Re: Hoe is een Stromer/TDCM motor intern opgebouwd?

mrstrom

Lexveen schreef: 07 jan 2021, 07:19 Mijn primaire doel was daarom om uit te vinden waarom deze motoren na zo korte tijd kapot gaan, terwijl het een constructie is zonder slijtagegevoelige componenten. Deze motoren zouden het eeuwige leven moeten kunnen hebben. Qua eenvoud vergelijkbaar met draaistroommotoren, die honderdduizenden draaiuren mee kunnen.

waar baseer je het op " waarom na korte termijn deze motoren kapot gaan" . Dat zou betekenen dat 90a 100% van de rijders al een nieuwe motor nodig heeft gehad.

Stationaire motoren zijn toch echt wel wat anders dan deze. En honderdduizenden draaiuren is wel wat een jaar heeft er 8700. Dan praat je over tientallen jaren, misschien ergens in een droge fabriek een motor die ruim overgedimensioneerd is.

Ik vind het claimen van waterschade in een motor die in het water heeft gelegen en dat dan door zetten naar alle motoren erg raar. Een shimano versnellignsnaaf die een paar tellen in het water heeft gelegen is ook na 3 maanden helemaal verrot. Terwijl een andere in weer en wind jaren doorgaat, zonder enig onderhoud.
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Elk gebruiksgoed hoort te zijn ontworpen voor de normale gebruiksomstandigheden, zoals zelfs in wetten is vastgelegd. Dat geldt ook voor een fiets. Tot die gebruiksomstandigheden voor een fiets horen ondermeer de weersomstandigheden. Voor een fiets die in Nederland wordt verkocht, zijn normale gebruiksomstandigheden bv temperaturen van ruim onder nul tot ruim boven de dertig graden, luchtvochtigheden van 10% tot 100%, regen, sneeuw, hagel, wind etc. Natuurlijk onder voorbehoud van het door de fabrikant voorgeschreven onderhoud. Ik denk dat we het daar wel over eens zullen zijn.

Deze motor kent -net als een draaistroommotor- slechts twee delen die aan mechanische slijtage onderhevig zijn: de lagers. Als deze motor zou zijn ontworpen voor de hiervoor genoemde klimatologische gebruiksomstandigheden, dan zouden alleen deze lagers op termijn kunnen falen. Gelet op de aard van de belasting en de belastbaarheid van deze lagers, is de levensduur van deze lagers praktisch onbeperkt, want ze zijn zeer fors overgedimensioneerd. Zie eerdere posts. Eigenlijk zouden de motorlagers de rest van de fiets met gemak moeten kunnen overleven. De lagers zijn echter niet beschermd tegen deze gebruiksomstandigheden.

Ik weet niet hoeveel motoren er jaarlijks worden vervangen. Het is een onderwerp waarover op dit forum veel is geschreven, dus het is zeker geen incident, en niet elke Stromer-gebruiker zit op dit forum. Veel van deze vervangingen vinden plaats onder garantie en daar hoor je dus niks van. Sommige motoren zijn al na een paar duizend kilometer aan vervanging toe, andere na 10-20000 km. Waarom gaan niet alle Stromers kapot? Simpel, niet iedereen blijft fietsen bij elk weertype. Maar Stromers die regelmatig worden blootgesteld aan flinke regenval en opspattend water -voor Nederland normale gebruiksomstandigheden- zullen voortijdig defecten gaan vertonen doordat water kan binnendringen.

Ik had het na het neertellen van een flink bedrag voor twee Stromers ook graag anders gezien, maar helaas. Ik claim trouwens niks, ook geen schade, heb geen financiële belangen en ook geen ambities om iets te verdienen aan deze ellende, maar dat had ik al eerder gezegd.

Natuurlijk zal een motor die in de sloot heeft gelegen niet meer functioneren, maar ik trek ook geen enkele conclusie uit de schade aan deze motor. Deze motor was beschikbaar en niet te duur en is alleen gebruikt om de constructie te kunnen vaststellen. Een constructie zoals ik heb beschreven en laten zien.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

mrstrom schreef: 07 jan 2021, 12:05 waar baseer je het op " waarom na korte termijn deze motoren kapot gaan" . Dat zou betekenen dat 90a 100% van de rijders al een nieuwe motor nodig heeft gehad.
Precies. En dat is niet het geval.

Oorzaak-gevolg en impactanalyse ontbreken. Er worden direct conclusies met grote woorden getrokken en daarbij wordt het probleem opgeblazen: het aantal defecte Stromer motoren afgezet tegen het aantal probleemloze motoren is relatief zeer laag en defecte motoren worden binnen garantie (dus als dit al 'na korte termijn' gebeurt) altijd door Stromer vervangen.

Verder toont dit onderzoek nog geen causaal verband aan tussen de bevindingen over deze motor die in een sloot heeft gelegen en de bij ons bekende defecten. Vermoedens in een bepaalde richting (motor = niet waterdicht, is er een relatie met slijtage lagers en andere motorproblemen?) snap ik heel goed. Maar als iemand hiermee naar Stromer wil stappen, dan is eerst nader onderzoek nodig.

Terugroepacties doet een fabrikant trouwens alleen wanneer uit een RA (die conform bep. wettelijke normen moet worden opgesteld) blijkt dat een situatie gevaar oplevert voor de consument. Daar is in dit geval helemaal geen sprake van.

