keuzes, luxe probleem.

porter
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 mei 2018, 17:35
Locatie: Provincie Utrecht

Na wat jaren en vele km ters te hebben gedaan op verschillende Stromers ( st1 oud model en St1x )
Kan ik investeren in een nieuwe..

kan kiezen uit :
st1 2021
st2s overjarig model maar nieuw op kenteken met 0 kilometers op de teller.
St2 Belt drive
St3 overjarig model maar nieuw op kenteken.

Ben wel van de grotere wielen dus neig naar de nieuwe St1, St2 of de overjarige St3.
Tussen deze modellen zit behoorlijk wat prijsverschil
wat zouden jullie kiezen met welke argumenten?

Vind zelf de blauwe kleur St2 Beltdrive super mooi maar lees iets tegenvallende resultaten in de St2 sectie.
En in deze kleur zijn ze misschien nog lastig te vinden met een leuke aanbieding?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

porter schreef: 27 apr 2021, 22:05 st2s overjarig model maar nieuw op kenteken met 0 kilometers op de teller.
Wat mij betreft nog steeds de Stromer der Stromers. Als dit een vanaf 2018 model is (met toeter) met de volle drie jaar garantie: interessant!
porter schreef: 27 apr 2021, 22:05 st1 2021
Superleuke SP. Budgettair de meest verantwoorde keus in de huidige Stromer vloot.
Maar vergis je niet: de ST2 S veegt hier zowel in afmontage als prestaties compleet de vloer mee aan. En de ST3 ondersteunt ook flink krachtiger.
porter schreef: 27 apr 2021, 22:05 St2 Belt drive
Vergelijkbaar met de ST1. Niet alleen in ondersteuning, maar ook in zithouding en de mate waarin deze aan te passen is.
Maar dan dus met riem. (Ik vind dat Stromer de new ST2 de 'ST1 Belt' had moeten noemen.
Een riem is een geweldige oplossing als je geen trek meer hebt in drivetrain onderhoud. Ik dacht dat ik onderhoud niet erg vond, totdat ik met die Gates riemen ging testen.

Je leest trouwens niet alleen issues met de ST2. Er zijn ook veel zeer tevreden gebruikers. Goed afgesteld rijdt-ie als een jekko en als er eens wat mee is, dan heb je twee jaar garantie. Zeker als je koopt bij een dealer met gratis leen-Stromers kun je je hier de eerste twee jaar geen buil aan vallen.
porter schreef: 27 apr 2021, 22:05 St3 overjarig model maar nieuw op kenteken.
Krachtiger dan de new ST1 en ST2. Niet krachtiger dan de ST2 S. Wel net als de ST2 S een sportieve houding (tenzij je er een Urban stuurpen en/of ander stuur op zet).



Ik zou, als ik jou was, je keus laten afhangen van:

- Geprefereerde fietshouding: urban voor de ST1/ST2 en sportief voor de ST2 S/ST3
- Wel riem (dan wordt het dus de ST2) of geen riem (de rest)
- Mate van ondersteuning: de ST2 S en de ST3 winnen het duidelijk van de ST1/ST2
- Het vinnige rijgedrag van 26" (ST2 S) versus de stabiele wegligging van 27,5" wielen (de complete huidige Stromer vloot)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
porter
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 mei 2018, 17:35
Locatie: Provincie Utrecht

Bedankt voor de uitleg.
Riem hoeft zeker niet perse omdat ik onderhoud zelf kan en niet erg vind aan de aandrijflijn.

Denk dat het al gauw St2s vs St3 gaat worden...
Dan kan ik denk met de St3 toch geen verkeerde keuze hebben? Elektrisch schakelen is voor mij geen prë.
Vond de "gewone "st2 van 2017/2018 ook al super smooth schakelen.
Sportievere houding ook prima.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

porter schreef: 27 apr 2021, 22:28 Denk dat het al gauw St2s vs St3 gaat worden...
Dan kan ik denk met de St3 toch geen verkeerde keuze hebben? Elektrisch schakelen is voor mij geen prë.
Vond de "gewone "st2 van 2017/2018 ook al super smooth schakelen.
Sportievere houding ook prima.
Aan de ST3 heb je zeker geen verkeerde keus. Als ik destijds geen interessant aanbod had gekregen voor een ST2 S, dan was hier waarschijnlijk een ST3 als opvolger van mijn ST1 X gekomen.

Ik blijf het alleen jammer vinden dat er geen Supernova M99 PRO koplamp op de ST3 zit. Maar de Roxim op de ST3 heeft wel ook high beam functie, net als de ST2 trouwens, dus dat is prima.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
porter
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 mei 2018, 17:35
Locatie: Provincie Utrecht

Weet ook dat er veel modellen zijn met de achter wiellagers in de motor en als deze "worn out" zijn de motor vervangen moet worden.
Is dit met de nieuwere modellen ook zo?
dus bv de nieuwe St2 belt drive?

Is bij mij eigenlijk onbegrijpelijk, even als een controller print onder de accubak.
Die is denk bij de St1 2021 wel beter beschermd door hem aan de binnenzijde te plaatsen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

porter schreef: 27 apr 2021, 23:08 Weet ook dat er veel modellen zijn met de achter wiellagers in de motor en als deze "worn out" zijn de motor vervangen moet worden.
Is dit met de nieuwere modellen ook zo?
Ik heb me laten vertellen door Stromer dat de nieuwere modellen met 27,5" wielen betere wiellagers hebben. De tijd zal het moeten uitwijzen, want daar hebben we een rijtje forumleden voor nodig die er 20-30k km op hebben weggetikt.

We krijgen incidenteel wel meldingen van lagers die toch eerder de geest hebben gegeven. Waar dat aan ligt: geen idee.
porter schreef: 27 apr 2021, 23:08 Is bij mij eigenlijk onbegrijpelijk, even als een controller print onder de accubak.
Die is denk bij de St1 2021 wel beter beschermd door hem aan de binnenzijde te plaatsen.
Dat geldt zowel voor de new ST1 als de ST2.

Overigens zijn de problemen met vocht bij de oudere modellen blijvend opgelost sinds Stromer dealers vraagt om krimpkous om de connectoren van de controller toe te passen. Dus mocht het toch de ST2 S worden, dan dit even laten aanbrengen door de dealer.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
porter
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 mei 2018, 17:35
Locatie: Provincie Utrecht

Het is voor mij een jong gebruikte St3 geworden van mede forum lid Sabrina.

Super mooie fiets met veel extra's

Na 3x een st1, een st2 en een st1x te hebben gehad een st3...wat een verschil met rijden.
Natuurlijk ook in de aanschafprijs maar voor iedereen die de kans heeft, zou ik nooit meer twijfelen.
GeertH
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 mei 2019, 15:54
Locatie: Limburg nl
Merk SP: Stromer ST3

Hoi,

Ik las in een post van mei dat men de nieuwe ST2 evengoed de ST1 belt had kunnen noemen.
Maar vergis ik me als ik ervan uitga dat er toch wat verschillen zijn tussen de ST2 en de ST1? Met name een iets krachtigere motor, de Omni met GPS, de ietwat betere afwerking qua kabels … en de belt drive uiteraard.

Grtz
Geert
Joker
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 404
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:52
Locatie: Gent
Merk SP: Stromer ST2 LE
Km-stand: 20000

Je vergist je niet. Er zijn (kleine) verschillen
Ik vind ze verwaarloosbaar.
Over mijn 27 km ww doe ik 42 min met de ST2, 45 min met de ST1.
Beide fietsen rijden fantastisch.
De 2 wint in snelheid. De 1 schakelt makkelijker.
Die ketting onderhouden is niet mijn ding. Vandaar mijn keuze voor de ST2.
Als dat je niet stoort kies je beter de 1.
Bluuf me je fikn van me velo!
GeertH
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 mei 2019, 15:54
Locatie: Limburg nl
Merk SP: Stromer ST3

Bedankt voor de feedback.
Heb toch maar een ST2 besteld (wordt morgen geleverd). Naast de GPS, weggewerkte kabels, iets krachtigere motor, de Stromer dagverlichting en de riemaandrijving heeft deze blijkbaar ook groot/dimlichten.
Plaats reactie