Continental Top CONTACT II topic
Geplaatst: 01 jul 2017, 12:15
[Bijdragen over de Continental Top CONTACT II band afgesplitst van Het Speed Pedelec Bandentopic. Stromeur.]
Vanaf maart dit jaar rij ik op de ST2s met Continental banden. Hoewel ik een mooi-weer rijder ben deins ik er niet voor terug om noodzakelijke ritjes door de regen te maken, voor de (dagelijkse) recreatieve ritten houd ik wel rekening met neerslag d.m.v. buienradar. Na een regenachtige dag ben ik niet meer te houden en als het dan opgeklaard is zit ik droog op de fiets maar wel met een kletsnatte weg. Tot nu toe hebben de banden mij nooit in de steek gelaten, zowel qua lekrijden als verlies aan grip of remkracht.
Ik heb tot nu toe zo'n 5-6x een noodstop moeten maken (meestal mijn fout, vooral in de eerste maanden) waarbij de wielen blokkeerden en de banden over het wegdek slipten zonder verlies aan controle of wegglijden. Ik zie ondanks die noodstops nog geen ernstige slijtage op de banden maar laat de eindbeoordeling over aan de Stromer-dealer.
Het profiel op de band is best slim gemaakt:
- een gladde middenstrook voor lage rolweerstand en maximale remkracht bij rechtuit rijden
- geprofileerde zijstroken (meer weerstand) die zorgen voor grip in bochten
En zoals gezegd hebben de banden reflecterende strips waardoor de fiets op grote afstand als tweewieler herkenbaar is in het donker. Dit is veel veiliger dan die reflec-torretjes zoals die verplicht zijn op de voorvork (heb ze ook niet).
De Conti's zijn smaller dan de Big Bens (2.00" vs 2.15") en daardoor waarschijnlijk iets minder comfortabel qua schokdemping maar geven tegelijk ook minder rolweerstand zodat je met iets zachtere banden kunt rijden. Overigens heb ik ze graag vrij hard aangezien de kwaliteit van de wegen hier in de omgeving best goed is en de ergste wegdelen met kuilen/boomstronken ken ik nu wel, die stukjes rij ik dan wat rustiger. Zichtbare oneffenheden in het wegdek (verlichting!!!) vang ik op door het stuur tijdelijk iets losser vast te houden en het gewicht van mijn bovenlichaam even van het stuur te halen.
Vanaf maart dit jaar rij ik op de ST2s met Continental banden. Hoewel ik een mooi-weer rijder ben deins ik er niet voor terug om noodzakelijke ritjes door de regen te maken, voor de (dagelijkse) recreatieve ritten houd ik wel rekening met neerslag d.m.v. buienradar. Na een regenachtige dag ben ik niet meer te houden en als het dan opgeklaard is zit ik droog op de fiets maar wel met een kletsnatte weg. Tot nu toe hebben de banden mij nooit in de steek gelaten, zowel qua lekrijden als verlies aan grip of remkracht.
Ik heb tot nu toe zo'n 5-6x een noodstop moeten maken (meestal mijn fout, vooral in de eerste maanden) waarbij de wielen blokkeerden en de banden over het wegdek slipten zonder verlies aan controle of wegglijden. Ik zie ondanks die noodstops nog geen ernstige slijtage op de banden maar laat de eindbeoordeling over aan de Stromer-dealer.
Het profiel op de band is best slim gemaakt:
- een gladde middenstrook voor lage rolweerstand en maximale remkracht bij rechtuit rijden
- geprofileerde zijstroken (meer weerstand) die zorgen voor grip in bochten
En zoals gezegd hebben de banden reflecterende strips waardoor de fiets op grote afstand als tweewieler herkenbaar is in het donker. Dit is veel veiliger dan die reflec-torretjes zoals die verplicht zijn op de voorvork (heb ze ook niet).
De Conti's zijn smaller dan de Big Bens (2.00" vs 2.15") en daardoor waarschijnlijk iets minder comfortabel qua schokdemping maar geven tegelijk ook minder rolweerstand zodat je met iets zachtere banden kunt rijden. Overigens heb ik ze graag vrij hard aangezien de kwaliteit van de wegen hier in de omgeving best goed is en de ergste wegdelen met kuilen/boomstronken ken ik nu wel, die stukjes rij ik dan wat rustiger. Zichtbare oneffenheden in het wegdek (verlichting!!!) vang ik op door het stuur tijdelijk iets losser vast te houden en het gewicht van mijn bovenlichaam even van het stuur te halen.