Stroomverbruik, snelheid, vermogen en actieradius

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Lomito schreef: 27 mar 2018, 08:26
Tomasj schreef: 27 mar 2018, 00:28 ...het vermogen kan ik opmaken uit mijn hartslag...
Let wel: het in de tabel vermelde vermogen is het afgegeven vermogen door de elektrische motor, namelijk stroomverbruik keer gemiddelde snelheid... (Wh/km x km/h = Wh/h = W). Het door de fietser geleverde vermogen komt daar nog bovenop.
Ik bedoel dan natuurlijk het vermogen dat ik zelf wegtrap. Ik weet door enkele inspanningsproeven hoeveel ik wegtrap bij een bepaalde inspanning. Natuurlijk zit ook daar wat afwijking op (de ene dag is niet de andere), maar ik weet dat ik bij een hartslag van 145-150 ongeveer 200 Watt wegtrap. Ik vermoed dat een Stromer ongeveer 600 Watt totaal vermogen (fietser + fiets) nodig heeft om 45 km/h te halen, dus de Stromer moet bij mij ongeveer 400 Watt leveren. Wanneer ik eens fiets zonder me in 't zweet te trappen (hartslag 125), ga ik 60 Watt minder 'leveren', dus dat heeft wel zijn impact.
Het gemiddelde stroomverbruik ligt voor alle gebruikers zo tussen de 10 en 15 Wh/km, ongeacht het type. Aan de hand van de gewenste rijstijl, d.w.z. kruissnelheid en verzet/toerental kan een redelijk nauwkeurige benadering gevonden voor het stroomverbruik en daarmee actieradius voor resp. de 618, 814 en 983 Wh accu:

1a. recreatief (35 km/u) met laag verzet : 10-12 Wh/km -> 51-67-81 km
1b. recreatief (35 km/u) met hoog verzet : 11-13 Wh/km -> 47-61-74 km
2a. woon-werk (40 km/u) met laag verzet: 12-14 Wh/km -> 43-57-68 km
2b. woon-werk (40 km/u) met hoog verzet: 13-15 Wh/km -> 40-53-63 km


Deze waarden zijn gebaseerd op 90% beschikbare accucapaciteit, de werkelijke waarde kan onder ongunstige omstandigheden lager uitvallen (harde tegenwind, winterkou, nat/vuil wegdek, heuvelachtig terrein, grote/zware tassen). Voor rijden in de winter mag je rekenen op 20-30% minder actieradius en voor de gewone degeneratie 10% verlies per jaar.
Flink doortrappen (je in 't zweet werken) geeft volgens mij voor een gemiddelde man/vrouw een vermindering van 't verbruik met 60 Watt, dat stemt ongeveer overeen met wat je hierboven opgeeft (1-2 Wh/km * 40 km).
Maar het vermogen hangt ook sterk af van persoon tot persoon.

Echte sporters kunnen veel meer vermogen genereren. Ik kan met een racefiets 100 km rijden aan 30 km/h gemiddeld wanneer het parcours niet te veel hoogtemeters heeft, ik heb een kameraad die datzelfde parcours aan 40 km/h gemiddeld aflegt. Zet die man op een stromer, en de fiets moet slechts 250-300 Watt leveren om 45km/h te rijden, die zou dus zou dus > 40km/h kunnen halen met een Stromer en < 8 Wh/km verbruiken)
Stel je wilt woon-werkritten met de Stromer maken en de ritafstand (enkel) is 23 km. Je wilt de fiets minstens 3 jaar rijden en ook in de winter. Welke accu heb je dan nodig?
23 x (110%)³ x (125%) = 38 km rekenafstand enkele rit.
Dit is dus haalbaar met de kleinste accu van 618 Wh maar dan moet je wel een oplader op je werk hebben. Voor een retourrit zou je 76 km moeten kunnen halen. Je hebt dan in ieder geval de 983 Wh accu nodig.
Maar als je niet van plan bent om in de winter te rijden: 23 x (110%)³ x (100%) = 31 km. Voor een retourrit zonder opladen op het werk zou je naast de 983 Wh ook een 814 Wh kunnen overwegen als je zelf wat meer vermogen wilt leveren (lager verzet/hoger toerental).
Er is nog een andere optie: de snelheid verlagen met 2-3 km/h wanneer het koud is, dat levert ook een aanzienlijke winst in autonomie op. Wel niet zo leuk natuurlijk :mrgreen:
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Lomito

En Buzze bedankt voor je gegevens. Die 4 op 50 km @25 km/uur heeft een gunstige invloed op je actieradius en daar was het uiteindelijk om te doen, niet om de hoogste gemiddelde snelheid...

