Groepsinitatief: zelf Supernova M99 PRO op Stromer monteren

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22998
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Elsje schreef: 04 mei 2018, 08:25 Ik ben er nog niet achter hoe je de OMNI verwijderd.
Daarvoor heb je een speciaal tooltje nodig: de SUI NUT Tool (Stromer artikelnummer 221078). Misschien bekijken of er eentje van een dealer geleend of gekocht kan worden?

Stromer SUI Nut Tool.png
Stromer SUI Nut Tool.png (85.88 KiB) 4232 keer bekeken

OMNI verwijderen en terugplaatsen gaat als volgt:

Remove Stromer OMNI.png
Remove Stromer OMNI.png (218.41 KiB) 4237 keer bekeken
Remove Stromer OMNI 2.png
Remove Stromer OMNI 2.png (546.78 KiB) 4237 keer bekeken
Remove Stromer OMNI 3.png
Remove Stromer OMNI 3.png (397.83 KiB) 4234 keer bekeken
Remove Stromer OMNI 4.png
Remove Stromer OMNI 4.png (258.96 KiB) 4237 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Stromeur schreef: 04 mei 2018, 16:43
Elsje schreef: 04 mei 2018, 08:25 Ik ben er nog niet achter hoe je de OMNI verwijderd.
Daarvoor heb je een speciaal tooltje nodig: de SUI NUT Tool (Stromer artikelnummer 221078). Misschien bekijken of er eentje van een dealer geleend of gekocht kan worden?

Ahh dank voor het uitzoekwerk :cool2: Ik ga proberen zelf zo'n tooltje de maken.


Dit steuntje heb ik nodig omdat ik een redshift stuurpen heb. Ik weet niet of hij ook op de standaard stuurpen past. QICQ heeft mij geantwoord dat dat dit de oorspronkelijke ST2 s koplampbeugel is. Dus past hij op de ST2 s stuurpen.

https://shop.qicq.nl/stromer-koplampbeugel-st1-x.html
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Elsje schreef: 04 mei 2018, 18:37 Dit steuntje heb ik nodig omdat ik een redshift stuurpen heb. Ik weet niet of hij ook op de standaard stuurpen past. QICQ heeft mij geantwoord dat dat dit de oorspronkelijke ST2 s koplampbeugel is. Dus past hij op de ST2 s stuurpen.

https://shop.qicq.nl/stromer-koplampbeugel-st1-x.html
Dat ziet eruit als het beugeltje dat ik ook nodig ga hebben. Alleen: levertijd 2 weken :o
Hoe dik is het stuur van de ST2? Is die 31,8mm? En die bout-gaten:
Afbeelding
zijn dat standaard maten of is dat bij elke "stem" (wat is hier het Nederlandse woord voor?) anders?

Ik had ook al naar deze zitten kijken:
Afbeelding
(https://shop.supernova-design.com/shop/ ... ategory=30)
Alleen is die niet in hoek verstelbaar, da's bij de mijne wel. Dus ook hier zou ik alleen het eindkapje nodig hebben.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Fietske
Expert
Expert
Berichten: 123
Lid geworden op: 22 okt 2017, 21:53

Iets om ook rekening mee te houden ... Aansluiten als bij de ST2s zal niet zomaar gaan vermoed ik, ook niet met uitwisselen van de regelaar zoals hier aangegeven.
Ik denk dat Stromer dan ook de ST2s software moet installeren om eea. vrij te geven ;) . Daar zit als ik me niet vergis verschil.

Maar niet getreurd, aansluiten met een relais is veel aangenamer omdat je zo zelf beslist of je überhaupt met licht wilt rijden 8-) .
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Supernova M99 Stromer upgrade.

Het initiatief om zoveel mogelijk leden tegen een zo laag mogelijke prijs te helpen upgraden naar de M99 is lovenswaardig en ik denk, of liever zie nu al, dat daar nogal wat interesse voor is.

Om e.e.a. in goed banen te leiden zijn m.i. Wel een aantal punten van belang.

Ik noem die hier, geen uitputtende lijst, en commentaar en aanvullingen in natuurlijk welkom.

