Helmen met NTA 8776 keurmerk

Gebruikersavatar
TomSP
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 sep 2019, 19:49
Locatie: Berkel-Enschot
Merk SP: Stromer ST1X
Km-stand: 6070

Volgens mij gelden de regels van het land..
Hier mag je bijvoorbeeld maar 90 km/u met een aanhanger. In de landen om ons heen ligt dat in veel gevallen hoger.

Op een snorfiets (blauw plaatje hier, geen helmplicht (tenzij in Amsterdam)) moet je, als je die op vakantie meeneemt naar Frankrijk bijvoorbeeld wel weer een helm op.
2019 Stromer ST1X Ocean Blue 983wH - Kinect - Ergon GP1 - Abus Pedelec 2.0 Ace
1964 Solex Oto
1986 Citroën 2CV6 Spécial Pick Up
2002 Audi A2 1.4i
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 14208
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Klever X Alpha 45

Over Road Visor Start helm toegevoegd aan het overzicht van helmen met vizier:

viewtopic.php?p=1814#p1814
Stromer ST1 X (2017) - Stromer ST2 S (2018) - Klever X Alpha 45 (2021)
kube
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jun 2020, 08:20

iemand ervaring met deze lumos helm ?
https://eu.lumoshelmet.co/products/lumos-kickstart

is een nieuwer model dat wel NTA 8776 gekeurd is
IMG_5641.JPG
IMG_5641.JPG (6.33 MiB) 1054 keer bekeken
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 3742
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

kube schreef: 25 mar 2021, 10:26 iemand ervaring met deze lumos helm ?
RudydG heeft een Lumos helm (ik vermoed het eerste model ?) : viewtopic.php?p=51957#p51957
Golvas V2.0 🇧🇪

:bike: Stromer ST2 2018 - Sport 20" - Matt Black - :battery: 983 Wh
k_a_r_e_l
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 apr 2021, 13:19
Locatie: W-VL
Merk SP: nog te bepalen na testritten

De huidige 'pedelec helmen' vind ik eigenlijk redelijk lompe gevallen. Ik heb een Abus gamechanger met keurmerk EN1078. Volstaat deze helm om wettelijk in orde te zijn in België.
Meer dan een klever is dat keurmerk niet. Hoe zit dat na een zomer? Wat blijft er nog van over bij eventuele controle?
Bijlagen
Schermafbeelding 2021-04-12 om 20.25.08.png
Schermafbeelding 2021-04-12 om 20.25.08.png (281.66 KiB) 523 keer bekeken
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 14208
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Klever X Alpha 45

k_a_r_e_l schreef: 12 apr 2021, 20:26 De huidige 'pedelec helmen' vind ik eigenlijk redelijk lompe gevallen.
Waarom denk je dat dat is?
Stromer ST1 X (2017) - Stromer ST2 S (2018) - Klever X Alpha 45 (2021)
k_a_r_e_l
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 apr 2021, 13:19
Locatie: W-VL
Merk SP: nog te bepalen na testritten

Ik fiets al heel lang. Altijd en iedere rit helm gedragen. Bij gelegenheid zware valpartijen aan hoge snelheden met racefiets. Helmen gebroken bij hoge en bij lage snelheden. Maar waarom een SP helm plots zoveel groter en lomper moet zijn dat het een brommer helm wordt...? Trouwens die Abus gamechanger heeft het beoogde keurmerk voor België. Die toevoeging van extra bescherming aan de slaap en het achterhoofd vind ik nogal 'wazig'. De racefiets helm is gemaakt om je hoofd te beschermen, ook aan snelheden boven de 45 km/u. Is de gamechanger van Abus dan wettelijk voldoende?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 14208
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Klever X Alpha 45

Die extra bescherming aan de slapen en het achterhoofd, wat een SP helm 'lomp' maakt, zie ik niet overtuigend terug op deze Abus helm. Het is een beetje vlees noch vis. Maar daarmee voor jou misschien wel het beste compromis.

Het verschil tussen een NTA-8776 gekeurde helm zoals in NL verplicht is en een brommerhelm is behoorlijk groot. Dat zul je zelf ook wel hebben gezien aan de helmen die in dit topic aan bod komen.

Maar je hebt gelijk, de BE wetgeving is wazig. Als jij het er met deze Abus op aan wil laten komen: ik vermoed dat de handhavers in BE geen idee hebben, verzekeraars daarentegen.. Maar dat zou niet mijn belangrijkste overweging zijn. Je hebt maar één hoofd en die ene valpartij waar je nou net niet lekker uit komt (en die kans wordt groter als je geen 20 lentes jong meer bent) kan meteen de laatste zijn.

Als ik SP-er in BE was pakte ik toch een NTA-8776 helm, ook al is dat niet verplicht, het is op dit moment de beste graadmeter die we hebben, en zo'n helm voldoet sowieso aan de wazige BE wet.
Stromer ST1 X (2017) - Stromer ST2 S (2018) - Klever X Alpha 45 (2021)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 5299
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Bulls Green Mover E45

Daarnaast: mocht je ooit een tocht in NL willen maken dan is je helm in orde.

Persoonlijk heb ik vóór de helmplicht met een helm voor een racefiets gereden. Nu fiets ik al 3,5 jaar met een SP helm. Ik merk qua comfort weinig verschil, maar ik heb wel bewust een lichtere SP helm gekocht.
Remember compliments you receive. Forget the insults. If you succeed in doing this, tell me how.
(Baz Luhrmann)
Plaats reactie