Ik bedoel dan natuurlijk het vermogen dat ik zelf wegtrap. Ik weet door enkele inspanningsproeven hoeveel ik wegtrap bij een bepaalde inspanning. Natuurlijk zit ook daar wat afwijking op (de ene dag is niet de andere), maar ik weet dat ik bij een hartslag van 145-150 ongeveer 200 Watt wegtrap. Ik vermoed dat een Stromer ongeveer 600 Watt totaal vermogen (fietser + fiets) nodig heeft om 45 km/h te halen, dus de Stromer moet bij mij ongeveer 400 Watt leveren. Wanneer ik eens fiets zonder me in 't zweet te trappen (hartslag 125), ga ik 60 Watt minder 'leveren', dus dat heeft wel zijn impact.
Flink doortrappen (je in 't zweet werken) geeft volgens mij voor een gemiddelde man/vrouw een vermindering van 't verbruik met 60 Watt, dat stemt ongeveer overeen met wat je hierboven opgeeft (1-2 Wh/km * 40 km).Het gemiddelde stroomverbruik ligt voor alle gebruikers zo tussen de 10 en 15 Wh/km, ongeacht het type. Aan de hand van de gewenste rijstijl, d.w.z. kruissnelheid en verzet/toerental kan een redelijk nauwkeurige benadering gevonden voor het stroomverbruik en daarmee actieradius voor resp. de 618, 814 en 983 Wh accu:
1a. recreatief (35 km/u) met laag verzet : 10-12 Wh/km -> 51-67-81 km
1b. recreatief (35 km/u) met hoog verzet : 11-13 Wh/km -> 47-61-74 km
2a. woon-werk (40 km/u) met laag verzet: 12-14 Wh/km -> 43-57-68 km
2b. woon-werk (40 km/u) met hoog verzet: 13-15 Wh/km -> 40-53-63 km
Deze waarden zijn gebaseerd op 90% beschikbare accucapaciteit, de werkelijke waarde kan onder ongunstige omstandigheden lager uitvallen (harde tegenwind, winterkou, nat/vuil wegdek, heuvelachtig terrein, grote/zware tassen). Voor rijden in de winter mag je rekenen op 20-30% minder actieradius en voor de gewone degeneratie 10% verlies per jaar.
Maar het vermogen hangt ook sterk af van persoon tot persoon.
Echte sporters kunnen veel meer vermogen genereren. Ik kan met een racefiets 100 km rijden aan 30 km/h gemiddeld wanneer het parcours niet te veel hoogtemeters heeft, ik heb een kameraad die datzelfde parcours aan 40 km/h gemiddeld aflegt. Zet die man op een stromer, en de fiets moet slechts 250-300 Watt leveren om 45km/h te rijden, die zou dus zou dus > 40km/h kunnen halen met een Stromer en < 8 Wh/km verbruiken)
Er is nog een andere optie: de snelheid verlagen met 2-3 km/h wanneer het koud is, dat levert ook een aanzienlijke winst in autonomie op. Wel niet zo leuk natuurlijkStel je wilt woon-werkritten met de Stromer maken en de ritafstand (enkel) is 23 km. Je wilt de fiets minstens 3 jaar rijden en ook in de winter. Welke accu heb je dan nodig?
23 x (110%)³ x (125%) = 38 km rekenafstand enkele rit.
Dit is dus haalbaar met de kleinste accu van 618 Wh maar dan moet je wel een oplader op je werk hebben. Voor een retourrit zou je 76 km moeten kunnen halen. Je hebt dan in ieder geval de 983 Wh accu nodig.
Maar als je niet van plan bent om in de winter te rijden: 23 x (110%)³ x (100%) = 31 km. Voor een retourrit zonder opladen op het werk zou je naast de 983 Wh ook een 814 Wh kunnen overwegen als je zelf wat meer vermogen wilt leveren (lager verzet/hoger toerental).