ST1X
618 Wh --- 10,3 Wh/km --- 31,5 km/uur -- 324 Watt -- 54 km -- (mrt 2017, 2.027 km, Stromeur, 30 km enkel)
618 Wh --- 11,7 Wh/km --- 38,5 km/uur -- 450 Watt -- 48 km -- (dec 2017, 2.084 km, Blizzard, 21 km enkel)
618 Wh --- 12,2 Wh/km --- 37,3 km/uur -- 455 Watt -- 46 km -- (jun 2017, 1.350 km, Danigator, 38 km enkel)

814 Wh --- 12,0 Wh/km ---19,5 km/uur -- 234 Watt -- 61 km -- (jun 2017, onbekend, Silver, geen vaste rit)
814 Wh --- 9,7 Wh/km --- 26,1 km/uur -- 253 Watt -- 76 km -- (jun 2017, 2.137 km, Alex.slaets, 25 km enkel)
814 Wh --- 12,1 Wh/km --- 31,3 km/uur -- 379 Watt -- 61 km -- (mrt 2017, 294 km, Zespri, 20,2 km enkel)
814 Wh --- 11,0 Wh/km --- 34,6 km/uur -- 381 Watt -- 66 km -- (jan 2018, 268 km, Speedy, 16 km enkel)
814 Wh --- 11,5 Wh/km --- 35,2 km/uur -- 405 Watt -- 64 km -- (mei 2017, 2.031 km, Pieter)
814 Wh --- 11,1 Wh/km --- 37,4 km/uur -- 415 Watt -- 66 km -- (apr 2017, 4.298 km, Dreiky, 25 km enkel)
814 Wh --- 10,9 Wh/km -- 38,4 km/uur -- 419 Watt -- 67 km -- (jun 2017, 504 km, pclaerhout 17", 32 km enkel)
814 Wh --- 14,9 Wh/km -- 32.0 km/uur -- 477 Watt -- 49 km -- (dec 2017, 1.014 km, Wiebe, 33 km enkel)
814 Wh --- 14,8 Wh/km -- 36,6 km/uur -- 541 Watt -- 50 km -- (jun 2017, 894 km, JondeSTX, 32 km enkel)


983 Wh --- 10,1 Wh/km -- 34,0 km/uur -- 343 Watt -- 88 km -- (jun 2017, 2.095 km, Jos, 52 km enkel)
983 Wh --- 10,3 Wh/km -- 36,3 km/uur -- 374 Watt -- 85 km -- (jun 2017, 809 km, Calimero, 17,5 km enkel)
983 Wh --- 11,1 Wh/km --- 35,3 km/uur -- 392 Watt -- 80 km -- (aug 2017, 293 km, Awv)
983 Wh --- 11,6 Wh/km --- 35,0 km/uur -- 406 Watt -- 76 km -- (jul 2017, 2.071 km, vincentbosse, 29 km enkel)
983 Wh --- 12,8 Wh/km -- 35,4 km/uur -- 453 Watt -- 69 km -- (okt 2017, 5.276 km, marco-hlv, 37 km enkel)
983 Wh --- 13,7 Wh/km -- 35,1 km/uur -- 481 Watt -- 65 km -- (jan 2017, 1.675 km, Buzze, 25 km enkel)
983 Wh --- 15,5 Wh/km -- 34,6 km/uur -- 536 Watt -- 57 km -- (nov 2017, 3.133 km, mhuibers, 28 km enkel)
983 Wh --- 14,7 Wh/km -- 37,0 km/uur -- 544 Watt -- 60 km -- (mei 2017, 16.682 km, Reinout ST1x, 61 km enkel)
Lomito

Tomasj schreef: 27 mar 2018, 19:31Flink doortrappen (je in 't zweet werken) geeft volgens mij voor een gemiddelde man/vrouw een vermindering van 't verbruik met 60 Watt, dat stemt ongeveer overeen met wat je hierboven opgeeft (1-2 Wh/km * 40 km).
Maar het vermogen hangt ook sterk af van persoon tot persoon... Echte sporters kunnen veel meer vermogen genereren.
De eigen input van vermogen door fietsers (zeg 100-250 Watt langdurig) is inderdaad sterk afhankelijk van de conditie en motivatie van de fietser. Zo ben ik niet gemotiveerd om zo snel mogelijk te rijden op de toppen van mijn kunnen, gewoon lekker ronddraaien met een kruissnelheid van 38 km/uur terwijl de sportieve fietsers zich wel in het zweet willen werken en misschien wel 2x zoveel vermogen leveren.

