Continental Top CONTACT Winter II Premium topic

Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedenavond allemaal,

zo...weer thuis. Door de regen is de St1X redelijk schoon geregend en ik heb nogmaals gekeken naar die "slijtende" winter-Conti's.
Aan het voorwiel komen de haartjes met geen mogelijkheid tegen iets aan.
Aan de achterzijde is er ook geen contact met de haartjes tegen het frame.
Dat KAN natuurlijk doordat die haartjes al na 4000 km zijn afgesleten maar daar twijfel ik aan want deze lijken mij nog net zo lang als aan de voorband-zijkanten (de loopvlakken zijn natuurlijk na 4000 km "onthaard").
Ik kan geen beschadiging/slijten van het frame waarnemen; ook niet met een felle lantaarn er op. Voor de zekerheid zou ik het wiel moeten uitnemen maar daar heb ik nu mooi geen zin in; dat gebeurt wel over x-duizend kilometer bij de bandenwissel.
Zou niet verbaasd zijn als dan blijkt dat er niets aan de hand is.

Even verder denkend: die waarschuwing bij de brede banden is al van een tijd geleden. Toen WAS de St1x er nog niet eens en zeker nog niet uitgevoerd met de beruchte bus die in den beginne niet geplaatst was. Voordat die bus er was, was er nog een grote graad van vrijheid hoe het wiel werd geplaatst. Dat kon dus ook relatief ver naar voren komen en inderdaad lijkt het mij dan heel goed mogelijk dat die haartjes tegen het frame lopen. Ook lijkt het mij heel goed mogelijk dat deze haartjes de coating/lak wegslijten. Heel lichtjes want rubber is een stuk zachter dan de coating dus het rubber zal sneller wegslijten.
Mijn winter-Conti's zijn gelijk met de bus geplaatst: einde plaatsingsvrijheid. En deze plaatsing zorgt voor een relatief verre vergrendeling van de as aan het frame. Dus zoals ik er nu tegen aan kijk heb ik dit probleem nooit gehad.
Geen idee of deze redenering hout snijd; puur een gedachtenspinsel.

Grtz, Reinout
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1711
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Een ST2s met een bijzonder slot, Luma ringslot. Zie onder accessoires.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Reinout-St1x schreef: 14 nov 2017, 19:25 Ik kan geen beschadiging/slijten van het frame waarnemen; ook niet met een felle lantaarn er op.
Gelukkig maar! Ik had het echt rottig gevonden wanneer dit net bij jou, ons allermeest gekoesterde proefkonijn, was gebeurd.
Reinout-St1x schreef: 14 nov 2017, 19:25 Even verder denkend: die waarschuwing bij de brede banden is al van een tijd geleden. Toen WAS de St1x er nog niet eens en zeker nog niet uitgevoerd met de beruchte bus die in den beginne niet geplaatst was.
Het bericht is van oktober 2017, dus juist heel erg recent. De ST1 X en "het busje" waren er al.

Maar de lijn van je redenatie klopt verder absoluut, want Stromer spreekt in het document over "In bepaalde gevallen". En die gevallen zijn: uitzetten van de band tijdens rijden, te lage luchtdruk in de band, wiel niet gecentreerd. Dus: heb je alles op orde (en dat zal bij jouw ST1 X het geval zijn), dan is er niks aan de hand.

Maar: breng je je banden bijvoorbeeld niet consequent op druk én ben je ook nog een zware berijder, dan kan dit wel degelijk kwaad, want dan zet de band uit onder je gewicht en zal het harder slepen van die haartjes langs het frame tot schade leiden (sleuven in het frame).

Mij lijkt dat je de brede variant best kunt monteren als je je fiets netjes op orde houdt (rekening houdend met voorgaande). Maar als je er zonder al teveel omkijkens vrolijk op je Stromer doorblaast tot aan de volgende servicebeurt bij je dealer, neem dan maar de smalle. Want die brede winterband is niet Monkey Proof.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Monster
Rookie
Rookie
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 okt 2017, 21:27

Nu voor de derde winter mijn Conti winterbanden er op. Heb er nu 9500 km mee gereden. Zijn nog prima voor deze winter. Aan het einde van deze winter ruim 12000 km er op gereden en dan zijn ze wel op.
In die tijd 2 lekke banden gehad met de winterbanden. Gebruik wel anti-lek. Maar soms is een stalen pin teveel van het goede. Ik plak mijn band overigens niet en zet er meteen een nieuwe binnenband op.

Voor de zomer gebruik ik overigens de zomervariant van Conti.
ST2 sinds maart 2015
Gebruikersavatar
Alex.slaets
Expert
Expert
Berichten: 237
Lid geworden op: 18 jun 2017, 18:01
Locatie: B-2800 Mechelen

ST2 983WH 2x25km woon-werk
Jos
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 aug 2017, 23:16
Locatie: Gennep

Vreemd dat ze hier geen waarschuwing plaatsen over de noppen op de Continental Winter II Premium 55-559. Ik zou verwachten dat ze het advies daarom zouden beperken tot de 50-559.
Het is mij overigens uit dit hele topic nog niet duidelijk geworden welke breedte het beste wegcontact zou moeten geven bij de diverse winterse en herfstige weersomstandigheden. Wel dat de rolweerstand bij de bredere variant theoretisch gezien wat lager zou zijn.
ST1 X sinds 22-06-2017 * S 22" * Oranje * 983Wh * 2x pw Gennep-Eindhoven vv (52 km enkel) * 10,9Wh/km@34,2km/h@4117km
Gebruikersavatar
Tukker
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 sep 2017, 22:43
Merk SP: Stromer
Km-stand: 15500

In principe (dus afgezien van de effecten van luchtdruk, rubbercompound, profiel etc.) heeft een bredere band meer contactoppervlakte en dus meer grip. Aquaplaning is geen thema op de fiets. Bij het mtb-en is een smallere band bij modder soms beter aangezien die makkelijker door de blubber 'snijdt' en dan vaste grond vindt. Maar ook dat is bij de Stromer niet van belang hoop ik.. :cool2:
Stromer ST2 - 983 Wh - 22 Inch - Wit - Bodyfloat - Spurcycle - Ergotec M-88 - sinds september 2017 en... Wow.....
Creurke
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jun 2017, 12:38

Hoeveel mensen die de continental winter top contact II gebruiken, hebben de 'verkeerde'? Volgens de ec-certificering moet het een e75 (ECE-R75) zijn, toegelaten voor e-bikes tot 50 km/h. Ze bestaan ook in de e88, tot 25 km/h. In de meeste webshops vind je niet over welk type het gaat...
Guilliel
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 dec 2017, 19:25

Hallo

Ik heb pas een st2 gekocht. Ik zou er continental top contact winter II premium
willen opleggen. Maar de dealer zegt dat dit afgeraden wordt.
Een andere dealer zegt dat het dan weer helemaal geen probleem is.
Heeft er iemand ervaring mee?

Grtz

Guilliel
Gebruikersavatar
heintjep
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 10 sep 2017, 18:56
Locatie: Helmond

Guilliel schreef: 05 dec 2017, 19:33 Maar de dealer zegt dat dit afgeraden wordt.
Een andere dealer zegt dat het dan weer helemaal geen probleem is.
Dat is inderdaad wel vreemd, zeker omdat Stromer deze banden voor de winter juist adviseert. Vast en zeker de vrije interpretatie van de dealer hoe hij het advies weer overbrengt op de eind klant. Ik heb dit soort ervaring in zijn algemeenheid wel in winkels. Ik zou van het advies van Stromer uitgaan...
ST1 Wit * 522Wh gouden accu * Schwalbe Big Bens * Grijze Abus Pedelec+ helm * Cat-ears * Northwave Husky winterschoen * Shimano Click'r combipedalen
Plaats reactie