ST4 - Belt drive (2022)

bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

Peerke1960 schreef: 07 jun 2021, 21:39 Tja, Stromeur, ik hoop het ook. Die 1 kWh is voor mij te weinig. Na 17000 km gereden te hebben merk ik dat ik de grenzen van de accu nader. Bij tegenwind moet ik de krachtsensor fors dichtdraaien wil ik voldoende prik overhouden om na 41 km nog een eindsprintje te trekken in Tiel. Ik begin ook de Klever te overwegen omdat een extra accu makkelijker mee te nemen is en iets betaalbaarder is. Dit los van de positieve rijervaringen. Ik hoop er in Gent bij te zijn komende september.
Met vriendelijke groeten, Peter
Ja ik hoop hier vooral verbetering te zien... Ik heb het idee dat bij Stromers de accu zo snel achteruit gaat dat je het per maand bijna moet merken dat de capaciteit terugloopt. Da's toch niet redelijk? al helemaal niet als je 2000 euro voor zo'n accu betaalt...

Misschien moeten ze toch maar geen Samsung cellen meer gebruiken in de toekomst, die frikandellizeren zich in telefoons ook binnen 1.5 jaar :bj :ck:
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

bartje369 schreef: 08 jun 2021, 22:11 Ik heb het idee dat bij Stromers de accu zo snel achteruit gaat dat je het per maand bijna moet merken dat de capaciteit terugloopt. Da's toch niet redelijk?
Dat is ook niet het geval, tenzij er sprake is van een defect.

Stromer geeft de garantie dat je accu na twee jaar nog minimaal 75% restcapaciteit heeft. Zonder kilometerbeperking:

https://www.stromerbike.com/nl/service/garantie
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

Stromeur schreef: 08 jun 2021, 22:19
bartje369 schreef: 08 jun 2021, 22:11 Ik heb het idee dat bij Stromers de accu zo snel achteruit gaat dat je het per maand bijna moet merken dat de capaciteit terugloopt. Da's toch niet redelijk?
Dat is ook niet het geval, tenzij er sprake is van een defect.

Stromer geeft de garantie dat je accu na twee jaar nog minimaal 75% restcapaciteit heeft. Zonder kilometerbeperking:

https://www.stromerbike.com/nl/service/garantie
Twee jaar vind ik ook wel erg weinig... Hoe lang gaat een doorsnee fiets mee? Ik heb m'n Giant van de middelbare school nog, die heb ik al 12 jaar. Toen was die al 5 jaar oud, nog steeds niks mis mee... (geen spatje roest, al zie ik dat een ALU frame niet nsel doen) denk dat die fiets ook al meer dan 50.000km gefietst heeft :oops:

Ik ken genoeg Tesla's die 350.000km gelopen hebben en die nog 85+% capaciteit hebben... Voor mijn gevoel is het voor de meeste Stromer accu's wel gebeurd na 25000km, of een jaartje of 4-5. Ik kan het mis hebben hoor, maar volgens mij gaan ze niet heel lang mee. Kwalijk voor zo'n duur ding, mijn inziens. Maar ja, lithium-ion is sowieso niet de beste energiedrager, ik hoop toch snel solid state accu's te gaan zien.

Overnacht laden in huis zou ik in elk geval niet doen, m'n huis (en mn leven) is me meer waard dan een brandende accu :lol:
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Welk merk speed pedelec adviseer je waarvan de accu een langere levensduur heeft en de fabrieksgarantie uitgebreider is?

Het is overigens niet vreemd dat een zes jaar oude Stromer accu begint te degenereren.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

Stromeur schreef: 08 jun 2021, 22:55 Welk merk speed pedelec adviseer je waarvan de accu een langere levensduur heeft en de fabrieksgarantie uitgebreider is?

Het is overigens niet vreemd dat je van een zes jaar oude Stromer accu merkt dat-ie begint te degenereren.
Dus als je auto buiten de lease termijn een versleten motor heeft vind je dat ook acceptabel?

Ik zeg dat ik, in plaats van een grotere accu, liever zie dat dergelijke fabrikanten de kwaliteit van accu's opschroeven. Dus niet dat je met 15000km per jaar na 2 jaar een nieuwe accu moet kopen van 2000 euro, dat is idioot.

