Accu revisie: algemene informatie

Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Je kan proberen met 0% verder te rijden (zoals Freddy) maar als de zaak software matig wordt afgesloten is dat geen oplossing. Andere mogelijkheid is gaan klussen, nieuwe BMS (20€) + nieuwe controller (50€) en baas zijn in eigen huis... Houd de max snelheid wel binnen de wettelijke grenzen want anders gaan er vragen komen en die kunnen vreselijk vervelend zijn. Reken daar boven op nog 350€ voor een accu van 1250 Wh (100 cellen + nog wat gebruikers materiaal) en je weet waar je staat. Uiteraard als je alles zelf kan doen, anders niet aan beginnen en het zaakje standaard houden.
Bijlagen
Samsung 3500 mAh.JPG
Samsung 3500 mAh.JPG (69.42 KiB) 3546 keer bekeken
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

We hebben tot nu toe slechts enkele bedrijven gevonden die beweren dat ze een Stromer ST1 accu kunnen reviseren, en nog minder die het daadwerkelijk succesvol hebben uitgevoerd. Daarnaast hebben we nog geen enkel bedrijf gevonden dat zégt een ST1 X/ST2 etc. accu te kunnen reviseren, en die dat ook daadwerkelijk heeft gedáán. Laat staan dat er al ervaringen bekend zijn van hun klanten.

Je zult echt goed en serieus moeten gaan zoeken naar een bedrijf dat de ST1 accu kan reviseren, want wat iedereen in dit topic ook beweert: allemaal papieren kennis. Stromer maakt het de revisiebedrijven kennelijk niet al te makkelijk, want anders zouden we wel over de bedrijven struikelen die Stromer-accurevisie aanbieden (aangezien Stromer zowel in BE als NL marktleider is, klanten genoegd dus).

Weet waar je aan begint, want een prutser op je accu loslaten brengt enorme risico's met zich mee, tot een afgebrand huis aan toe als het mis gaat.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Stromeur schreef: 16 jul 2019, 20:14 Weet waar je aan begint, want een prutser op je accu loslaten brengt enorme risico's met zich mee, tot een afgebrand huis aan toe.
Dat zijn geen loze woorden...
De Stromer batterij op zich is niet het probleem, de communicatie met lader/controller/Stromer is dat wel.
Om die reden alle elektronica (BMS&controller&batterij) vervangen en eigen baas in huis zijn, en ja dat werkt. Je bent niet meer afh van derden software/communicatie. Je moet bij Stromer niet meer aankloppen voor service. Maar als je het voorgaande kunt is dat ook niet meer nodig, en ja, dat werkt en dat weet ik uit eigen ervaring. Het kosten plaatje staat in mijn vorige post. Is het mogelijk, JA, is het voor iedereen weggelegd, NEEN. Voor diegenen die zich geroepen voelen, verdiep u in de materie of er gebeuren ongevallen en vooral de accu en de beveiliging er van en hoe er mee om te gaan. Er zijn verschillende soorten lithium cellen te verkrijgen maar ze zijn niet allemaal gelijk te behandelen/te beveiligen. Om te beginnen enkele verschillen van lithium cellen :
https://batterybro.com/blogs/18650-whol ... -explained
Elk type heeft pro's en con's. Van (in)stabiliteit tot cycle life tot high drain current tot energie dichtheid en combinaties ervan. Elk type heeft zijn specifieke BMS nodig dus niet willekeurig bij onze chinese vrienden een BMS bestellen, de brandweer zal u achteraf wel vertellen waarom... Bij deze, je bent gewaarschuwd, de woorden van Stromeur zijn er niet voor niets. Als je het zelf niet kan blijf ervan weg, je kent de kennis van jou "contractors" niet maar het is wel jou huis...
mrstrom

Jins schreef: 16 jul 2019, 21:37
Stromeur schreef: 16 jul 2019, 20:14 Weet waar je aan begint, want een prutser op je accu loslaten brengt enorme risico's met zich mee, tot een afgebrand huis aan toe.
Dat zijn geen loze woorden...
De Stromer batterij op zich is niet het probleem, de communicatie met lader/controller/Stromer is dat wel.
Om die reden alle elektronica (BMS&controller&batterij) vervangen en eigen baas in huis zijn, en ja dat werkt. Je bent niet meer afh van derden software/communicatie. Je moet bij Stromer niet meer aankloppen voor service. Maar als je het voorgaande kunt is dat ook niet meer nodig, en ja, dat werkt en dat weet ik uit eigen ervaring. Het kosten plaatje staat in mijn vorige post. Is het mogelijk, JA, is het voor iedereen weggelegd, NEEN. Voor diegenen die zich geroepen voelen, verdiep u in de materie of er gebeuren ongevallen en vooral de accu en de beveiliging er van en hoe er mee om te gaan. Er zijn verschillende soorten lithium cellen te verkrijgen maar ze zijn niet allemaal gelijk te behandelen/te beveiligen. Om te beginnen enkele verschillen van lithium cellen :
https://batterybro.com/blogs/18650-whol ... -explained
Elk type heeft pro's en con's. Van (in)stabiliteit tot cycle life tot high drain current tot energie dichtheid en combinaties ervan. Elk type heeft zijn specifieke BMS nodig dus niet willekeurig bij onze chinese vrienden een BMS bestellen, de brandweer zal u achteraf wel vertellen waarom... Bij deze, je bent gewaarschuwd, de woorden van Stromeur zijn er niet voor niets. Als je het zelf niet kan blijf ervan weg, je kent de kennis van jou "contractors" niet maar het is wel jou huis...

Als je zelf zo de accu gaat na bouwen, herkent de fiets de accu dan nog wel? of bedoel je dat je de software in de fiets ook moet overschrijven?

Ik begrijp juist uit dit topic dat Stromer een soort "booby trap" heeft ingebouwd. Er lijkt iets te zijn dat de capaciteit bijhoudt of de originele capaciteit herkent. Dus als je cellen gaat vervangen en met een hogere capaciteit van de originele accu, dan krijg je problemen dat de software dit signaleert en dan de accu niet meer accepteert/gebruikt.
Vat ik dat goed samen?
Buiten nog alle gevaren van onbekwaam aan dezen energiedragers klussen.
woutah
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 117
Lid geworden op: 27 mei 2019, 10:23
Locatie: Groningen
Merk SP: Stromer ST3-2019
Km-stand: 9325

Ik ben niet zo bang om een accu te laten reviseren (zelf doen heb ik ook over gedacht, maar i.v.m. risisco's laat ik dat liever aan een professional over). Heb het voor vorige ebikes al vaker laten doen. Er zijn tegenwoordig veel professionele bedrijfjes die dit dag in dag uit doen, mede door de opkomst van de ebike.

Ik heb een stuk of wat bedrijven via de email gevraagd of revisie mogelijk is en wat de prijs daarvoor is. Ik zal de resultaten, zodra die binnen zijn hier delen!
Huidig: Stromer St3 2019, 10.000, 983wh, Bodyfloat
Voorheen:
Stromer ST2 2014 White
Stromer ST2 2016 Black
Stromer ST1 2012 Black
Batavus Milano Bosch performance
Cannondale 2012 Bosch Active line 1st gen
Trek 500 Bionx motor
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Samengevat voor de huidige ST1:
- Revisie schijnt te kunnen, maar er zijn weinig of zelfs geen gevallen bekend waar het geprobeerd is
- Bij vergroten van capaciteit (alleen uitbreiding of revisie + uitbreiding) zou het kunnen zijn dat de BMS (battery management system) die grotere capaciteit niet herkend. Hier is overigens wel een geval van bekend: laatst kwam er een ST1 langs met een extra accu als range extender. Daarbij is alleen niet expliciet gesproken over of die capaciteit herkend werd. Hij was wel bruikbaar.
Mocht de extra capaciteit niet herkend worden, dan geeft Jins aan dat je een nieuwe BMS in de accu kunt steken, de controller kunt vervangen (let op: zit in de motor) en dan heb je technisch geen beperkingen meer. (zorg wel dat je binnen de 45 km/h blijft)

Komende ST1, ST1x, ST2, ST3 en ST5:
- Revisie schijnt niet te kunnen of lastig te zijn, maar er zijn hier geen gevallen bekend van mensen die dit geprobeerd hebben.
Mocht het zo zijn dat de BMS hier roet in het eten gooit, dan is vervangen van BMS + controller volgens mij geen optie, omdat het hele systeem middels de OMNI aangestuurd en gecontroleerd wordt.

Tot zover het technische verhaal. Hier bovenop komen alle waarschuwingen nog.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Het BMS (Battery Management System) is een elektronisch systeem dat de accu beheert. Het bewaakt de status en kan bijvoorbeeld secundaire gegevens berekenen. Een BMS beschermt bijvoorbeeld ook de accu door te voorkomen dat deze buiten het veilige werkgebied opereert en dat de onderlinge cellen in evenwicht worden gebracht door het balanceren van die onderlinge cellen.

De communicatie naar buiten verloopt via een gedefinieerd protocol, de Stromer gebruikt hiervoor de CAN-bussysteem (CAN staat voor Controller Area Network). Dit serieel bussysteem is in 1986 door BOSCH speciaal ontworpen voor gebruik in auto's. Op de seriele bus worden controlers aangesloten die berichten op de bus kunnen plaatsen en berichten van de bus kunnen afhalen. Een CAN controler beheert de daarachterliggende omgeving (bijvoorbeeld: de CAN-controller van de accu beheert de accu). De centrale unit die de fiets in zijn geheel bestuurt is de OMNI.

Als je de accu laat reviseren, zorg er dus voor dat die persoon weet waar die mee bezig gaat zijn en dat die al bewezen heeft dat te kunnen. M.a.w.: kan die persoon geen referenties geven die je kunt natrekken, dan niet doen!

Het aantal Stromer-fietsen heeft de laatste jaren een flinke vlucht genomen. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er de komende periode niemand van deze groep zijn accu laat reviseren. Het reviseren van een accu is in de regel veel goedkoper dan het aanschaffen van een nieuw exemplaar. Ik ben dan ook benieuwd naar de onderzoeksresultaten van Woutah (en net als Woutah ben ik ook niet zo bang om de accu te laten reviseren, maar dit moet wel gebeuren door een specialist die weet wat hij/zij doet).

Last but not least: in dit bericht van rvaneijk is ook al aangestipt dat het laden van de accu zonder te monitoren niet zonder gevaar is.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Heel leuk dat accu's met de rest van de fiets communiceren via de CAN bus, maar dat zegt helemaal niks over compatibiliteit. In de gewone mensen wereld kan je de CAN bus vergelijken met bijvoorbeeld briefpost of een fax. Het definieert namelijk alleen het formaat van het bericht. Als ik jou een brief stuur in het Chinees dan komt deze keurig aan maar je snapt er geen biet van (vergelijking met de CAN bus: het bericht wordt keurig verzonden en ontvangen, maar de ontvanger kan er geen chocola van maken).

Zelfs met CAN-open, waarin elk bericht als broadcast verstuurd wordt, moeten systemen compatibel zijn (zelfde taal spreken), anders denkt iedereen in het systeem: "zal wel voor iemand anders zijn".
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
woutah
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 117
Lid geworden op: 27 mei 2019, 10:23
Locatie: Groningen
Merk SP: Stromer ST3-2019
Km-stand: 9325

Een update. Ik heb twaalf revisiebedrijven benaderd per e-mail.

www.Ebikeaccu.nl: Nog geen reactie
www.fietsaccu-revisie.nl: geven aan dat ze hem kunnen reviseren, maar dat hebben ze nog niet vaak (of moet ik niet lezen?) gedaan bij deze accu. Naar verwachting kan de capaciteit naar 626Wh uitgebreid worden. Kosten 449 euro incl. btw en verzendingen
www.accureviseren.nl: Nog geen reactie
www.rebatt.nl: Helaas kunnen ze deze accu niet reviseren
www.fietsaccus.nl: wel een reactie, maar ze gaan het nog uitzoeken.
www.e-bikemaat.nl: nog geen reactie
www.miton.nl (www.fietsaccu.nu) : geeft aan dat ze al eens eerder een Stromer accu hebben geprobeerd te reviseren, maar die bestond uit twee delen (voor zover ik weet bestaat de ST1 accu uit 1 deel, wellicht de ST1X/ST2/ST3?), dat was niet gelukt. Een ST1 accu hebben ze nog nooit gereviseerd, dus kunnen ze niet met zekerhied zeggen of het lukt. Gelet op de linkg van de Duiste site (die ik ze toegestuurd heb) verwachten ze van wel. Een zogenaamde 10S5P configuratie met 17,5 Ah (Samsung INR18650-35E). Prijs 450 euro (14,5AH was ook mogelijk voor 365 euro)
www.eaccu.nl: geven aan dat ze (nog) geen stromer accu's reviseren
www.Anssfietsaccu.nl: nog geen reactie
www.elektrofietsaccuservice.nl (natrans): geven aan dat stromer accu's niet in aanmerking komen voor celrevisie.
www.fietsaccuspecialist.nl: geven aan dat ze deze accu niet reviseren
www.accudokter.nl: geeft aan dat hij slechts tot de capaciteit vervangen kan worden waarmee hij geleverd is (11Ah dus): prijs 350 euro

Ik zit www.miton.nl serieus te overwegen nu. Die kwamen met het uitgebreidste verhaal en komen het meest serieus over om het "eens te proberen" (tot nu toe geen van de revisiebedrijven die het al eens gedaan heeft)
Huidig: Stromer St3 2019, 10.000, 983wh, Bodyfloat
Voorheen:
Stromer ST2 2014 White
Stromer ST2 2016 Black
Stromer ST1 2012 Black
Batavus Milano Bosch performance
Cannondale 2012 Bosch Active line 1st gen
Trek 500 Bionx motor
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zo, lekker bezig gegaan!

Tot nu toe hebben we één forumlid met een gereviseerde (upgrade) Bulls accu rondrijden, en nog niemand met een gereviseerde Stromer accu. Ik ben benieuwd waar jouw zoektocht op uit gaat komen. Top dat je ons op de hoogte houdt :ay
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie