Cirrus Cycles BodyFloat, vs Suntour SP12 NCX en Cane Creek Thudbuster LT/ST
Geplaatst: 05 jul 2017, 22:48
Als het gaat om geveerde zadelpennen, dan maken de meeste Stromer rijders een keus uit één van de volgende drie producten:
Suntour SP12 NCX
Deze geveerde zadelpen is met een veerweg van ca. 48mm geschikt voor rijders met een lichaamsgewicht van 65-95kg. Met een actuele prijs van rond de 60 euro is de SP12 NCX de meest betaalbare optie om onregelmatigheden in het wegdek voor je op te vangen.
De ervaringen met deze zadelpen zijn wisselend. Volgens mij doet-ie zijn werk prima, maar er wordt geklaagd dat het bewegingsmechanisme recht uit de doos niet is ingevet (en soms ook weer wel), het mechanisme slijt te snel en na verloop van tijd werkt de vering niet meer geruisloos. Mogelijk kan er wel wat aan de levensduur verbeterd worden door zelf wat periodiek onderhoud te plegen, of dit door de dealer te laten uitvoeren.
Cane Creek Thudbuster LT of ST
Ook deze Cane Creeks hebben geen instelmogelijkheden, maar: ze worden geleverd met meerdere elastomeren, waaruit je een keus maakt op basis van je lichaamsgewicht, dus er is wel degelijk wat mogelijk. De LT (Long Travel) variant heeft een veerweg van ca. 76mm, de ST (Short Travel) heeft een veerweg van ca. 33mm. De prijs ligt gemiddeld rond de 150 euro.
Ik rij op mijn Stromer ST1 X met een Thudbuster ST en in vergelijking tot nul vering is dit een enorme verademing voor mijn lage rug en achterwerk. Ik rij veel over fietspaden van matige kwaliteit (jaren 70/80 asfalt met oneffenheden door herstelwerkzaamheden en boomwortels). Dankzij de Thudbuster heb ik veel minder behoefte om bij elke hobbel mijn gewicht van het zadel te halen. Na 1000km geeft deze zadelpen nog altijd geen krimp, en mijn rug ook niet.
Maar, ik had het overal al gelezen. Wanneer mensen vragen naar de beste geveerde zadelpen voor de Stromer is het standaard antwoord: als geld er niet toe doet, dan neem je deze:
Cirrus Cylces Bodyfloat
De BodyFloat heeft een instelbare veerweg van 0 tot 35mm. De vering wordt verzorgd door twee veren. Met behulp van een configurator op de website, waarop je je lichaamsgewicht en je fietshouding (voorwaarts, neutraal, rechtop) ingeeft, wordt geadviseerd welke veren je het beste kunt gebruiken. Combinaties van twee verschillende veren zijn daarbij ook mogelijk. Dit i.c.m. de instelbare veerweg maakt van de BodyFloat een zadelpen die tot in perfectie getuned kan worden.
Deze perfectie komt met een prijs: de aluminium versie van de BodyFloat kost momenteel 269 euro. De carbon variant kost 399 euro (en da's een hoop geld voor een gewichtsbesparing van ca. 60 gram op een zadelpen die sowieso nooit een optie zal zijn voor weight weenies, maar als je 'm wil, dan kan het dus).
Suntour SP12 NCX
Deze geveerde zadelpen is met een veerweg van ca. 48mm geschikt voor rijders met een lichaamsgewicht van 65-95kg. Met een actuele prijs van rond de 60 euro is de SP12 NCX de meest betaalbare optie om onregelmatigheden in het wegdek voor je op te vangen.
De ervaringen met deze zadelpen zijn wisselend. Volgens mij doet-ie zijn werk prima, maar er wordt geklaagd dat het bewegingsmechanisme recht uit de doos niet is ingevet (en soms ook weer wel), het mechanisme slijt te snel en na verloop van tijd werkt de vering niet meer geruisloos. Mogelijk kan er wel wat aan de levensduur verbeterd worden door zelf wat periodiek onderhoud te plegen, of dit door de dealer te laten uitvoeren.
Cane Creek Thudbuster LT of ST
Ook deze Cane Creeks hebben geen instelmogelijkheden, maar: ze worden geleverd met meerdere elastomeren, waaruit je een keus maakt op basis van je lichaamsgewicht, dus er is wel degelijk wat mogelijk. De LT (Long Travel) variant heeft een veerweg van ca. 76mm, de ST (Short Travel) heeft een veerweg van ca. 33mm. De prijs ligt gemiddeld rond de 150 euro.
Ik rij op mijn Stromer ST1 X met een Thudbuster ST en in vergelijking tot nul vering is dit een enorme verademing voor mijn lage rug en achterwerk. Ik rij veel over fietspaden van matige kwaliteit (jaren 70/80 asfalt met oneffenheden door herstelwerkzaamheden en boomwortels). Dankzij de Thudbuster heb ik veel minder behoefte om bij elke hobbel mijn gewicht van het zadel te halen. Na 1000km geeft deze zadelpen nog altijd geen krimp, en mijn rug ook niet.
Maar, ik had het overal al gelezen. Wanneer mensen vragen naar de beste geveerde zadelpen voor de Stromer is het standaard antwoord: als geld er niet toe doet, dan neem je deze:
Cirrus Cylces Bodyfloat
De BodyFloat heeft een instelbare veerweg van 0 tot 35mm. De vering wordt verzorgd door twee veren. Met behulp van een configurator op de website, waarop je je lichaamsgewicht en je fietshouding (voorwaarts, neutraal, rechtop) ingeeft, wordt geadviseerd welke veren je het beste kunt gebruiken. Combinaties van twee verschillende veren zijn daarbij ook mogelijk. Dit i.c.m. de instelbare veerweg maakt van de BodyFloat een zadelpen die tot in perfectie getuned kan worden.
Deze perfectie komt met een prijs: de aluminium versie van de BodyFloat kost momenteel 269 euro. De carbon variant kost 399 euro (en da's een hoop geld voor een gewichtsbesparing van ca. 60 gram op een zadelpen die sowieso nooit een optie zal zijn voor weight weenies, maar als je 'm wil, dan kan het dus).