Groepsinitatief: zelf Supernova M99 PRO op Stromer monteren

Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

De wens voor een beter achterlicht met remlicht is er nog steeds bij mij. Nu dat mijn rechter remhendel voor de 2e keer kapot is (sensor motorrem werkt niet) denk ik aan een upgrade van de hendels zodat ik een apart contact krijg voor het remlicht. Ik heb de boel los gehad en mij opviel op dat er 2 draadjes op de OMNI zijn aangesloten per remhendel maar dat de stekker in de buurt van de remhendels 3 contacten hebben.

Vraag aan de ST2S bezitters
Hoeveel contacten (pennetjes) heeft de remhendel van een ST2S? 4 of meer? Op internet is de informatie niet te vinden.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik heb ondertussen al een schakeling bedacht om zowel de controller als het remlicht aan te sluiten, moet alleen nog de spanningen opmeten maar mijn fiets staat bij de FM :bh:
Maandag heb ik een klein ongelukje gehad met als resultaat een kromme voorvork...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Vannacht terug gereden van Nijmegen naar huis, waar ik normaal nooit kom. Ik ben nu ECHT verliefd geworden op de bouwlamp.

Een aantal stukken waren echt "hand voor de ogen niet zien" donker, maar vóór mij was er een waanzinnige hoeveelheid licht.
Licht dat niet omhoog gaat, er heeft geen enkele auto geseind.

Op een paar van die donkere plekken kwam ik tegenliggers tegen zonder licht, die zag ik royaal op tijd aankomen!

En tenslotte: in Nijmegen zelf een aantal keren gehad dat ik op een smal fietspad 2 tegenliggers naast elkaar had. Nog te ver weg om te bellen, dus een keertje met groot licht seinen en het probleem lost zichzelf op.

Wauw. Echt wauw. Wat een FANTASTISCHE koplamp :d3:

Ik ben bang dat ik nu in het donker fietsen nog leuker vind dan in het licht :bp:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Net om 21:45 reed er een auto voor mij heel langzaam. Geen idee waarom maar ik kreeg de indruk dat hij wat raars zou kunnen gaan doen dus even 2x kort een groolicht seintje. Dat was erg effectief. Goh wat een zee van licht gaf dat. :mrgreen:
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
thijser
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 189
Lid geworden op: 06 feb 2018, 21:40
Locatie: Leiden
Merk SP: Stromer
Km-stand: 12500

Ok, ik heb besloten om de M99 Pro op mijn fiets te gaan monteren. Mijn dealer gaat de lamp + beugel opsturen en ik ga zelf de montage doen. Ik heb het uitgebreid besproken en ik aanvaard het risico dat ik mogelijk garantie problemen krijg als er wat gebeurt...

Ik ben zelf redelijk handig, maar het is toch wel fijn als iemand een beetje zou kunnen helpen. Woont er toevallig iemand die de montage heeft gedaan in de buurt van Leiden? 😇

Kan iemand om te beginnen helpen met de exacte onderdelen die ik nodig heb? Ik heb ergens op het forum een lijstje gezien:
  • M99 PRO (levert de dealer)
  • Speciale bout en hulsmoer voor de koplamp. (waar is dit voor nodig en waar kan ik die krijgen)
  • Relais (welk relais kan ik het beste gebruiken)
  • Koplampbeugel (levert de dealer)
  • Zekering 2A (Waar is die voor gebruikt? Zie ik niet terug in dit schema: http://stromerforum.nl/viewtopic.php?f= ... lais#p9596)
  • Waterdichte zekeringhouder (heeft iemand toevallig een linkje hiervoor)
  • Voedingsdraad naar het relais (ik heb zelf hiervoor nog wel een draad liggen)
ST2 ~ BodyFloat ~ Ortlieb Commuter
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

thijser schreef: 31 aug 2018, 11:03 Ok, ik heb besloten om de M99 Pro op mijn fiets te gaan monteren. Mijn dealer gaat de lamp + beugel opsturen en ik ga zelf de montage doen. Ik heb het uitgebreid besproken en ik aanvaard het risico dat ik mogelijk garantie problemen krijg als er wat gebeurt...

Ik ben zelf redelijk handig, maar het is toch wel fijn als iemand een beetje zou kunnen helpen. Woont er toevallig iemand die de montage heeft gedaan in de buurt van Leiden? 😇

Kan iemand om te beginnen helpen met de exacte onderdelen die ik nodig heb? Ik heb ergens op het forum een lijstje gezien:
  • M99 PRO (levert de dealer)
  • Speciale bout en hulsmoer voor de koplamp. (waar is dit voor nodig en waar kan ik die krijgen)
  • Relais (welk relais kan ik het beste gebruiken)
  • Koplampbeugel (levert de dealer)
  • Zekering 2A (Waar is die voor gebruikt? Zie ik niet terug in dit schema: http://stromerforum.nl/viewtopic.php?f= ... lais#p9596)
  • Waterdichte zekeringhouder (heeft iemand toevallig een linkje hiervoor)
  • Voedingsdraad naar het relais (ik heb zelf hiervoor nog wel een draad liggen)
Bout is bestelbaar bij Supernova: "Supernova Security Bolt Kit for Multimount CS Bracket"
Relais: neem een solid state relais zoals deze: viewtopic.php?f=9&t=1115&p=23189#p23189
Zekering: die zet je tussen de accu en het relais, om te voorkomen dat als je iets fout doet dat dan je accu *plof* zegt
Waterdichte zekeringhouder: Elsje had er eentje gevonden. Ikzelf heb er zo'n ding in zitten: viewtopic.php?f=9&t=1115&start=100#p23112
Draad: bij de M99 Pro zit een stuk draad met plug meegeleverd, bij mij was die lang genoeg. Anders gewoon verlengen met een stuk draad van ±0,5 mm2