Ik zal eens kijken naar het verband tussen gemiddelde rijsnelheid en benodigde vermogen (fietser+motor). Zeker bij snelheden van 30+ wordt de luchtweerstand maatgevend. Beetje natuurkunde oefenen...
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Lomito schreef: 27 mar 2018, 21:11 Ik zal eens kijken naar het verband tussen gemiddelde rijsnelheid en benodigde vermogen (fietser+motor). Zeker bij snelheden van 30+ wordt de luchtweerstand maatgevend. Beetje natuurkunde oefenen...
Deze is redelijk OK
http://bikecalculator.com/
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Remco
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 nov 2017, 18:20
Locatie: Gorinchem
Merk SP: Stromer ST2S

Hier dan even een update van mij. Ben niet zo'n grote fietser als medestromeraars op dit forum. Vooral afgelopen winter minder gefietst dan ik zou willen (koukleum). Maar nu het weer beter weer wordt, wil ik weer meer ritten gaan maken.

Nog even een toelichting op de gegevens; eigenlijk heb ik geen enkele dag gestromerd met een temperatuur boven de 10 graden Celcius. Daarom wellicht mijn accuverbruik ook aan de hoge kant (naast mijn 100kg). Ben benieuwd wat het gaat doen met de hogere temperaturen de komende tijd. Ik houd jullie op de hoogte.

ST2s -- 983 Wh --- 10,0 Wh/km -- 30,0 km/uur -- 300 Watt -- 89 km -- (dec 2017, 2.700 km, tterbeek, 10km enkel)
ST2s -- 983 Wh --- 11,6 Wh/km -- 30,4 km/uur -- 353 Watt -- 76 km -- (apr 2016, 9.679 km, Flettini, 24 km enkel)
ST2s -- 983 Wh --- 14,4 Wh/km -- 31,2 km/uur -- 449 Watt -- 61 km -- (mrt 2017, 10.015 km, Lomito, geen vaste rit)
ST2s -- 983 Wh --- 15.8 Wh/km -- 33,2 km/uur -- 524 Watt -- 56 km -- (jan 2018, 1.805 km, Stromend, 31 km enkel)
ST2s -- 983 Wh --- 16,3 Wh/km -- 31,1 km/uur -- 507 Watt -- 54 km -- (nov 2017, 695km, Remco, geen vaste rit)
Sinds november in bezit van ST2S voorzien van *BodyFloat, *Ergon GP5, *Winglights, *Ergotec M88, *Ortlieb fietstas Rack-Lock 22L, *Spurcycle
Gebruikersavatar
STROMERUUD
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 dec 2017, 15:15
Locatie: Breda
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 21848

Nu ik de 2000 km voorbij ben wil ik mijn gegevens ook eens aanleveren:
Ik rij een ST1x, 814Wh accu, mijn verbruik is 10,0 Wh/km, mijn gemiddelde snelheid is 36,6 km/h, mijn vermogen is aldus: 366 Watt, ik forens over een afstand van 36 km, retour 72 km/ dag. Ik ben begonnen in oktober 2017, heb in de winter regelmatig nog de auto genomen, maar sta nu op een totaal van 2115 km.
Ik ben een getrainde fietser en probeer zoveel mogelijk topsnelheid te rijden. Helaas moet ik ook wat bebouwde kom nemen voordat ik door de polder kan speeden.
Groet, Stromeruud.
Roos
Expert
Expert
Berichten: 173
Lid geworden op: 26 okt 2017, 22:21

Gisteren een enorm verschil tussen heen en terugweg gehad.
Heen: 7% over.
Terug:59% over.
Zowel heen als terug in zijn 2 gefietst. Dezelfde afstand.
Ik fiets bijna niet in stand 3 nu mijn persoonlijke instellingen in stand 2 zo goed hun werk doen. Heb boven de 45 gereden in stand 2.
Maar desalniettemin een opmerkelijk groot verschil!
ST2 rijder sinds juli 2016. Ik gebruik de Stromer vooral voor woon-werk verkeer.
mhuibers
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 137
Lid geworden op: 28 aug 2017, 11:22
Locatie: Kesteren
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 14000

Roos schreef: 18 apr 2018, 09:07 Gisteren een enorm verschil tussen heen en terugweg gehad.
Hoe was de wind op de heenreis? Mogelijk pal tegen en terug in de rug? Dat maakt een enorm verschil, zeker wanneer je een grote afstand rijdt.
ST1x 2018 charcoal 983 Wh | Spurcycle | Quadlock | Ergon GP2 | Lupine Rotlicht en een verzameling van Zijp spullen
RenevB
Runner-up
Runner-up
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 jan 2018, 11:29

Na eerste 1225 km (vanaf febr 2018) ook mijn opgave.
St1x 814 (model 2017), 36km enkele reis Woerden - Nieuw Vennep. Opladen op werk (meestal nog 30%) over, in winter minder.
38.0 km/h. 11.3 wh/km.

Nog nooit helemaal leeg gereden.
Wel beetje mooi weer fietser :D ong 2x p week.
Dreiky
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 84
Lid geworden op: 05 sep 2017, 22:08

Fiets is net 1 jaar in gebruik, mooi moment voor een update. Op een 30 tal dagen na altijd gebruikt voor WW, in alle weersomstandigheden.

ST1X
618 Wh --- 10,3 Wh/km --- 31,5 km/uur -- 324 Watt -- 54 km -- (mrt 2017, 2.027 km, Stromeur, 30 km enkel)
618 Wh --- 11,7 Wh/km --- 38,5 km/uur -- 450 Watt -- 48 km -- (dec 2017, 2.084 km, Blizzard, 21 km enkel)
618 Wh --- 12,2 Wh/km --- 37,3 km/uur -- 455 Watt -- 46 km -- (jun 2017, 1.350 km, Danigator, 38 km enkel)

814 Wh --- 12,0 Wh/km ---19,5 km/uur -- 234 Watt -- 61 km -- (jun 2017, onbekend, Silver, geen vaste rit)
814 Wh --- 9,7 Wh/km --- 26,1 km/uur -- 253 Watt -- 76 km -- (jun 2017, 2.137 km, Alex.slaets, 25 km enkel)
814 Wh --- 12,1 Wh/km --- 31,3 km/uur -- 379 Watt -- 61 km -- (mrt 2017, 294 km, Zespri, 20,2 km enkel)
814 Wh --- 11,0 Wh/km --- 34,6 km/uur -- 381 Watt -- 66 km -- (jan 2018, 268 km, Speedy, 16 km enkel)
814 Wh --- 11,5 Wh/km --- 35,2 km/uur -- 405 Watt -- 64 km -- (mei 2017, 2.031 km, Pieter)
814 Wh --- 10,3 Wh/km --- 38.1 km/uur -- 392 Watt -- 71 km -- (apr 2017, 7.306 km, Dreiky, 25 km enkel)
814 Wh --- 10,9 Wh/km -- 38,4 km/uur -- 419 Watt -- 67 km -- (jun 2017, 504 km, pclaerhout 17", 32 km enkel)
814 Wh --- 14,9 Wh/km -- 32.0 km/uur -- 477 Watt -- 49 km -- (dec 2017, 1.014 km, Wiebe, 33 km enkel)
814 Wh --- 14,8 Wh/km -- 36,6 km/uur -- 541 Watt -- 50 km -- (jun 2017, 894 km, JondeSTX, 32 km enkel)


983 Wh --- 10,1 Wh/km -- 34,0 km/uur -- 343 Watt -- 88 km -- (jun 2017, 2.095 km, Jos, 52 km enkel)
983 Wh --- 10,3 Wh/km -- 36,3 km/uur -- 374 Watt -- 85 km -- (jun 2017, 809 km, Calimero, 17,5 km enkel)
983 Wh --- 11,1 Wh/km --- 35,3 km/uur -- 392 Watt -- 80 km -- (aug 2017, 293 km, Awv)
983 Wh --- 11,6 Wh/km --- 35,0 km/uur -- 406 Watt -- 76 km -- (jul 2017, 2.071 km, vincentbosse, 29 km enkel)
983 Wh --- 12,8 Wh/km -- 35,4 km/uur -- 453 Watt -- 69 km -- (okt 2017, 5.276 km, marco-hlv, 37 km enkel)
983 Wh --- 13,7 Wh/km -- 35,1 km/uur -- 481 Watt -- 65 km -- (jan 2017, 1.675 km, Buzze, 25 km enkel)
983 Wh --- 15,5 Wh/km -- 34,6 km/uur -- 536 Watt -- 57 km -- (nov 2017, 3.133 km, mhuibers, 28 km enkel)
983 Wh --- 14,7 Wh/km -- 37,0 km/uur -- 544 Watt -- 60 km -- (mei 2017, 16.682 km, Reinout ST1x, 61 km enkel)
ST1x. Tram 5 staat al even voor de deur. ;)
Plaats reactie