Stroomverbruik, snelheid, vermogen en actieradius

Voor (elektro)technische vragen, fietsonderhoud en -onderdelen.
Gebruikersavatar
marco-hlv
Expert
Expert
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen

Re: Stroomverbruik, snelheid, vermogen en actieradius

Bericht door marco-hlv » 24 aug 2018, 14:59

Zo, maar weer eens een update. Mijn gemiddelde snelheid toch weer aardig omhoog de afgelopen 5500km. Dankzij het mooie weer ook de theoretisch haalbare afstand.
ST1X
618 Wh --- 10,3 Wh/km --- 31,5 km/uur -- 324 Watt -- 54 km -- (mrt 2017, 2.027 km, Stromeur, 30 km enkel)
618 Wh --- 11,7 Wh/km --- 38,5 km/uur -- 450 Watt -- 48 km -- (dec 2017, 2.084 km, Blizzard, 21 km enkel)
618 Wh --- 12,2 Wh/km --- 37,3 km/uur -- 455 Watt -- 46 km -- (jun 2017, 1.350 km, Danigator, 38 km enkel)

814 Wh --- 12,0 Wh/km ---19,5 km/uur -- 234 Watt -- 61 km -- (jun 2017, onbekend, Silver, geen vaste rit)
814 Wh --- 9,7 Wh/km --- 26,1 km/uur -- 253 Watt -- 76 km -- (jun 2017, 2.137 km, Alex.slaets, 25 km enkel)
814 Wh --- 10,0 Wh/km -- 36,6 km/uur -- 366 Watt -- 73 km -- (okt 2017, 2.115 km, STROMERUUD, 36 km enkel)
814 Wh --- 12,1 Wh/km --- 31,3 km/uur -- 379 Watt -- 61 km -- (mrt 2017, 294 km, Zespri, 20,2 km enkel)
814 Wh --- 11,0 Wh/km --- 34,6 km/uur -- 381 Watt -- 66 km -- (jan 2018, 268 km, Speedy, 16 km enkel)
814 Wh --- 10,3 Wh/km --- 38,1 km/uur -- 392 Watt -- 71 km -- (apr 2017, 7.306 km, Dreiky, 25 km enkel)
814 Wh --- 11,5 Wh/km --- 35,2 km/uur -- 405 Watt -- 64 km -- (mei 2017, 2.031 km, Pieter)
814 Wh --- 10,9 Wh/km -- 38,4 km/uur -- 419 Watt -- 67 km -- (jun 2017, 504 km, pclaerhout 17", 32 km enkel)
814 Wh --- 11,3 Wh/km --- 38,0 km/uur -- 429 Watt -- 65 km -- (feb 2018, 1.225 km, RenevB, 36 km enkel)
814 Wh --- 14,9 Wh/km -- 32.0 km/uur -- 477 Watt -- 49 km -- (dec 2017, 1.014 km, Wiebe, 33 km enkel)
814 Wh --- 14,8 Wh/km -- 36,6 km/uur -- 541 Watt -- 50 km -- (jun 2017, 894 km, JondeSTX, 32 km enkel)

