Oordoppen... maar welke ?

mhoutman

Zebbernaut schreef: 15 mei 2018, 08:37
mhoutman schreef: 15 mei 2018, 08:30 Waarom wil ik oordoppen op een Stomer terwijl ik fietsende op de opebare weg en het (gevaarlijke) drukke verkeer juist niet alleen goed zicht wil hebben maar mijn omgeving ook wil horen :ck:
Ik heb ook op maat gemaakte oortjes en die filteren alleen de irritante geluiden weg normaal en dus die dingen die je moet horen blijf je ook horen.
Okay. Ik heb denk ik minder last van irritante (bij) geluiden ;)
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Hehe gelukkig maar bij ons in de fabriekshal werken ze goed. De frequenties die je doof maken gaan weg maar je kan elkaar nog wel verstaan.

Ik vermoed dat dit op de fiets de windruis is waar je op termijn schade van gaat hebben.

Best is zuinig zijn op je gehoor ik heb een collega die continu een testtoon hoort zelfs al is het muisstil. Het is door zo een verhaal dat ik er meer op ben gaan letten.

Het kan zelfs erger ik ken mensen die zich minder mengen in gesprekken omdat ze last hebben om de stemmen eruit te filteren als er veel mensen door elkaar praten, je geraakt zo stilletjesaan zelfs zo wat geïsoleerd. En je gehoor hersteld zich spijtig genoeg niet zoals een schaafwondje.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Klopt. Mijn gehoor is ook al deels naar de knoppen na 20 jaar te hebben gewerkt als dj en dat vind ik echt heel, heel erg. (En dan was ik het nog niet eens zelf die de geluidsinstallatie chronisch over zijn nek stond te draaien en daarmee de eigen oren plus die van het publiek in gevaar bracht, maar anderen met wie ik samenwerkte wel.) Je gehoor is goud waard, wees er zuinig op.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Deze post maar even naar boven gehaald. Ik ben benieuwd naar wie hier gebruik maakt van gehoorbeschermers/oordopjes.
  • Maak je gebruik van de standaard dopjes of heb je oordopjes die op maat zijn gemaakt?
  • Van welk merk heb je ze?
  • Helpen ze tegen (met name) windgeruis?
  • Welk filter is er geplaatst?
Witte ST3 van maart 2019
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Stromeur schreef: 15 mei 2018, 13:34 Mijn gehoor is ook al deels naar de knoppen na 20 jaar te hebben gewerkt als dj en dat vind ik echt heel, heel erg.
:shock: wtf, dan ken jij ook new-line?!
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Henry schreef: 03 mar 2019, 09:58 Deze post maar even naar boven gehaald. Ik ben benieuwd naar wie hier gebruik maakt van gehoorbeschermers/oordopjes.
  • Maak je gebruik van de standaard dopjes of heb je oordopjes die op maat zijn gemaakt?
  • Van welk merk heb je ze?
  • Helpen ze tegen (met name) windgeruis?
  • Welk filter is er geplaatst?
Toevallig afgelopen vrijdag in Soesterberg bij Alpine oordoppen laten aanmeten. Ik heb gekozen voor de motor variant met het rode filter (25db). Maandje wachten op de levering, dat is best wel lang vind ik. Ik had al van deze oordoppen maar na een aantal jaren zijn ze gewoon op.

Zal wel blij zijn om van het windruis af te zijn. Heerlijk Stromeren in relatieve rust.

Zodra ik ze een aantal dagen heb in gehad zal ik mijn bevindingen hier delen.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Gebruikersavatar
Martijn Rookie
Veteraan
Veteraan
Berichten: 336
Lid geworden op: 18 dec 2018, 21:56
Locatie: Vleuten

Hallo,

Ik ben persoonlijk iemand die heel graag met muziek rijd - ben ik niet alleen in neem ik aan? Gewoon lekker de morgen en middag radio zoals gewend in de auto. Zijn hier ook oplossingen voor icm een helm? Rijd nu met Iphone oortjes in maar ook dan heel veel ruis erbij door de snelheid.

Hoor graag hoe anderen omgaan met ruis en muziek samen. Ik heb ook van die Alpine doppen (voor festivals) maar dan kan ik geen muziek meer luisteren.
Stromer ST2 2018 - Commute Vleuten-Hilversum 32 KM (neem detour door Lage Vuursche)
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Ook even mijn relaas wat wind geruis betreft.
Ik heb verschillende oordopjes die ik bij het motorrijden gebruik, overwegend valt het dempen wel mee, maar ideaal zijn ze niet, ook niet wat pasvorm betreft en dat begint al na 'n poosje flink te irriteren.
Ook bij het stromeren, vooral vanaf 30km/h, komt het vervelende windgeruis de kop opsteken.

Ik heb al eens 'n helmmutsje over m'n oren getrokken, maar geen gewenst resultaat.
Ik had een paar Wind Blox besteld en bevestigd aan de riempjes van de helm, nada, geen resultaat.

Uiteindelijk ben ik naar 'n gehoorcentrum, Viriphone gestapt, na het lezen van bevredigende resultaten, ook de ervaring van m'n neef, 'n DJ en zijn ervaringen.

Ze hebben in het centrum m'n gehoorgang vol gepropt met een opstijvende massa.
Ook ik heb 'n kleine maand moeten wachten op het uiteindelijk afgewerkt resultaat.
Bij de dichtheidstest in het gehoorcentrum bleek dat het linkeroor een lek had en diende er opnieuw een staal genomen te worden en opnieuw wachten..

Vorige week ze uiteindelijk gaan ophalen, na een geslaagde lektest.
Gespannen om het resultaat te ervaren bij het stromeren...
Het was een teleurstelling, het windgeruis was er nog, uiteraard was er wel een denpende werking merkbaar.
Ik had gekozen voor het moto filter, het op 1 na meest dempende filter. Het is niet de bedoeling dat je niets meer kan waarnemen van het omringende verkeer, dus een zwaardere filter was zeker geen optie.

Ik heb even zitten brainstormen over de oorzaak, dat het windgeruis er niet mee weg was en kwam tot volgende conclussie:
De wind suist langs je oor en veroorzaakt dan een haakse stroming op de gehooringang van de oordoppen. Je kan het vergelijken met een rietje waar je langsaf blaast.

Ik heb een email gestuurd naar het bedrijf, waar de oordoppen gefabriceerd worden en wonderwel, werd er naar m'n stelling geluisterd en kwam Kristof met een voorstel: Hij zou een voorstel van aanpassing toesturen per post.
Het betreft dat er een haaks gevormd inzetbuisje zou geplaast kunnen worden in de gehoorgang van de oordop, dewelke weggedraaid kan worden van de windrichting.
Als ik dit experiment uitgevoerd heb, geef ik hier weer 'n overzicht van het resultaat.

Nog even een dankwoordje aan Kristof van Variphone voor het meedenken. :ay
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Gebruikersavatar
Martijn Rookie
Veteraan
Veteraan
Berichten: 336
Lid geworden op: 18 dec 2018, 21:56
Locatie: Vleuten

Goed verhaal ben benieuwd!
Stromer ST2 2018 - Commute Vleuten-Hilversum 32 KM (neem detour door Lage Vuursche)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

pvg schreef: 03 mar 2019, 10:36
Stromeur schreef: 15 mei 2018, 13:34 Mijn gehoor is ook al deels naar de knoppen na 20 jaar te hebben gewerkt als dj en dat vind ik echt heel, heel erg.
:shock: wtf, dan ken jij ook new-line?!
Sterker nog: ik heb daar 7 jaar lang gewerkt (totdat Bax en de Crisis te hard op de omzet gingen drukken). Was je er klant?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie