Verlengen levensduur van de accu door slim te laden

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Voor het laden zie ik daar geen technisch bezwaar. Praktisch kan het natuurlijk hiermee wel voorkomen dat je accu niet op tijd vol komt.

Na het laden gaat je accu nog balanceren, dit proces gaat denk ik niet of moeizaam lukken als het steeds onderbroken wordt. Op zich geen probleem: dat balanceren hoeft echt niet elke keer. Zorg er alleen wel voor dat je eens in de zoveel tijd (10x laden of zo) je accu aan een normale wandcontactdoos oplaadt en laat hem dan doorlopen tot het balanceren klaar is.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Bedankt Freddy, helemaal duidelijk.
Wat betreft: niet altijd vol op tijd: daar heeft SMA, de fabrikant van die slimme sturing voor zonnepanelen, aan gedacht: je kunt het systeem aanleren hoe lang het duurt eer de batterij vol is (hoe lang is dat dan?), en dan ook telkens zeggen wanneer het klaar moet zijn. Dus in mensentaal: doe wat je wil, maar om 8u 'sochtends moet de batterij vol is. Voor de rest switch je on/off zo veel je wil :)

Ik zou sowieso een trage lader verkiezen voor mijn st5. Welke is dat dan volgens jou?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

bartgo schreef: 24 aug 2018, 19:16 Ik zou sowieso een trage lader verkiezen voor mijn st5. Welke is dat dan volgens jou?
Hé, ik ben geen Stromer expert hoor ;p

Maar volgens mij is de traagste de reislader, anders de lader van de ST1x.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

FreddyH schreef: 24 aug 2018, 22:15
bartgo schreef: 24 aug 2018, 19:16 Ik zou sowieso een trage lader verkiezen voor mijn st5. Welke is dat dan volgens jou?
Hé, ik ben geen Stromer expert hoor ;p

Maar volgens mij is de traagste de reislader, anders de lader van de ST1x.
Ik ook (nog) niet, maar samen komen we er wel uit ;)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

bartgo schreef: 25 aug 2018, 00:45 Ik ook (nog) niet, maar samen komen we er wel uit ;)
Ik heb voorsprong: heb nu een ST2s als leenfiets ;p
Eentje met Bodyfloat en ShockStop. Kan ik ook eens ervaren waar jullie zo lyrisch over zijn :cool2:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Martin

Nou Freddy, die Bulls van je kan na afloop van de testrit met de ST2s wel in de verkoop denk ik.. ;p
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Martin schreef: 25 aug 2018, 18:19 Nou Freddy, die Bulls van je kan na afloop van de testrit met de ST2s wel in de verkoop denk ik.. ;p
Dat zou wel eens flink kunnen tegenvallen Martin! Ik heb buiten het uiterlijk nog geen echte pluspunten tov mijn Bulls kunnen ontdekken. Ik geef toe: ik heb er nog niet op gefietst.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Martin

Haha...geintje natuurlijk. Ik ben erg benieuwd wat je van de ST2S vindt. Misschien vind je het tegenvallen, en zegt dat weer genoeg over de kwaliteiten van je Bulls.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik weet dat het een geintje is, komt goed :ay

Negatief punt dat nu al vast staat is het kleine frame (20"), positieve punt is de ondersteuning die nog iets krachtiger is dan bij mij (gebaseerd op een eerdere ervaring met een ST2).

Verder heb ik dezelfde lampen en een grotere accu, maar door een flink groter frame met meer rechtop houding ook een flink hoger verbruik.

Ik ben vooral zeer benieuwd naar de Bodyfloat, ShockStop en de Conti's...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Pimsky
Pro
Pro
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 aug 2018, 16:32
Locatie: Tilburg

Ik heb nog een artikel over lithium ion accu’s voor transportmiddelen gevonden. Met name bladzijde 141 tm 145 van het artikel zijn interessant.
https://mediatum.ub.tum.de/doc/1355829/1355829.pdf

De eindconclusie omtrent het effect van ontlading door gebruik onder de 10 graden op de levensduur zijn lichtelijk zorgelijk. Echt belangrijk de accu zo laat mogelijk in de fiets te plaatsen bij koud weer. Dan nog vermoed ik dat de temperatuur van de accu tijdens fietsen snel zal afnemen.
Schitterende ST3 LE voor 30 km enkele reis woon-werk
Plaats reactie