Volgens mij gelden de regels van het land..
Hier mag je bijvoorbeeld maar 90 km/u met een aanhanger. In de landen om ons heen ligt dat in veel gevallen hoger.
Op een snorfiets (blauw plaatje hier, geen helmplicht (tenzij in Amsterdam)) moet je, als je die op vakantie meeneemt naar Frankrijk bijvoorbeeld wel weer een helm op.
Speed Pedelec helm met NTA 8776 keurmerk
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23014
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Over Road Visor Start helm toegevoegd aan het overzicht van helmen met vizier:
viewtopic.php?p=1814#p1814
viewtopic.php?p=1814#p1814
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
iemand ervaring met deze lumos helm ?
https://eu.lumoshelmet.co/products/lumos-kickstart
is een nieuwer model dat wel NTA 8776 gekeurd is
https://eu.lumoshelmet.co/products/lumos-kickstart
is een nieuwer model dat wel NTA 8776 gekeurd is
RudydG heeft een Lumos helm (ik vermoed het eerste model ?) : viewtopic.php?p=51957#p51957
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
-
- Runner-up
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 11 apr 2021, 13:19
- Locatie: W-VL
- Merk SP: nog te bepalen na testritten
De huidige 'pedelec helmen' vind ik eigenlijk redelijk lompe gevallen. Ik heb een Abus gamechanger met keurmerk EN1078. Volstaat deze helm om wettelijk in orde te zijn in België.
Meer dan een klever is dat keurmerk niet. Hoe zit dat na een zomer? Wat blijft er nog van over bij eventuele controle?
Meer dan een klever is dat keurmerk niet. Hoe zit dat na een zomer? Wat blijft er nog van over bij eventuele controle?
- Bijlagen
-
- Schermafbeelding 2021-04-12 om 20.25.08.png (281.66 KiB) 5912 keer bekeken
-
- Runner-up
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 11 apr 2021, 13:19
- Locatie: W-VL
- Merk SP: nog te bepalen na testritten
Ik fiets al heel lang. Altijd en iedere rit helm gedragen. Bij gelegenheid zware valpartijen aan hoge snelheden met racefiets. Helmen gebroken bij hoge en bij lage snelheden. Maar waarom een SP helm plots zoveel groter en lomper moet zijn dat het een brommer helm wordt...? Trouwens die Abus gamechanger heeft het beoogde keurmerk voor België. Die toevoeging van extra bescherming aan de slaap en het achterhoofd vind ik nogal 'wazig'. De racefiets helm is gemaakt om je hoofd te beschermen, ook aan snelheden boven de 45 km/u. Is de gamechanger van Abus dan wettelijk voldoende?
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23014
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Die extra bescherming aan de slapen en het achterhoofd, wat een SP helm 'lomp' maakt, zie ik niet overtuigend terug op deze Abus helm. Het is een beetje vlees noch vis. Maar daarmee voor jou misschien wel het beste compromis.
Het verschil tussen een NTA-8776 gekeurde helm zoals in NL verplicht is en een brommerhelm is behoorlijk groot. Dat zul je zelf ook wel hebben gezien aan de helmen die in dit topic aan bod komen.
Maar je hebt gelijk, de BE wetgeving is wazig. Als jij het er met deze Abus op aan wil laten komen: ik vermoed dat de handhavers in BE geen idee hebben, verzekeraars daarentegen.. Maar dat zou niet mijn belangrijkste overweging zijn. Je hebt maar één hoofd en die ene valpartij waar je nou net niet lekker uit komt (en die kans wordt groter als je geen 20 lentes jong meer bent) kan meteen de laatste zijn.
Als ik SP-er in BE was pakte ik toch een NTA-8776 helm, ook al is dat niet verplicht, het is op dit moment de beste graadmeter die we hebben, en zo'n helm voldoet sowieso aan de wazige BE wet.
Het verschil tussen een NTA-8776 gekeurde helm zoals in NL verplicht is en een brommerhelm is behoorlijk groot. Dat zul je zelf ook wel hebben gezien aan de helmen die in dit topic aan bod komen.
Maar je hebt gelijk, de BE wetgeving is wazig. Als jij het er met deze Abus op aan wil laten komen: ik vermoed dat de handhavers in BE geen idee hebben, verzekeraars daarentegen.. Maar dat zou niet mijn belangrijkste overweging zijn. Je hebt maar één hoofd en die ene valpartij waar je nou net niet lekker uit komt (en die kans wordt groter als je geen 20 lentes jong meer bent) kan meteen de laatste zijn.
Als ik SP-er in BE was pakte ik toch een NTA-8776 helm, ook al is dat niet verplicht, het is op dit moment de beste graadmeter die we hebben, en zo'n helm voldoet sowieso aan de wazige BE wet.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Daarnaast: mocht je ooit een tocht in NL willen maken dan is je helm in orde.
Persoonlijk heb ik vóór de helmplicht met een helm voor een racefiets gereden. Nu fiets ik al 3,5 jaar met een SP helm. Ik merk qua comfort weinig verschil, maar ik heb wel bewust een lichtere SP helm gekocht.
Persoonlijk heb ik vóór de helmplicht met een helm voor een racefiets gereden. Nu fiets ik al 3,5 jaar met een SP helm. Ik merk qua comfort weinig verschil, maar ik heb wel bewust een lichtere SP helm gekocht.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
- JeroenH
- Veteraan
- Berichten: 354
- Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
- Locatie: Antwerpse Kempen
- Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
- Km-stand: 24k.18k
Vorig weekend bij Cyclewear gezien en nog niet tussen het lijstje dacht ik: https://www.endurasport.com/speedpedele ... 28038.html
Strakke helm met vizier, heb deze wel niet goed kunnen passen wegens geen stock in mijn maat.
Strakke helm met vizier, heb deze wel niet goed kunnen passen wegens geen stock in mijn maat.
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS