Oordoppen... maar welke ?

Gebruikersavatar
AmPeer
Expert
Expert
Berichten: 270
Lid geworden op: 17 aug 2017, 19:11
Locatie: ALMERE

Onder het kopje windgeruis wordt al de m.i. verstandige suggestie gedaan oordoppen te dragen om blijvende gehoor schade te voorkomen.

Een korte blik op internet levert weer een keur aan doppen op en keuze mogelijkheden o.a. qua demping.

De vraag is welke norm we moeten gaan aanhouden als Stromer rijders
-Op maat is natuurlijk erg prettig (maar vaak en factor 4-5 duurder dan universele doppen)
-Nemen we doppen die in beginsel voor motorrijder geschikt zijn of zijn " disco-doppen" voldoende ?

In de hoop dat we in dit topic komende tijd ervaringen suggesties gaan delen wens ik iedereen vast weldadig rustige Stromer ritten toe
sinds 02 sept 2017 St2S - spurcycle bel - bodyfloat - shockstop 30 gr- Ortlieb back-roller pro plus
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Goed topic :ay

Ik heb al wat rond zitten kijken en ik denk dat het voor mij de ProActiv Drive Customized Professional oordoppen op maat worden van Schoonenberg:

https://www.schoonenberg.nl/gehoorbesch ... ofessional

Als ex-DJ heb ik veel oordoppen op maat gedragen, en dat werkt voor mij het beste. Ik heb vrij smalle gehoorgangen, en ze zijn ook enorm gevoelig. Die standaard pluggen zitten mij daarom nooit echt lekker, het blijft wurmen en klooien om volledige afsluiting te bereiken (als het al lukt) en dat gedoe heb ik niet met doppen op maat.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Vorige week ook bij Schoonenberg (Arnhem) geweest voor dezelfde doppen. Kost weer een bak geld maar ik moet er niet aan denken dat ik mijn gehoor blijvend beschadig met al dat Stromer-geweld.
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

Ik denk dat de kans op gehoorschade bijna onbestaande is. De grens wordt gelegd op 90dB. Mijn werkgever verplicht het dragen van gehoorbescherming vanaf 80dB, wat dus tien keer minder is dan 90dB (logaritmische schaal)
Naar mijn aanvoelen is die 80dB een pak luider dan de windruis aan 45km/h.

Gewone oordoppen dempen alles. Dus ook alles wat je wel zou moeten horen in je omgeving. Bovendien zijn ze nutteloos wanneer ze niet correct worden gedragen.
Oordoppen op maat met een geschikte filter zijn daarom een betere oplossing. Die hebben ook de hoogste dempingsfactor en zitten altijd perfect.
Scheldelaan-Stromer
Gebruikersavatar
RHJ
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:59
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Merk SP: Stromer ST5

Voor op maat gemaakte oordoppen (otoplastieken) is ook deze firma een bekende speler op de motorrijdersmarkt:
https://www.alpine.nl/gehoorbescherming ... fe-custom/

Lijkt mij dat deze ook op de Stromer prima goed bruikbaar zijn. Gebruik ze zelf al tientallen jaren op de motor en zal ze binnenkort ook eens op de Stromer proberen.
Qua prijs is Alpine wat gunstiger dan Schoonenberg...Overigens biedt Alpine deze op maat gemaakte sets ook vaak aan voor 89 euro.
+STROMER- ST5
Random
Expert
Expert
Berichten: 180
Lid geworden op: 17 sep 2017, 12:12

Ik heb zelf alpine partyplugs. Heb je in div uitvoeringen.2 a 3 tientjes, en bevalt mij heel goed.
Ik heb kleine oren maar ze passen uitstekend.
Gebruik het niet dagelijks. Filteren de nare decibellen weg, dus je kunt wel gewoon praten enz.
Ebiker
Expert
Expert
Berichten: 281
Lid geworden op: 17 nov 2017, 15:37
Locatie: Huijbergen

Optoplastieken , laat ik op het werk maken, dus voor mij gratis, voor iemand anders privé pakweg 150 €
Zwarte st2 2018 - 983 wh - bodyfloat - ww: 28 km, scheldelaan - home

Levering: 09/05/2018 :cool2:
Gebruikersavatar
AmPeer
Expert
Expert
Berichten: 270
Lid geworden op: 17 aug 2017, 19:11
Locatie: ALMERE

Vandaag bij Schoonenberg plugs op maat laten maken € 110,=
In 15 min wordt met een soort kitpistool een kunststof in elke gehoorgang gespoten die na 5 min is uitgehard.

Op basis van dat afgietsel worden dan de plugs gemaakt
Over 2 weken ophalen

Ze blijven ca 4 jaar op maat
In die 4 jaar wijzigen de gehoorgangen bij de mens blijkbaar dermate dat de plugs niet meer correct afdichten.
sinds 02 sept 2017 St2S - spurcycle bel - bodyfloat - shockstop 30 gr- Ortlieb back-roller pro plus
Gebruikersavatar
Eric1971
Veteraan
Veteraan
Berichten: 300
Lid geworden op: 30 mar 2018, 03:24
Locatie: Herveld

Laat je ff weten hoe het gebruik hiervan is na enige tijd gebruik 😬😬😬
ST1X mica Orange 2018 20” sport / bodyfloat / ergohandvaten/ 2x Oliebback Classic / Ultegra 10sp 11/28
woon-werk 25km enkel :d3:
Gebruikersavatar
$h3ph3rd
Pro
Pro
Berichten: 72
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:37
Locatie: Eppegem (Zemst)

AmPeer schreef: 25 apr 2018, 20:03 Vandaag bij Schoonenberg plugs op maat laten maken € 110,=
In 15 min wordt met een soort kitpistool een kunststof in elke gehoorgang gespoten die na 5 min is uitgehard.
Oei, dan zal ik moeten oppassen! Ik ga me ook een paar laten aanpassen, maar heb wat haartjes in mijn oren. Dat wordt verwijderen of zal een pijnlijke zaak worden ;)
:duel: ...on a steel horse i ride.... :duel:
ST2 983WH sinds 29 maart 2018
Plaats reactie