983 Wh --- 7,6 Wh/km -- 32,0 km/uur -- 243 Watt -- 116 km -- (maart 2018, 1.842 km, Johnb_53, geen vaste rit)
983 Wh --- 10,1 Wh/km -- 34,0 km/uur -- 343 Watt -- 88 km -- (jun 2017, 2.095 km, Jos, 52 km enkel)
983 Wh --- 10,3 Wh/km -- 36,3 km/uur -- 374 Watt -- 85 km -- (jun 2017, 809 km, Calimero, 17,5 km enkel)
983 Wh --- 11,1 Wh/km --- 35,3 km/uur -- 392 Watt -- 80 km -- (aug 2017, 293 km, Awv)
983 Wh --- 11,6 Wh/km --- 35,0 km/uur -- 406 Watt -- 76 km -- (jul 2017, 2.071 km, vincentbosse, 29 km enkel)
983 Wh --- 12,5 Wh/km -- 35,9 km/uur -- 449 Watt -- 71 km -- (okt 2017, 10.996 km, marco-hlv, 37 km enkel)
983 Wh --- 13,7 Wh/km -- 35,1 km/uur -- 481 Watt -- 65 km -- (jan 2017, 1.675 km, Buzze, 25 km enkel)
983 Wh --- 15,5 Wh/km -- 34,6 km/uur -- 536 Watt -- 57 km -- (nov 2017, 3.133 km, mhuibers, 28 km enkel)
983 Wh --- 14,7 Wh/km -- 37,1 km/uur -- 545 Watt -- 60 km -- (mei 2017 t/m juni 2018, 19.637 km, Reinout ST1x, EINDSCORE)
Witte ST1X, 983Kwh, bodyfloat, spurcycle, Ergon GP3 en spatlap. Abus Pedelec+. ww plm 75 km vv ...
Sinds eind oktober 2017. Totaal 16.250 km and still going strong

Lomito

Re: Stroomverbruik, snelheid, vermogen en actieradius

Bericht door Lomito » 24 aug 2018, 15:23

Mooie cijfers Marco... en ook een flinke afstand afgelegd met 11K in 10/11 maanden. Gezien het verbruik van 12,5 Wh/km@35,9 km/u neem ik aan dat je de koppelsensor niet vol open hebt staan of regelmatig in stand 2 fietst?

Gebruikersavatar
marco-hlv
Expert
Expert
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen

Re: Stroomverbruik, snelheid, vermogen en actieradius

Bericht door marco-hlv » 26 aug 2018, 20:59

Klopt, sensor op iets van 70-80% geloof ik. Eigenlijk nooit veel aan veranderd sinds ingebruikname. De standaard stand bevalt me prima, dus waarom iets veranderen is mijn insteek. En eigenlijk altijd in stand 3.
Zal vanaf enig moment wel wat minder gaan fietsen, krijg weer een lease auto. Ben er nog niet uit of ik een mooi weer fietser ga worden of juist op de slecht weerdagen met drukte op de weg op de Stromer ga stappen. Ga het zeker blijven doen, zeker 2 dagen is de bedoeling (scheelt ook weer km en dus leasetarief en het verschil met de norm mag ik in mijn zak stoppen).
De Stromer blijft sowieso, gaat niet weg ofzo. Mijn zoon is straks bezig met rijbewijs (afgelopen week theorie gehaald) en wil hem gaan gebruiken als hij zijn KNVB scheidsrechtercursus heeft gehaald en in een straal van zo'n 25 km moet gaan fluiten.
Witte ST1X, 983Kwh, bodyfloat, spurcycle, Ergon GP3 en spatlap. Abus Pedelec+. ww plm 75 km vv ...
Sinds eind oktober 2017. Totaal 16.250 km and still going strong

Lomito

Re: Stroomverbruik, snelheid, vermogen en actieradius

Bericht door Lomito » 26 aug 2018, 22:16

De 2e generatie dient zich aan. :mrgreen:

WFVst5
Veteraan
Veteraan
Berichten: 499
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Re: Stroomverbruik, snelheid, vermogen en actieradius

Bericht door WFVst5 » 26 aug 2018, 23:28

Ik maak gebruik van SRM in mijn DF deze opnemer is gemonteerd in Dura-Ace crankset en als die in de st5 past (die ik helaas nog niet heb) wil ik dit wel eens uitproberen.
Overigens zit deze "eigen vermogens meting" wel in mijn Flyer in het FIT systeem ik trap zelf meestal 180-230W bij soms meer dit is afhankelijk van wind, temp en vorm van het moment.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨

Johnb_53
Runner-up
Runner-up
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 feb 2018, 12:17

Re: Stroomverbruik, snelheid, vermogen en actieradius

Bericht door Johnb_53 » 30 aug 2018, 10:18

Een update van mijn gegevens. In mijn situatie weinig verandering in verbruik en gemiddelde snelheid.
ST1X
618 Wh --- 10,3 Wh/km --- 31,5 km/uur -- 324 Watt -- 54 km -- (mrt 2017, 2.027 km, Stromeur, 30 km enkel)
618 Wh --- 11,7 Wh/km --- 38,5 km/uur -- 450 Watt -- 48 km -- (dec 2017, 2.084 km, Blizzard, 21 km enkel)
618 Wh --- 12,2 Wh/km --- 37,3 km/uur -- 455 Watt -- 46 km -- (jun 2017, 1.350 km, Danigator, 38 km enkel)

814 Wh --- 12,0 Wh/km ---19,5 km/uur -- 234 Watt -- 61 km -- (jun 2017, onbekend, Silver, geen vaste rit)
814 Wh --- 9,7 Wh/km --- 26,1 km/uur -- 253 Watt -- 76 km -- (jun 2017, 2.137 km, Alex.slaets, 25 km enkel)
814 Wh --- 10,0 Wh/km -- 36,6 km/uur -- 366 Watt -- 73 km -- (okt 2017, 2.115 km, STROMERUUD, 36 km enkel)
814 Wh --- 12,1 Wh/km --- 31,3 km/uur -- 379 Watt -- 61 km -- (mrt 2017, 294 km, Zespri, 20,2 km enkel)
814 Wh --- 11,0 Wh/km --- 34,6 km/uur -- 381 Watt -- 66 km -- (jan 2018, 268 km, Speedy, 16 km enkel)
814 Wh --- 10,3 Wh/km --- 38,1 km/uur -- 392 Watt -- 71 km -- (apr 2017, 7.306 km, Dreiky, 25 km enkel)
814 Wh --- 11,5 Wh/km --- 35,2 km/uur -- 405 Watt -- 64 km -- (mei 2017, 2.031 km, Pieter)
814 Wh --- 10,9 Wh/km -- 38,4 km/uur -- 419 Watt -- 67 km -- (jun 2017, 504 km, pclaerhout 17", 32 km enkel)
814 Wh --- 11,3 Wh/km --- 38,0 km/uur -- 429 Watt -- 65 km -- (feb 2018, 1.225 km, RenevB, 36 km enkel)
814 Wh --- 14,9 Wh/km -- 32.0 km/uur -- 477 Watt -- 49 km -- (dec 2017, 1.014 km, Wiebe, 33 km enkel)
814 Wh --- 14,8 Wh/km -- 36,6 km/uur -- 541 Watt -- 50 km -- (jun 2017, 894 km, JondeSTX, 32 km enkel)

983 Wh --- 7,5 Wh/km -- 32,0 km/uur -- 242 Watt -- 117 km -- (aug 2018, 4.485 km, Johnb_53, geen vaste rit)
983 Wh --- 10,1 Wh/km -- 34,0 km/uur -- 343 Watt -- 88 km -- (jun 2017, 2.095 km, Jos, 52 km enkel)
983 Wh --- 10,3 Wh/km -- 36,3 km/uur -- 374 Watt -- 85 km -- (jun 2017, 809 km, Calimero, 17,5 km enkel)
983 Wh --- 11,1 Wh/km --- 35,3 km/uur -- 392 Watt -- 80 km -- (aug 2017, 293 km, Awv)
983 Wh --- 11,6 Wh/km --- 35,0 km/uur -- 406 Watt -- 76 km -- (jul 2017, 2.071 km, vincentbosse, 29 km enkel)
983 Wh --- 12,5 Wh/km -- 35,9 km/uur -- 449 Watt -- 71 km -- (okt 2017, 10.996 km, marco-hlv, 37 km enkel)
983 Wh --- 13,7 Wh/km -- 35,1 km/uur -- 481 Watt -- 65 km -- (jan 2017, 1.675 km, Buzze, 25 km enkel)
983 Wh --- 15,5 Wh/km -- 34,6 km/uur -- 536 Watt -- 57 km -- (nov 2017, 3.133 km, mhuibers, 28 km enkel)
983 Wh --- 14,7 Wh/km -- 37,1 km/uur -- 545 Watt -- 60 km -- (mei 2017 t/m juni 2018, 19.637 km, Reinout ST1x, EINDSCORE)
ST1 X - Charcoal 20 inch - Bodyfloat - Shockstop.

