Abus, Kask, Cratoni of Lazer: welke te kiezen?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jarl
Pro
Pro
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 aug 2017, 17:15
Locatie: Schilde (BE)

Hey iedereen,

De juiste helm kiezen blijkt geen gemakkelijke opgave en dus is dit voor mij een erg interessant topic!

Mijn Stromer is intussen besteld maar ik twijfel dus nog steeds over de helm.

Aanvankelijk had ik de Abus Pedelec+ of de Kask Lifestyle in gedachten. Beide heb ik ook al eens aangepast en ze zitten allebei wel goed. De Kask is jammer genoeg (nog?) niet gekeurd maar lijkt me visueel wel mooier te zijn op een Stromer dan die Abus. De Kask heeft bovendien ook nog eens een wegklapbaar vizier. De Abus daarentegen heeft dan weer een slim regenkapje en vooral ook nog eens een extra achterlicht.

Wat een vizier betreft: ook hier ben ik door een gebrek aan ervaring echt nog niet uit. De ene vindt het onmisbaar, de andere zegt dat het miserie is bij regenweer. Misschien is een heldere bril in de winter en een zonnebril in de zomer wel beter?

Door deze post en jullie bijdragen is voor mij de Cratoni Commuter en de Lazer Anverz er nog bijgekomen als kanshebbers. Soit, moeilijk toch en dus blijven jullie ervaringen en tips meer dan welkom! 😉👊🏻
ST1 * BodyFloat * Abus Bordo 6000/90 & Abus Shield 5650 LH-3 * Ortlieb back roller classic * Abus Pedelec+ :ay
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedenavond Jarl,

inderdaad een moeilijke en heel persoonlijke keus.
Ik heb niet voor de Kask gekozen. Die is wel mooier maar niet goedgekeurd.....en mocht er ooit iets heel erg mis gaan wil ik m'n bolletje zo goed mogelijk beschermd hebben.

Mijn Abus heeft dus dat kleine maar o zo fijne zonne-/regenklepje. Het lijkt miniem maar is uiterst effectief.
Ook de ingebouwde regenhoes is tof !
Een nadeel van deze helm (t.o.v. mijn klassieke heel open racefietshelm; het zogenaamde vogelnestje) is dat deze een stuk warmer is. Meegenomen in de winter; tikkie warm in de zomer. Ik vrees echter dat alle goedgekeurde helmen een stukje warmer zijn omdat er gewoon minder openingen in zitten.

Ik kan je niet helpen bij de keuze vizier of niet. Van huis uit ben ik al brildrager en heb dus al nooit last van inslaande vliegen en ander gespuis bij de ogen. Ik kan me geheel voorstellen dat voor een niet-brildrager een vizier heel aantrekkelijk is. Ik zou nooit zonder oogbescherming willen rijden met dit soort snelheden. Alles wat langskomt is per definitie een projectiel......
Dus je optie zonnebril in de zomer klinkt ook OK. Is dan alleen wat raar in de winter of gedurende donkere tochten om met een zonnebril te rijden.

Veel wijsheid toegewenst.
Graag een plaatje van je keuze posten. Er komen gelukkig (!) steeds meer goedgekeurde modellen en voor je het weet heb je iets nieuws te pakken wat we nog niet kennen.
Reinout
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ha Jarl, welkom :D

Eens met Reinout dat bescherming voor je ogen een absolute must is op de Stromer: dus of helm met vizier, of helm zonder vizier maar plus bril.

Daar komt in de zomer bij dat je een zonnebril nodig hebt, anders wordt je zicht dermate belemmerd dat je alsnog een gevaar op de weg bent voor jezelf en voor anderen.
Er bestaan zonnebrillen met verwisselbare glazen. Je zou daar in de winter als je geen donkere glazen nodig hebt kleurloze glazen of iets anders neutraals in kunnen zetten ter bescherming van je ogen.

Ik ben trouwens brildrager en ik heb toch gekozen voor een helm met vizier (de Kask). Het vizier bedekt een veel groter deel van je gezicht en je hebt geen risico meer op enge steekbeesten die per ongeluk achter de glazen van je bril terecht komen. Dat is mij wel eens overkomen. Niet op de Stromer, maar wel op zeer hoge snelheid tijdens een afdeling met fiets incl. volle bepakking ergens in Spanje, ik reed iets van 80km/u. Ik ben toen gestoken boven mijn oog. Dat was geen pretje en ook doodeng omdat ik zo ontzettend hard ging en een fiets met vijf volgepropte tassen (2 voor, 2 achter, 1 stuur) echt niet zomaar stil staat.

De Kask heeft wat mij betreft twee nadelen. De eerste is -inderdaad- dat het zicht slecht wordt bij regen in de schemering. Een tegenligger met verlichting zorgt ervoor dat elke regendruppel op het vizier een lichtpuntje wordt, dus je gaat heel slecht zien. Dit is overigens prima op te lossen door dan het vizier van de Kask omhoog te klappen, dat kan eenvoudig met één hand tijdens het fietsen. Ik doe het ook vaak genoeg als het ergens kriebelt.

Tweede nadeel van de Kask is dat het vizier niet ontspiegeld is. Met laagstaande zon tegen kan ik niet onder alle omstandigheden perfect door het vizier kijken. Met name als ik de zon in het gezicht heb en een tegenligger net in de schaduw rijdt, zie ik die met vizier naar beneden niet altijd even goed aan komen. Het verschil met mijn zonnebril, die ik onder mijn Kask draag en die wél ontspiegeld glas heeft, is echt enorm want daarmee gebeurt dit niet.

Kortom: voor mij zijn er twee omstandigheden waaronder het vizier van de Kask niet optimaal is: lage zon tegen en regen bij schemering. Het vizier kan onder die omstandigheden omhoog dus echt een ramp vind ik het niet. Maar mocht ik eens een andere helm kopen, dan zijn dit wel twee zaken waar ik heel scherp op ga letten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Jarl
Pro
Pro
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 aug 2017, 17:15
Locatie: Schilde (BE)

Thanks Stromers voor de tips en bijkomende praktijkervaring! Dat is voor mij echt nuttig en neem ik zeker mee in mijn keuze.

Ik laat sowieso weten wat het wordt of geworden is! 😉

Rij ze veilig! 👌🏻
ST1 * BodyFloat * Abus Bordo 6000/90 & Abus Shield 5650 LH-3 * Ortlieb back roller classic * Abus Pedelec+ :ay
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik fiets al jaren met een fiets-zonnebril. Mij advies: neem een exemplaar die goed op je gezicht aansluit. Ik heb er een aantal, omdat zonder bril fietsen echt onverstandig is (het houdt de wind, de regen en de vliegjes uit je ogen). Als het wat donkerder wordt, zet ik de fietsbril met de gele glazen op, waardoor de wereld er gelijk veel zonniger uit ziet. Een prachtig gezicht!
Witte ST3 van maart 2019
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Ik heb ook de Abus helm, deze past mij goed. Ik heb de kask ook al eens gepast maar die bevalt me minder, en als bril drager blijft de bril goed droog door het klepje. Ik kan me inderdaad voorstellen dat je een scherm steeds moet afvegen als het regent.

Het plastic hoesje en lampje heb ik nog niet gebruikt.

De Catears houden het geluidsniveau aanvaardbaar, het is geen zicht maar ik zou niet meer zonder willen.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Plaats reactie