Ik snap dat er mensen zijn die alleen in de fabrieksgarantie die fietsen rijden, maar dat zegt niet dat we meer moeten focussen op beter repareerbare (hogere kwaliteit) producten. Anders moet je maar eens googlen op Agbogbloshie. Dan zie je meteen waar onze lineaire economie al onze oude elektronica naar toe stuurt! :ai
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Een Stromer motor is geen slijtage-onderdeel. Li Ion cellen zijn dat wel. We hebben het bovendien bij jouw accu niet over een termijn van twee jaar, maar over zes jaar.

De oplossing voor zo'n termijn zit niet in een ander merk cellen zoals je opperde (daar is in het geval van Stromer namelijk niks mis mee), maar in een compleet ander type accu.

Ik ben daarom nog steeds benieuwd welk merk speed pedelec jij adviseert dat accu's heeft die langer meegaan en waar de fabrieksgarantie ruimer is. In elk geval zo ruim dat de accu na zes jaar wél nog steeds aan jouw wensen voldoet.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

Stromeur schreef: 08 jun 2021, 23:17 Een Stromer motor is geen slijtage-onderdeel. Li Ion cellen zijn dat wel. We hebben het bovendien bij jouw accu niet over een termijn van twee jaar, maar over zes jaar.

De oplossing voor zo'n termijn zit niet in een ander merk cellen zoals je opperde (daar is in het geval van Stromer namelijk niks mis mee), maar in een compleet ander type accu.

Ik ben daarom nog steeds benieuwd welk merk speed pedelec jij adviseert dat accu's heeft die langer meegaan en waar de fabrieksgarantie ruimer is. In elk geval zo ruim dat de accu na zes jaar wél nog steeds aan jouw wensen voldoet.
Goed punt. Ik heb mijn fiets dan ook gekocht met minder dan 1000km in 5 jaar tijd. Bij aankoop was de accu nog 98%, uitgelezen door een Stromer dealer. So far - so good. Ik heb geen idee wat de capaciteit nu is, daar doelde ik ook niet op.

Ik vind het alleen wel ernstig dat als je hem dagelijks intensief gebruikt, dat je na 2 jaar al aan een nieuwe accu van 2000 euro zit... Dan is er toch iets niet oke aan het battery management. Ik mis ook gewoon echt de optie om hem op te laden tot max 80-90%. Iets dat iedere elektrische auto wel kan, ik kan me niet voorstellen dat dit moeilijk is. Eigenlijk overal waar ik parkeer is een laadpunt, dus ik plug hem zo vaak mogelijk in na 20-25km lange ritten, kortstondig om hem niet steeds naar 100% te jakkeren (4.2V cell voltage - het percentage waar ze het snelst degraderen, idealiter blijf je onder de 4.05V)

En nee ik heb geen ervaring met alle merken speed pedelecs, hoewel ik wel een Sparta heb van dezelfde leeftijd, ook hier geen issues met de batterij capaciteit (in tegendeel, 60-65km op een volle lading met veel hulp in de rug wil wel lukken) - recent ook een retourtje Arnhem-Nijmegen op de zondagavond gedaan, 45km in een wat lagere ondersteuningsstand, dat kostte me maar 35%

En tsja, volgens mij is een motor bij een Stromer wel een slijtage onderdeel, gezien het ding lagers bevat. Elk lager dat je gebruikt is onderhevig aan slijtage, zo ook wiellagers bij auto's. Laten de TDCM motoren van stromer nu een behuizing hebben die vakkundigheid en de nodige tools vereist om dit te openen (terwijl deze lagers ook makkelijker te benaderen hadden kunnen zijn)

Nogmaals, ik heb niks tegen Stromers, ook niet tegen Stromeur, noch tegen elke andere speed pedelec - maar ik vind het wel belangrijk, zoals vaker gezegd, dat er transparantie is in producten en dat repareerbaarheid en kwaliteit/duurzaamheid een belangrijk speerpunt vormt in deze producten :ay


Mijn auto is 10 jaar oud, heeft 280.000km gelopen en heeft behalve regulier onderhoud niets bijzonders nodig gehad. Dan praat je over 10 jaar lang bovengemiddeld veel rijden. Nu weet ik wel; het zijn appels en peren, maar ik zou graag zien dat de batterij, zo ook de lagers langer mee gaan. :geek: (en yes het is een jonge fabrikant, dus het zal vast flink verbeteren - maar ik zou graag zien dat ik mijn fiets gewoon probleemloos met de tuinslang kan afspoelen, terwijl ik me nu zorgen moet maken over de controller) //mijn scooter/motoren kregen na een zoutdouche op de weg altijd een grondige wasbeurt :)