gert
Pro
Pro
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 jan 2018, 11:26

Re: Stroomverbruik, snelheid, vermogen en actieradius

Bericht door gert » 30 aug 2018, 13:19

Ik heb ook even mijn gegevens erbij gezocht, ik heb mijn stromer ST1X sinds 2de week van januari 2018 en gebruik deze alleen voor woon-werk de gegevens tot nu toe.

983 Wh --- 10,3 Wh/km -- 38,8 km/uur enkel rit 28km (januari 2018, tot nu 7278 km)

Lomito

Re: Stroomverbruik, snelheid, vermogen en actieradius

Bericht door Lomito » 30 aug 2018, 15:00

Bedankt voor de info Gert. Momenteel ben ik op de achtergrond met Wiebe en JeroenDG bezig om een gezamenlijke invoerlijst en tabel te maken dus ik wacht even met het uitbreiden van de oude tabel.

gert
Pro
Pro
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 jan 2018, 11:26

Re: Stroomverbruik, snelheid, vermogen en actieradius

Bericht door gert » 30 aug 2018, 15:06

:cool2:

Gebruikersavatar
Stroompje
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Berichten: 211
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Re: Stroomverbruik, snelheid, vermogen en actieradius

Bericht door Stroompje » 30 aug 2018, 17:54

Hallo,

Ik houd niet zo systematisch mijn stroom verbruik bij, maar ik denk voldoende goed om een aantal vragen/aspecten van stroomverbruik nog eens tegen het licht te houden.

Ik meen dat een goede meting van het restpercentage van de accu een lastige klus is, lees dus niet zo nauwkeurig. Die meting is gebaseerd op het voltage (als som van alle celletjes).
Maar dat zegt vrees ik niet alles over het vermogen van de accu om voldoende ondersteuning te leveren, lees stroom te leveren aan de motor.

Sorry, misschien wat cryptisch, maar ik al veel malen vastgesteld dat ondersteuning in stand 1 sterk afneemt als de accu beneden zeg 25% komt, terwijl dan ook stand 3 feitelijk geen extra ondersteuning geeft t.o.v. stand 2 en ondersteuning in stand 2 afneemt tot iets meer dan wat bij volle accu stand 1 levert. Ofwel de motor levert minder ondersteuning, omdat de accu minder stroom levert.
Ik vrees dat dit hele verschijnsel een beetje afhangt van de instellingen, zoals koppel. Maar toch.

Ik heb dat altijd maar verklaard door aan te nemen dat de restcapaciteit (%) van de accu, immers gemeten als voltage, uiteraard geen maat is voor het vermogen van de accu om stroom aan de motor te leveren.
En als je eenmaal zo rond de 25% zit, dan zie je dat je per procent van de batterij in stand 2 niet meer 750 meter kan rijden (zoals bij volle accu voor de 820 Wh batterij), maar uiteindelijk nog maar 400-500 meter.
Kortom, als de accu leger raakt dan daalt zowel het vermogen om te ondersteunen als het gemeten restpercentage van de accu per km duidelijk.

Komt dit anderen bekend voor?

En zo ja, dan heeft dit wel enige consequenties voor de metingen in de bovenstaande tabel.

My 2 cents, na 4 jaar Stromeren.
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast