Tubeless Stromer banden

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Daniel1975 schreef: 08 mar 2019, 21:22 Probeer mij dan eens uit te leggen wat een iets (!) smallere band voor problemen op kan leveren?
Kan ik niet uitleggen ;) En klopt dat je ook de cassette niet aan mag passen, ik zou ook niet snel een compleet andere cassette afdremelen en monteren. Maar een groot kransje vervangen door een 12, dat wijzigt niks aan de pasvorm/afmetingen van het totaal en dat doe ik rustig als ik dat wil.

Kun jij mij uitleggen waarom Stromer zelf niet aangeeft dat een iets smallere band ook kan?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Omdat Stromer naar mijn mening enorm strak vast houdt aan hoe zij het willen en heeft het geen technische reden. Zie bijv de cassette; kan makkelijk anders maar Stromer biedt het niet aan.
Edit: afdremelen maakt niks uit voor de werking aangezien de grip van de tandwielen op de body bepaald wordt door de nokjes op de body.

Een iets smallere band valt niet wezenlijk anders en heeft dus nauwelijks invloed op de snelheid. Theoretisch zou je max snelheid iets (minimaal) lager liggen omdat een smallere band fractioneel lager is.
Edit: als Conti met een CTC2 komt voor 27.5” en die is iets smaller mag iedereen mij bellen om te testen.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Technisch gezien is er inderdaad niets mis met het professioneel afdraaien van 1,85 mm van een cassette zodat je deze kan monteren ... "afdremelen" is voor mij dan weer wat anders, dan werk je eerder "op het gevoel".
Daniel1975 schreef: 08 mar 2019, 11:23 Je moet echt een 27.5 x 2.25 (57-584) of 27.5 x 2.35 (60-584) hebben.
Als je op een ST1, ST1x, ST2, ST2s switcht van de originele Schwalbe BB's naar Conti's TopContact II, dan gaan we van 55-559 naar 50-559 ... dat geeft een (toegelaten) verschil van 5 mm.

De enige officieel toegelaten bandenmaat (uit commercieel oogpunt ?) voor een ST3 en een ST5 = 57-584.

De Continental Contact Plus City zijn verkrijgbaar in 55-584 en zijn dus amper 2 mm smaller dan de origineel gemonteerde Pirelli's ... ik zie dan ook niet in waarom je die Conti's niet zou kunnen monteren op een ST3 en ST5 . :ay

Op dit moment kosten ze € 22,90 / stuk bij bike24.com : https://www.bike24.com/p2240777.html
Krid schreef: 08 mar 2019, 14:55 Na een lek met de originele Pirelli's van ST5, liet ik latex aanbrengen, en rijd nu bijna 4.000 km. lekvrij.
Dat kan uiteraard ook allemaal puur toeval zijn ... lekrijden is geen exacte wetenschap. ;)

Op de ST2 rij ik > 2000 km zonder lek, de laatste 600 km met Doc Blue erin.

Maar, op mijn 2 andere fietsen rij ik dan weer alles samen > 10000 km zonder lek ... en dat zonder latex.
pcrispey schreef: 08 mar 2019, 15:00 Hier heb ik vorig jaar mee gereden zonder enig probleem van lekrijden.
Continental Contact Plus City SafetyPlus Breaker clincher. Ging zeer makkelijk tubeless.
Ik wist niet dat je vorig jaar al tubeless reed met de Continental Contact Plus City terwijl je in januari 2019 op zoek was naar ervaringen van anderen en nog moest overstappen op tubeless.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Matthias
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 aug 2018, 09:24
Locatie: Luik