1. Wat is de scope van deze actie? M.i. Stromer ST1x en ST2
2. Scope 2: alleen een voorlamp of ook een achterlicht, en dan wel of niet ook een remlicht (geeft aanzienlijke extra kosten, wellicht wil niet iedereen daaraan)
3. We moeten zoeken naar een technische upgrade methodiek. Ik lees nu volgens mij op het forum dat er een aantal technisch opties zijn (bijvoorbeeld relais versus direct aansluiting op 48 Volt). Dat soort zaken moeten uiteindelijk leiden tot een conclusie ten aanzien van de werkwijze. En als we dus gezamenlijk die modificatie uitvoeren, dan is het veilig, efficiënt en te ondersteunen voor de amateurs als mij, als we de meest simpele, maar een en dezelfde methode hanteren. Just my 5cents.
4. Een aantal forum leden zal bij de modificatie van deze elektrische installatie niet alleen wat hulp nodig hebben, maar wellicht ook de uitvoering grotendeels. Ikzelf ben technisch redelijk onderlegd, weet wat bekabeling, stroomschema’s, connectoren, krimpsokken en kousjes etc. zijn, maar mijn kennis van de digitale en micro elektronica is beperkt (mijn laatste encounter was met de Philips BC107b transistor, voor wie dat nog weet, want dat is 35 jaar geleden).
5. Die upgrade moet reversibel zijn, dus kan worden teruggedraaid zodat de fiets weer in originele staat te brengen is.
6. Veiligheid staat bovenaan: bijvoorbeeld moeten alle extra draden die aan spanning hangen gezekerd worden. Met zekeringen die bereikbaar zijn.
7. De gezamenlijke inkoop faciliteert alleen de korting voor deelnemers. Degene die de afspraken met de leverancier maakt zit niet tussen de werkelijke aankoop en installatie. Ik ga ervan uit dat de inrichting voor de gezamenlijke inkoop destijds voor de Kinekt body float een op een gekopieerd kan worden.
8. Software moeten we bij wegblijven, dat geeft bij toekomstige versies alleen maar ellende.

What else?

Peter
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bedankt voor je lijst Peter!
Stroompje schreef: 04 mei 2018, 20:36 1. Wat is de scope van deze actie? M.i. Stromer ST1x en ST2
En de Bulls Green Mover E45 met GoSwiss motor!
Stroompje schreef: 04 mei 2018, 20:36 2. Scope 2: alleen een voorlamp of ook een achterlicht, en dan wel of niet ook een remlicht (geeft aanzienlijke extra kosten, wellicht wil niet iedereen daaraan)
Remlicht wordt te ingrijpend denk ik. Achterlicht is technisch niet zo ingrijpend voor zover ik nu zie, dus alleen een extra kostenpost.
Stroompje schreef: 04 mei 2018, 20:36 3. We moeten zoeken naar een technische upgrade methodiek. Ik lees nu volgens mij op het forum dat er een aantal technisch opties zijn (bijvoorbeeld relais versus direct aansluiting op 48 Volt). Dat soort zaken moeten uiteindelijk leiden tot een conclusie ten aanzien van de werkwijze. En als we dus gezamenlijk die modificatie uitvoeren, dan is het veilig, efficiënt en te ondersteunen voor de amateurs als mij, als we de meest simpele, maar een en dezelfde methode hanteren. Just my 5cents.
Bij de Stromers is de aansluiting met relais het makkelijkst, je hebt dan alleen een extra kabeltje 48V met zekering nodig die naar de koplamp gaat. De oorspronkelijke 6V die naar de koplamp gaat gebruik je dan om het relais te schakelen.
Ik (Bulls) heb die keuze niet, omdat bij mij de licht schakelaar op mijn koplamp zit. Ik "moet" hem dus op de CAN bus aansluiten (als in: is de weg met de minste weerstand).
Stroompje schreef: 04 mei 2018, 20:36 4. Een aantal forum leden zal bij de modificatie van deze elektrische installatie niet alleen wat hulp nodig hebben, maar wellicht ook de uitvoering grotendeels.
Als we met z'n allen bij elkaar zijn en de helft is handig genoeg (al dan niet na wat opleiding) dan hebben we het zo gepiept. De eerste paar zullen traag gaan, daarna wordt het kopieren.
Stroompje schreef: 04 mei 2018, 20:36 5. Die upgrade moet reversibel zijn, dus kan worden teruggedraaid zodat de fiets weer in originele staat te brengen is.
Da's met het relais makkelijk te doen: gewoon een kwestie van de 6V van het relais afhalen en weer naar de oorspronkelijke koplamp leiden (en de 48V kabel weghalen).
Stroompje schreef: 04 mei 2018, 20:36 6. Veiligheid staat bovenaan: bijvoorbeeld moeten alle extra draden die aan spanning hangen gezekerd worden. Met zekeringen die bereikbaar zijn.
Uiteraard. Het zou wat zuur zijn als je per ongeluk je accu kortsluit, dan wordt het in het gunstigste geval een erg dure koplamp. In het ongunstige geval een ritje naar het ziekenhuis *en* een dure koplamp.
Stroompje schreef: 04 mei 2018, 20:36 7. De gezamenlijke inkoop faciliteert alleen de korting voor deelnemers. Degene die de afspraken met de leverancier maakt zit niet tussen de werkelijke aankoop en installatie. Ik ga ervan uit dat de inrichting voor de gezamenlijke inkoop destijds voor de Kinekt body float een op een gekopieerd kan worden.
Dat laat ik graag aan een ander over :mrgreen:
Stroompje schreef: 04 mei 2018, 20:36 8. Software moeten we bij wegblijven, dat geeft bij toekomstige versies alleen maar ellende.
Die optie hebben we niet eens: al zouden we willen kunnen we niet ineens de ST2s software op de fiets gaan zetten of zo. Dit kan niet en moet je daarnaast ook niet willen. Maar met de relais oplossing is dit ook helemaal niet nodig.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22998
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 04 mei 2018, 19:03 Dat ziet eruit als het beugeltje dat ik ook nodig ga hebben. Alleen: levertijd 2 weken :o
Normaal hebben ze die op voorraad, dus ze zullen even op zijn. Die levertijd van 2 weken is dus tijdelijk verwacht ik.
FreddyH schreef: 04 mei 2018, 19:03 Hoe dik is het stuur van de ST2? Is die 31,8mm? En die bout-gaten:
zijn dat standaard maten of is dat bij elke "stem" (wat is hier het Nederlandse woord voor?) anders?
31,8mm inderdaad.

Stem = stuurpen, en dat plaatje op de voorkant is het frontplaatje. De hart-hart afstand van de gaten is helaas niet standaard (vandaar ook dat het frontplaatje met lamphouder van de ST1 X niet 1 op 1 kan worden overgezet op de Redshift Shockstop).
FreddyH schreef: 04 mei 2018, 19:03 Ik had ook al naar deze zitten kijken:
(https://shop.supernova-design.com/shop/ ... ategory=30)
Alleen is die niet in hoek verstelbaar, da's bij de mijne wel. Dus ook hier zou ik alleen het eindkapje nodig hebben.
Aan het frontplaatje van deze stuurpen zit toch al een lamphouder? Dan heb heb je geen ander frontplaatje nodig.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 04 mei 2018, 22:32 Stem = stuurpen, en dat plaatje op de voorkant is het frontplaatje. De hart-hart afstand van de gaten is helaas niet standaard (vandaar ook dat het frontplaatje met lamphouder van de ST1 X niet 1 op 1 kan worden overgezet op de Redshift Shockstop).

Bedankt voor de vertaling. Dat van die gaten daar was ik al bang voor, waarom zou je voor zoiets ook een standaard maken... :roll:
Stromeur schreef: 04 mei 2018, 22:32Aan het frontplaatje van deze stuurpen zit toch al een lamphouder? Dan heb heb je geen ander frontplaatje nodig.
Het was de een of de ander. Maar de standaard stuurpen op mijn fiets is in hoek verstelbaar, vandaar dat ik eigenlijk alleen het frontplaatje zou willen vervangen...

Jij hebt toch een Shockstop pen Stromeur? Zou de hart - hart afstanden eens willen meten?
Laatst gewijzigd door FreddyH op 05 mei 2018, 07:19, 1 keer totaal gewijzigd.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22998
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Nope, heb ik niet. Ik heb een geveerde voorvork.

Die vork had ik al aangeschaft voordat Reinout-St1x met de Shockstop aan kwam zetten.

Ik weet 100% zeker dat Reinout aan de basis staat van het overweldigende succes van de Shockstop op Stromers in NL en BE. Hij heeft 'm als eerste uit de USA laten komen en een verslag geschreven van zijn bevindingen op het Stromer Forum. Hierna zijn diverse Stromeraars het bij hun dealers gaan aankaarten. (Ik bij de mijne in Amsterdam, die hebben ook direct een test-exemplaar besteld. Reinout is er volgens mij over begonnen in Herveld, en daarna ging het heel snel.)

Hopelijk meldt zich iemand anders die de hart-hart afstand even voor je wil opmeten, want ik de specs op de Shockstop website kon ik het ook niet terugvinden, maar er zijn zeker enkele tientallen Shockstop bezitters op het forum hier.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Stromeur schreef: 05 mei 2018, 00:12 Hopelijk meldt zich iemand anders die de hart-hart afstand even voor je wil opmeten, want ik de specs op de Shockstop website kon ik het ook niet terugvinden, maar er zijn zeker enkele tientallen Shockstop bezitters op het forum hier.
Dat kan iemand zijn met een standaard ST2 s stuurpen of iemand zoals ik met een Redshift stuurpen. FreddyH ik vind vandaag wel een momentje om even mijn E3 te verwijderen en dan de h.o.h. afstanden te meten van de boutgaten. Je hoort van me.

Update: Ik heb gemeten met de schuifmaat: horizontaal (links-rechts) 33 mm en verticaal (onder-boven) 41 mm +/- 0,5 mm.

Ik las hieronder over aansluiten op 48V (accu). Ik wil gaan voor een 12V aansluiting waar ik later die later ook kan gebruiken voor het aansluiten van een remlicht. Eerder heb ik dit bericht gelezen over 12V zoeken in de ST2 MY 2017 en eerder en ST1x. Dus is 12V voorhanden bij de bedrading die naar de Rosenberger plug gaat. Hopelijk kan ik bij die bedrading via het gat van de OMNI.
rvaneijk schreef: 02 jan 2018, 20:46 Goed nieuws :mrgreen:

Ik heb de 12V gevonden die ik zocht. Op de Rosenberger plug op het frame van de fiets staat ongeveer 12V DC. Dit betekent dat we - waarschijnlijk - de ST5 toeter met de volgende componenten op een elegante wjize aan kunnen sluiten op iedere Stromer met een Rosenberger laadplug. Ik weet niet of iedere fiets die heeft, de ST2 in ieder geval wel.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Plaats reactie