Cirrus Cycles BodyFloat, vs Suntour SP12 NCX en Cane Creek Thudbuster LT/ST

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Juist je lichte gewicht maakt dat je keuze te over hebt aan veren. Als je ergens bestelt, let er dan op dat je de variant krijgt met twee extra veren erbij: eentje is voor meer vering, en eentje voor minder vering dan de veren die er standaard in zitten (en die je dus kiest op basis van je gewicht en fietshouding). Zo kun je feitelijk alle kanten op.

Ik heb geen aandelen in BodyFloat (wish I had), maar ik vind hem zijn geld echt dubbel en dwars waard.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Speeddevil
Pro
Pro
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 aug 2017, 22:55

Top, bedankt!
roger
Dealer
Switzerland
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 jul 2017, 19:15

more pictures of the new 2018 BodyFloat Kinekt Seatpost

Afbeelding

Afbeelding
+STROMER- Elite 48 Red, BodyFloat Kinekt Seatpost, soon a Kinekt Suspension Stem
Gebruikersavatar
Jarl
Pro
Pro
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 aug 2017, 17:15
Locatie: Schilde (BE)

Stromers,

Ik ben na de lovende comments hier ook overstag aan het gaan om meteen een BF aan te schaffen. Ik heb hier al begrepen dat de diameter 31,6mm moet zijn om keurig te passen. Maar hoe zit het met de buislengte? Ik zou denken om die van 35cm te bestellen. Veel hangt af van hoe die 35cm gemeten wordt. Is die 35cm de totale lengte van de BF of betreft dit de effectieve buislengte? De originele zadelpen is ongeveer ook maar 35cm lang (buislengte).

Of toch beter de 42cm bestellen? :?: :ck:

EDIT: mijn vraag mag vervallen, ik heb het antwoord intussen gevonden in het intussen wat verscholen topic van de voorinschrijving voor de BF. Interessante post daar van Stromeur. Thanks alweer! :bf:
ST1 * BodyFloat * Abus Bordo 6000/90 & Abus Shield 5650 LH-3 * Ortlieb back roller classic * Abus Pedelec+ :ay
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Die informatie is inderdaad wat weggezakt in de afgesloten groepsaankoop. Hier daarom op herhaling:


De BodyFloat die op de Stromer past heeft een diameter van 31,6mm en is leverbaar in twee lengtes: 350mm en 420mm.

Welke lengte heb je nodig?
Gemeten vanaf het plateau waar je zadel op ligt tot aan de grens van de minimale insert-diepte: de 350mm variant past bij een maximale zadelhoogte van 27cm, en de 420mm variant bij een maximale zadelhoogte van 32cm.

Hou er rekening mee dat het zadel, afhankelijk van je instellingen, nog een centimeter of wat kan zakken met de vering, dus ik zou het kantelpunt tussen de short en de long versie voor de zekerheid bij ca. 25cm leggen.

Overigens past de lange versie (31,6x420mm) op alle Stromers, ook als je je zadel niet heel hoog hebt staan (ik kan de long BodyFloat volledig in mijn 17" ST1 X frame schuiven). Als je twijfelt: bel je dealer of neem de lange variant. Die is 37gram zwaarder dan de short, maar dat is niet boeiend op een fiets die toch al bijna 30 kilo weegt.

Bodyfloat bruikbare diepte.jpg
Bodyfloat bruikbare diepte.jpg (164.1 KiB) 6845 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Voor de geïnteresseerden: forumlid dEBASERpIX is een nieuw initiatief voor een groepsaankoop gestart. Je kunt intekenen in dit topic.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Hallo, wij hebben op onze beide ST2's 2014 BodyFloat en Shockstop laten monteren.
Deze beide zorgen voor een fijne vering, en het "egaliseren" van oneffenheden op de weg.
Maar het is wel wennen.

De Shockstop geeft je het gevoel dat je balhoofd speling heeft. Echt even aan wennen voor mij.

De BodyFloat vraagt om goede afstelling, ook al heb je de juiste veren voor je gewichtsklasse. Uit of (meestal) indraaien van de stelbout (inbus) geeft toch een goed instelbaar en merkbaar effect op het veergedrag.
Echter, omdat er in de BodyFloat alleen veren, en geen demper zit is er steeds de kans dat het veersysteem in resonantie raakt (d.w.z. het tempo waarmee door het trappen op de pedalen de druk op en af wordt gezet op de veren in de BodyFloat kan als dit past bij een resonantie frequentie het gevoel van een (zoals Stromeur het noemde) bunjee jump geven. In kadans, ook wel zo genoemd.
Strakker aandraaien verhoogt de resonantie frequentie van de veren, en dus zal dan resonantie optreden bij een hoger traptempo/snelheid.
Ik ben er nu mee aan het spelen, want bij ons rijgedrag (meestal ondersteuning 2, snelheid ~35 km/uur en voor grootste tandwiel, achter een of twee na kleinste) zou ik niet in "kandans willen geraken". Dat is even spelen.
Maar, de mate waarin deze BodyFloat de kuilen, bulten, drempels etc. in de wegen vereffent is indrukwekkend. Een blijvertje.
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
mhoutman

Stroompje schreef: 30 mei 2018, 15:29

De BodyFloat vraagt om goede afstelling, ook al heb je de juiste veren voor je gewichtsklasse. Uit of (meestal) indraaien van de stelbout (inbus) geeft toch een goed instelbaar en merkbaar effect op het veergedrag.
de Control knob is erg handig om tijdens het rijden je BF in te stellen :)

https://shop.cirruscycles.com/products/ ... 8181185221
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Inderdaad handig.
Ook een filmpje op de site gevonden met wat meer gevorderde instellingen. Zal ik morgen eens zo instellen.
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Stromer Newbee

Stromeur schreef: 16 sep 2017, 17:41 Er komt een licht-gewijzigde BodyFloat aan. Rechts op de foto de BodyFloat waar wij met z'n allen op rondrijden na de geslaagde groepsaankoop. links de vernieuwde BodyFloat:


Nieuwe Bodyfloat.jpg

Dat is raar.
Dit bericht dateert van 09/2017.
Ik kocht mijn BF 2 maanden geleden (04/2018) en ik heb nog het 'oude' model...

Moet ik nu teruggaan en klagen dat ik niet het nieuwe model kreeg? :bn: :)
Plaats reactie