Kosten onderhoud bij dealer Van der Veken (BE) hoog?
Geplaatst: 22 jan 2021, 08:05
2 weken geleden heb ik mijn stromer (ST1 2019) binnengebracht bij de dealer ivm een garantiegeval. Aangezien de fiets er dan toch was, en deze bijna een jaar oud is (3340km), dacht ik dat het een goed idee was om maar onmiddellijk het eerste onderhoud te laten uitvoeren. Normaal doe ik dit zelf maar het gaat om een leasefiets waarbij 300 euro onderhoudsbudget inbegrepen is, dit moet je opmaken bij de dealer waar je de fiets least.
Toen ik de fiets ging ophalen, kreeg ik een lijst in mijn handen met de dingen die ze uitgevoerd hadden (zie bijlage) maar geen kostprijs, ze vroegen me gewoon welke lease maatschappij ik had en welk contractnummer zodanig dat ze dat online automatisch kunnen afrekenen. Ik vroeg hun wat het onderhoud gekost had: 109 euro. Daarop vroeg ik wat ze dan allemaal al hadden moeten vervangen na 3340km. Het antwoord was: niets meneer, we hebben de fiets grondig nagekeken maar alles was nog in orde.
Kijken jullie even mee naar de zaken in bijlage, ik neem er enkele leuke uit:
controle zijdelingse slag wielen
controle verlichting
controle laadpunt fiets 12V
controle laadplugcover aanwezig
claxon reinigen en testen
Volgens mij komt de lijst er eigenlijk op neer dat ze de ketting gesmeerd hebben en de bouten gecontroleerd hebben. In de winkel zei ik hen dat ik vind dat ze wel goed doorgeteld hadden met 109 euro om een fiets te controleren. Waarop het antwoord was: "ja meneer, het is ook een dure fiets"
Nu ik thuis de volledige lijst bekeken heb, vind ik niet eens dat ze goed doorgeteld hebben. Ik vind het gewoon pure oplichterij. Bij de garage krijg ik tenminste nog een aanduiding van de tijd die ze aan elk punt gespendeerd hebben, daar kan ik me dus hoogstens nog opwinden over de uurprijs die ze vragen. Als ik naar bijgaande lijst kijk, dan kan ik mij met, heeeeel veel goede wil, indenken dat ze er 30min mee bezig geweest zijn. Dat zou dan neerkomen op een uurloon van 218 euro/u??? Stel dat het gebeurd is op een maandagochtend en de technieker had 45min nodig, dan spreken we nog over een uurloon van 145 euro/u?
Zijn er mensen (met of zonder lease) met dezelfde ervaringen? Of overdrijf ik gewoon en zijn dit tegenwoordig de prijzen bij de dealers (ik kom er meestal enkel om wisselstukken te kopen).
Toen ik de fiets ging ophalen, kreeg ik een lijst in mijn handen met de dingen die ze uitgevoerd hadden (zie bijlage) maar geen kostprijs, ze vroegen me gewoon welke lease maatschappij ik had en welk contractnummer zodanig dat ze dat online automatisch kunnen afrekenen. Ik vroeg hun wat het onderhoud gekost had: 109 euro. Daarop vroeg ik wat ze dan allemaal al hadden moeten vervangen na 3340km. Het antwoord was: niets meneer, we hebben de fiets grondig nagekeken maar alles was nog in orde.
Kijken jullie even mee naar de zaken in bijlage, ik neem er enkele leuke uit:
controle zijdelingse slag wielen
controle verlichting
controle laadpunt fiets 12V
controle laadplugcover aanwezig
claxon reinigen en testen
Volgens mij komt de lijst er eigenlijk op neer dat ze de ketting gesmeerd hebben en de bouten gecontroleerd hebben. In de winkel zei ik hen dat ik vind dat ze wel goed doorgeteld hadden met 109 euro om een fiets te controleren. Waarop het antwoord was: "ja meneer, het is ook een dure fiets"
Nu ik thuis de volledige lijst bekeken heb, vind ik niet eens dat ze goed doorgeteld hebben. Ik vind het gewoon pure oplichterij. Bij de garage krijg ik tenminste nog een aanduiding van de tijd die ze aan elk punt gespendeerd hebben, daar kan ik me dus hoogstens nog opwinden over de uurprijs die ze vragen. Als ik naar bijgaande lijst kijk, dan kan ik mij met, heeeeel veel goede wil, indenken dat ze er 30min mee bezig geweest zijn. Dat zou dan neerkomen op een uurloon van 218 euro/u??? Stel dat het gebeurd is op een maandagochtend en de technieker had 45min nodig, dan spreken we nog over een uurloon van 145 euro/u?
Zijn er mensen (met of zonder lease) met dezelfde ervaringen? Of overdrijf ik gewoon en zijn dit tegenwoordig de prijzen bij de dealers (ik kom er meestal enkel om wisselstukken te kopen).