Ik woon niet in de buurt van Leiden. Elsje woont in de buurt van Utrecht geloof ik... Ik woon in Veghel. Je kunt ook proberen alsnog de ombouwmiddag te organiseren. Ik meen dat Elsje een redelijk grote werkplaats heeft :mrgreen:
En als ik dan kan kom ik ook langs.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
benoist1
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 71
Lid geworden op: 30 jul 2017, 08:01
Locatie: Elst (u)

thijser schreef: 31 aug 2018, 11:03
  • M99 PRO (levert de dealer)
  • Speciale bout en hulsmoer voor de koplamp. (waar is dit voor nodig en waar kan ik die krijgen)
  • Relais (welk relais kan ik het beste gebruiken)
  • Koplampbeugel (levert de dealer)
  • Zekering 2A (Waar is die voor gebruikt? Zie ik niet terug in dit schema: http://stromerforum.nl/viewtopic.php?f= ... lais#p9596)
  • Waterdichte zekeringhouder (heeft iemand toevallig een linkje hiervoor)
  • Voedingsdraad naar het relais (ik heb zelf hiervoor nog wel een draad liggen)
Niet die van Stromer bestellen maar die met bedrading en schakelaar
ST2 Black
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

benoist1 schreef: 31 aug 2018, 19:24
thijser schreef: 31 aug 2018, 11:03
  • M99 PRO (levert de dealer)
  • Speciale bout en hulsmoer voor de koplamp. (waar is dit voor nodig en waar kan ik die krijgen)
  • Relais (welk relais kan ik het beste gebruiken)
  • Koplampbeugel (levert de dealer)
  • Zekering 2A (Waar is die voor gebruikt? Zie ik niet terug in dit schema: http://stromerforum.nl/viewtopic.php?f= ... lais#p9596)
  • Waterdichte zekeringhouder (heeft iemand toevallig een linkje hiervoor)
  • Voedingsdraad naar het relais (ik heb zelf hiervoor nog wel een draad liggen)
Niet die van Stromer bestellen maar die met bedrading en schakelaar
Inderdaad niet de OEM M99 PRO voor een ST2s bestellen. Ik heb de M99 PRO bij de Hollandbikeshop besteld. Niet iedereen is enthousiast over die zaak maar ik heb hem netjes op geleverd gekregen.
Ik heb de bout en moer besteld bij de dealer samen met de koplampbeugel (steun ST2s lamp).
Solid State Relais: Input 3-32 V DC Output 4A 200 V DC 4 Pin PCB Solid State Relais HHG1D-0/032F-20
Ik heb een zekering en waterdichte zekeringhouder gebruikt. Ik zou dat nu niet meer doen (voortschrijdend inzicht). Neemt te veel ruimte in.
Ik zou nu een zelf herstel zekering plaatsen. Heeft FreddyH ook in zijn fiets en neem veel minder ruimte in. Bijvoorbeeld:
Zelf Herstel Zekering RXEF250 2.5A 72 V X72 XF250 PPTC
Relais en zekering te bestellen via Ali voor wat euro's.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
thijser
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 189
Lid geworden op: 06 feb 2018, 21:40
Locatie: Leiden
Merk SP: Stromer
Km-stand: 12500

Elsje schreef: 31 aug 2018, 21:39 ...
Solid State Relais: Input 3-32 V DC Output 4A 200 V DC 4 Pin PCB Solid State Relais HHG1D-0/032F-20
Ik heb een zekering en waterdichte zekeringhouder gebruikt. Ik zou dat nu niet meer doen (voortschrijdend inzicht). Neemt te veel ruimte in.
Ik zou nu een zelf herstel zekering plaatsen. Heeft FreddyH ook in zijn fiets en neem veel minder ruimte in. Bijvoorbeeld:
Zelf Herstel Zekering RXEF250 2.5A 72 V X72 XF250 PPTC
Relais en zekering te bestellen via Ali voor wat euro's.
Thanks voor de info! Ik heb even online zitten kijken of ik het relais en zekering ook in NL kan bestellen. Voor het relais heb ik de volgende opties:
Ik heb bij de eerste 2 alleen geen idee wat het verschil is tussen Direct schakelend en Schakelend bij overbelasting. Ik heb verder te weinig inhoudelijk kennis om hier een keuze tussen te maken en te bepalen welke goed is :bc

Voor de zekering heb ik deze gevonden. Die is qua specs hetzelfde als die Elsje heeft voorgesteld. Ik probeer alleen te begrijpen waar de specifieke waardes van 72v en 2.5 ampere op gebaseerd zijn als waarde voor de zekering, kan iemand dat uitleggen? Maakt het bij een zekering nog uit "hoe om" je hem in het circuit plaatst?
ST2 ~ BodyFloat ~ Ortlieb Commuter
Plaats reactie