdekplaatje (bij mij 2 vijsjes) onderaan de trapas eraf gehaald en voorzichtig batterijkast eruit gehaald, dat laatste ging vlot (dank u Stromeru voor de tips).
Afbeelding
Afbeelding
Bij het hermonteren is het allerlaatste vijsje naar beneden gedonderd in het frame. Dat was ff balen maar had na al die uren geen zin de hele bole terug open te breken, immers de batterijklpe sluit perfekt, why worry. Bij een volgende mod (tail light ???) kan ik het eruit halen.
SAE fitting en suikertje loskoppelen.
Afbeelding
Afbeelding
OMNI eruit gehaald met de inbussleutel-Stromeur methode, dat ging ook vlot.
Afbeelding
SAE kabel in het midden blootgelegd (niet doorgeknipt (!!!) zoals thijser deed, daarmee verzwak je de kabel. Bij het later wegmoffelen (komt nog aan bod) kan een doorgeknipte en dan gesoldeerde verbinding loskomen. Ik heb er eenvoudig muziekbox draad opgezet (rood-zwart), als je kleurenblind bent ga je de mist niet in. Dat is de verbindings draad naar autozekering 2A en relais en lamp. Had een meter of 2-3 die ik daarna heb aangepast.
Afbeelding
Je voorbereiden tegen het schuren van de relais kabel in het frame vooraan (je moet hem doortrekken hé) : witte verlengkabel genomen met drie stopkontakten, doorgeknipt en de draden eruit gehaald, de relais kabel door het omhulsel getrokken. Die naar de OMNI opening gebracht waar relais en autozekering achter de OMNI in het frame moet.
Afbeelding
DE SAE kabel met de relaiskabel-verbindingen tegen de batterij-ruimte van het frame geplakt (niet professioneel hé … het ziet er niet uit inderdaad). Who cares ? Niemand ziet/weet dat.
Afbeelding
Geen goed plan, batterijkast onderaan wringt tgen ik kreeg hem er niet perfekt erin. Ah ja al die draden zitten in de weg, en blijven duwen was geen optie meer. OK, even een slikej van die goede wijn en ff afstemmen met mekaar. Hoe doen we dat ? Als de anderen dat konden, waarom wij niet ?
OK, heel die spaghetti in een worst draaien, vulgair intapen en onderaan intapen met chirurgische stoftape (tegen het schuren van het kader of weet ik wat). Heel de worst in de buis van het zadel steken naar boven. De witte tape onderaan. We zagen dat er nu véééél meer ruimte was. Batterijkast ingeschoven, … ja hoor piece of cake. Batterijkast gemonteerd om zonder zorgen de batetrij er te kunnen insteken om te testen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Da’s één. Nu de rest.
Draden op de Velleman SRU-06VDC-SD-C.
Afbeelding
Een kleine 10cm van dunne rode en zwarte die uit de kabel komen van de oorspronkelijke Stromer lichtschakelaar op the relais gesoldeerd om meer speling te hebben bij het wegmoffelen achte de OMNI later. De dikke zwarte kabel bovenaan links die over de OMNI loopt is de bijgeleverde kabel van de M99 Pro. Geel en groen hebben geen funktie (hier toch niet).
Afbeelding
Aansluiten en taadaaaaaa …… Niets, nix, nada, tipota. Shit shit shit …. Fout gemaakt.
Terug ff sibbelen aan die wijn. Waar zijn we de mist in gegaan ?
De originele Stromer lichtschakelaar aan en uit doen en we horen het relais telkens tikken. Daar komt dus stroom door. Meten op de verbindingen bovenaan links (rood – zwart) waar de M99 Pro kabel is aangesloten.
????
Minus, - 53,7 Volt !!! Kan niet. Alles staat 100% zeker rood op rood en zwart op zwart.
Nog nadenken en sibbelen aan die wijn. We hadden geen zin om heel de batterijkast en de SAE bedrading terug eruit te halen, maar het vermoeden begon te onstaan dat de SAE connectors van male naar male en/of van female naar female de boel ergens hebben omgedraaid.
Als we toevallig bij het aanzetten de M99 Pro hebben verkloot door een slechte aansluiting is die nu dus stuk. Wat riskeren we ? Niets meer. Dus bovenaan links op de foto zwart op rood gezet, en rood op zwart.
Lichtschakelaar Stromer aanzetten, ah !... Relais gaf een klik, blauw lampje op de M99 Pro gaat aan, maar nog geen licht. Nu gaat er een oranje lichtje branden, maar geen licht. En plots …. Let there be light and there was light. Nu + 53,7 Volt gemeten. Het duurt dus +- 10-15 seconden voor die aanslaat (boot software ???)
Afbeelding
Alles monteren en job done. Ik ben een gelukkig man.
De kabel van de M99 Pro is te dik en gaat niet door het afdekplaatje voor de kabels (3-gaatjes).
Met de soldeerbout vergroot end at was ook weer opgelost.
Afbeelding
Een oude bron van ergernis ook verholpen, die verdomde roestende bouten op de stem.
Vervangen door leuke rode conische boutjes, vond ik wel iets hebben.
Afbeelding

Tot slot : wil iedereen, maar ook dan iedereen op dit forum bedanken voor de vele tips die het mogeljk maken zulk project tot een goed einde te brengen.
Ik wil ook Winston bedanken voor de “Courage to continue that counts”
Top top top
Succes is not final, Failure is not fatal, it is the Courage to continue that counts (Winston Churchill) :bu:
M99 Pro-Continental Contact+City(zomerband)-Magura 7.R Race-Beryl Burner Brake-Spurcycle "Tibetan Gong"
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Super gedaan! Het duurt inderdaad even voordat de bouwlamp aan gaat, ik kan me het angstzweet voorstellen :ai

Nu een excuus zoeken om 's nachts te gaan fietsen en lekker genieten van een enorme bak licht voor je fiets :cool2:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Knap gedaan SnowBeast. En ook top dat je de foto's en een uitgebreid verslag inclusief de oepsjes hebt geschreven. Hier gaan veel mensen weer wat aan hebben.

Veel plezier met je eerste rit in het aardedonker, je weet niet wat je meemaakt met die Bouwlamp :d3: :d3: :d3:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Geweldig! :cool2: :cool2: :cool2:
Witte ST3 van maart 2019
Plaats reactie