Ondertussen ligt deze band (Continental Contact PLus City SafetyplusBreaker Anti-lek) - met latex in de binnenband- erop en kan ik na een 400-tal kilometers zeggen dat hij goed rijdt. Weinig rolweerstand, wel wat minder soepel en mindere wegligging dan de Pirellis, maar (nog) GEEN platte band! :D
Rijdt wel veel beter in regen en op modderige wegen!
CONCLUSIE: een goede band!
2018-2021: st3 LE
12/2022 - .... :ST7
WW /52km enkel
pcrispey
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 110
Lid geworden op: 15 feb 2018, 08:49

Opletten met die band want achteraan als het nat ligt durft hij wel eens voor een schuiver zorgen bij een rem manuever. Ik spreek uit ongename ervaring.
Matthias schreef: 18 mar 2019, 12:09 Ondertussen ligt deze band (Continental Contact PLus City SafetyplusBreaker Anti-lek) - met latex in de binnenband- erop en kan ik na een 400-tal kilometers zeggen dat hij goed rijdt. Weinig rolweerstand, wel wat minder soepel en mindere wegligging dan de Pirellis, maar (nog) GEEN platte band! :D
Rijdt wel veel beter in regen en op modderige wegen!
CONCLUSIE: een goede band!
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Matthias schreef: 18 mar 2019, 12:09 Ondertussen ligt deze band (Continental Contact PLus City SafetyplusBreaker Anti-lek) - met latex in de binnenband- erop en kan ik na een 400-tal kilometers zeggen dat hij goed rijdt. Weinig rolweerstand, wel wat minder soepel en mindere wegligging dan de Pirellis, maar (nog) GEEN platte band! :D
Rijdt wel veel beter in regen en op modderige wegen!
CONCLUSIE: een goede band!
Mijn conclusie op basis van jouw verhaal en die van pcrispey: slechte band!
Lekbestendigheid is min of meer sluitpost. Wegligging, souplesse en grip zijn voor mij veel belangrijker. Een lekke band is vervelend, op je plaat gaan door een schuiver is veel vervelender.
Matthias
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 aug 2018, 09:24
Locatie: Luik

Daniël, ik begrijp je mening volledig.
Maar in mijn geval, meer dan 500 km per week, het hele jaar door, is een platte band echt zeer vervelend en tijdrovend.
Dus de ideale oplossing zou zijn om een goede band te hebben die en lekbestendig is EN soepel met veel grip.
2018-2021: st3 LE
12/2022 - .... :ST7
WW /52km enkel
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Achteraan kan je elke band laten blokkeren/uitbreken, nat of droog. Ik rem op mijn fiets achteraan nooit, tenzij in de winter op een glad wegdek. Ik heb vooraan voldoende remvermogen dat ik het achterwiel omhoog krijg dus achteraan remmen heeft dan geen enkele zin meer. Enkel in een nood situatie waar ik de achterkant wil sturen/laten uitbreken om een contact te vermijden rem ik achteraan. Wel REGEN op max om achteraan elektrisch mee te remmen, en dan nog blokkeert soms het achterwiel omdat de druk op het achterwiel verminderd en de REGEN genoeg weerstand heeft om het wiel te stoppen. Zal zien wat verschil het geeft op een Klever (vooral REGEN vermogen) maar moet nog enkele weken geduld hebben voor de levering en het in orde brengen van alle papieren.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Matthias schreef: 18 mar 2019, 12:09 Weinig rolweerstand, wel wat minder soepel en mindere wegligging dan de Pirellis
Met welke bandenspanning rij je ? Heb je daar al eens mee geëxperimenteerd ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Matthias
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 aug 2018, 09:24
Locatie: Luik

Golvas schreef: 18 mar 2019, 20:38
Matthias schreef: 18 mar 2019, 12:09 Weinig rolweerstand, wel wat minder soepel en mindere wegligging dan de Pirellis
Met welke bandenspanning rij je ? Heb je daar al eens mee geëxperimenteerd ?
4 Bar, ik weet dat dit zeer hard is en dus ten koste gaat van mijn wegligging.
2018-2021: st3 LE
12/2022 - .... :ST7
WW /52km enkel
Plaats reactie