EDIT: betekent trouwens niet dat ik het gebruik van de pedelec wil ontmoedigen. In tegendeel, ik ben laaiend enthousiast over de (mijn) Stromer... Een Li-ion accu produceren kost ca 60-100kg CO2 per kWh, dus zeg dat de Stromer accu iets van 70kg CO2 uitstoot bij productie, in gebruik is het verwaarloosbaar wat je dagelijks gebruikt, dus deel ik 70 door 2.7kg (per L diesel) dan is het 29L diesel, rijdt je auto ongeveer 1 op 20 dan heb je die uitstoot na 580km dieselen in de auto al veroorzaakt :bj Iets anders dan 30.000km stromeren! :d3:
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 562
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 28527

Heeft die auto nog steeds de originele accu? Wat is daar inmiddels de capaciteit van?
Als je niet lief bent voor de verbrandingsmotor in je auto kan die ook in 2 jaar kapot, kost ook zomaar 2000 euro.

Een auto hoor je netjes warm te rijden. dat probleem heeft een elektrische fiets niets. Maar in plaats daarvan hoor je wel netjes met de accu om te gaan.
Na uren en dagen over li-ion accu's gelezen te hebben ben ik van mening dat je altijd een zo klein mogelijk deel van de accu moet gebruiken (deel lading), en rekening houden met temperaturen en niet voller of leger dan x % om hem zo lang mogelijk goed te houden.
Mijn accu gaat nooit voller dan 90% en in principe komt hij niet onder 30%. Ben benieuwd hoe snel of langzaam hij aftakelt, maar dat percentage kan ik niet meten. Moet me nog even verdiepen in dat op de computer meelezen in de Omni app.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

bartje369 schreef: 08 jun 2021, 22:47
Stromeur schreef: 08 jun 2021, 22:19
bartje369 schreef: 08 jun 2021, 22:11 Ik heb het idee dat bij Stromers de accu zo snel achteruit gaat dat je het per maand bijna moet merken dat de capaciteit terugloopt. Da's toch niet redelijk?
Dat is ook niet het geval, tenzij er sprake is van een defect.

Stromer geeft de garantie dat je accu na twee jaar nog minimaal 75% restcapaciteit heeft. Zonder kilometerbeperking:

https://www.stromerbike.com/nl/service/garantie
Twee jaar vind ik ook wel erg weinig... Hoe lang gaat een doorsnee fiets mee? Ik heb m'n Giant van de middelbare school nog, die heb ik al 12 jaar. Toen was die al 5 jaar oud, nog steeds niks mis mee... (geen spatje roest, al zie ik dat een ALU frame niet nsel doen) denk dat die fiets ook al meer dan 50.000km gefietst heeft :oops:

Ik ken genoeg Tesla's die 350.000km gelopen hebben en die nog 85+% capaciteit hebben... Voor mijn gevoel is het voor de meeste Stromer accu's wel gebeurd na 25000km, of een jaartje of 4-5. Ik kan het mis hebben hoor, maar volgens mij gaan ze niet heel lang mee. Kwalijk voor zo'n duur ding, mijn inziens. Maar ja, lithium-ion is sowieso niet de beste energiedrager, ik hoop toch snel solid state accu's te gaan zien.

Overnacht laden in huis zou ik in elk geval niet doen, m'n huis (en mn leven) is me meer waard dan een brandende accu :lol:
Een aluminium frame vergelijken met een accu en vervolgens kilometers van een tesla vergelijken met kilometers van een stromer? Je snapt dat deze vergelijkingen behoorlijk spaak gaan toch? Je zou beter kunnen vergelijken op basis van het aantal laad cyclussen en dan komt het veel dichter bij elkaar.

Tesla Model 3 degradatie: 6 procent na 60.000 km en 14mnd.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Ik ben het eens met de mogelijkheid tot reparatie, bv motorlagers, revisie accu (door fabrikant of erkent revisie bedrijf). Een ingegoten controller is een lastige om iets van te vervangen maar dan een realistische prijs zou wel mooi zijn.
Ook de mogelijkheid om binnen bepaalde grenzen te laden tot elke gewenste spanning (= lading) en stroom (= tijd) zou mooi zijn --> als je zou kunnen instellen: om 5u30 opgeladen tot 85%, dat zou fijn zijn. Je steekt de stekker in en op het gewenste tijdstip is de accu tot het gewenste % geladen en kan het ontladen direct beginnen.
Gebruik van een capacitieve BMS zorgt voor continu balanceren ipv op het einde van een volledige laadcyclus dmv bleeding resistors. Geen noodzaak meer om regelmatig tot 100% te laden.
Plaats reactie