Grootste punt van zorg zijn m..i. nog steeds de lagers, die het na 25-30k km kunnen begeven. Dat zou in veel gevallen buiten de garantieperiode zijn. Dus wordt het interessant of de lagers door de consument zelf vervangen kunnen worden. Dat is - zoveel is nu wel duidelijk - niet zo. En dan rijst de vraag of dergelijke slijtage veroorzaakt kan worden door vocht/een ontwerpfout, waarmee een consument bij Stromer kan aankloppen ook al is de garantietermijn verstreken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
mrstrom

Lexveen schreef: 07 jan 2021, 13:27 Elk gebruiksgoed hoort te zijn ontworpen voor de normale gebruiksomstandigheden, zoals zelfs in wetten is vastgelegd. Dat geldt ook voor een fiets. Tot die gebruiksomstandigheden voor een fiets horen ondermeer de weersomstandigheden. Voor een fiets die in Nederland wordt verkocht, zijn normale gebruiksomstandigheden bv temperaturen van ruim onder nul tot ruim boven de dertig graden, luchtvochtigheden van 10% tot 100%, regen, sneeuw, hagel, wind etc. Natuurlijk onder voorbehoud van het door de fabrikant voorgeschreven onderhoud. Ik denk dat we het daar wel over eens zullen zijn.

Dat is inderdaad de wet, bij mij weten vervangt stromer ook waar nodig.

Lexveen schreef: 07 jan 2021, 13:27 Ik weet niet hoeveel motoren er jaarlijks worden vervangen. Het is een onderwerp waarover op dit forum veel is geschreven, dus het is zeker geen incident, en niet elke Stromer-gebruiker zit op dit forum. Veel van deze vervangingen vinden plaats onder garantie en daar hoor je dus niks van. Sommige motoren zijn al na een paar duizend kilometer aan vervanging toe, andere na 10-20000 km. Waarom gaan niet alle Stromers kapot? Simpel, niet iedereen blijft fietsen bij elk weertype. Maar Stromers die regelmatig worden blootgesteld aan flinke regenval en opspattend water -voor Nederland normale gebruiksomstandigheden- zullen voortijdig defecten gaan vertonen doordat water kan binnendringen.
Het enige bewijs is van enkele mensen die een kapotte motor hebben laten vervangen. Maar de grootste groep rijdt gewoon vrolijk door lijkt het. We weten dus niks over aantallen. Dus de stelling "waarom ze na korte tijd kapot gaan" is onzin en niet waar. En denk ik dus ook niks te claimen, tot dat je echt schade hebt/kan aantonen. En die mensen worden geholpen door stromer.
Gebruikersavatar
TomSP
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 248
Lid geworden op: 15 sep 2019, 19:49
Merk SP: Stromer ST3 Pinion
Km-stand: 23276

Vraag me af hoe, bij in gebruik zijnde motor er dermate veel water in kan komen dat deze defect gaat.
Voor de openingen van de behuizing zit aan de ene kant een cassette, de andere kant zit een remschijf op zijn drager en aan beide zijde daarvoor nog een stuk frame.

Uitgaande van draaiende motor, welke dus centrifugaalkracht uitoefent op het water op de cassette/naaf/motor/etc lijkt mij de kans bij gebruik klein dat de motor vol water komt te staan. Het water wordt er immers vanaf geslingerd.

Mocht er water binnen willen komen, dan moet het nog via de lagers (die ook niet stilstaan) de gevoelige delen bereiken.

Als je m stilstaand in het water legt, kan ik het snappen.
Als de afdichting echt zo dramatisch was waren er ongetwijfeld meer motoren met waterschade geweest. Nu zijn het vooral sensor- en/of lagerproblemen als ik het goed heb die voor een nieuwe motor zorgen.
10-2019 - 10-2022 Stromer ST1x Ocean - 14417 km
10-2022 - ... Stromer ST3 Pinion Deep Black - 8864km and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

TomSP schreef: 07 jan 2021, 15:17 Nu zijn het vooral sensor- en/of lagerproblemen als ik het goed heb die voor een nieuwe motor zorgen.
Klopt.

Lagers soms (? weten we niet omdat nog maar relatief weinig Stromers zoveel op de teller hebben staan) na 25 a 30k km, incidenteel eerder.

Incidenteel een defecte Hallsensor (zitten 3 stuks in de motor) of defecte temperatuursensor (zit er 1 in de motor). Kan meerdere oorzaken hebben, waaronder ook domme pech of een probleem in de motorkabel. Van een defecte temperatuursensor ken ik zo uit mijn hoofd twee gevallen, defecte Hall sensor wat meer, maar geen hoge tientallen.

Zeer incidenteel: rammelend geluid vanuit de motor, waarbij de eigenaren nooit vernomen hebben wat er precies rammelde. Mij max ca. 10 bekend, ik denk minder.

En tot slot, meldingen op één hand te tellen: motor officieel defect wegens binnendringen van vocht.

Dat zijn ze wel zo'n beetje. Aantallen gebaseerd op wat ik onthouden heb van bijna vier jaar Stromer Forum, dus ik kan er best een procentje of wat naast zitten. Maar van hordes motoren die binnen zeer korte tijd kapot gaan is geen sprake. Bovendien is het overgrote deel van die motoren gewoon onder garantie vervangen.

Interessant is m.i. dan ook vooral wat dit project kan betekenen voor consumenten met een defecte motor buiten garantie, als het defect tenminste aantoonbaar wordt veroorzaakt door vocht.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Zoals eerder al geschreven: de draaiende motor heeft weinig last van vocht. Een stilstaande motor is gevoeliger. Je fiets in de stromende regen parkeren lijkt dus een groter probleem dan er doorheen fietsen.

En met hard door een plas fietsen (zolang de motor geen zwemles krijgt) levert zo goed als geen water bij de motor op.

Ik denk dat relativerende woorden op zijn plaats zijn, ondanks dat we met z'n allen eens zijn dat we dit liever anders gezien hadden. Nogmaals: het regent hier niet met vochtproblemen, maar de soms snelle slijtage van lagers baart zorgen en zou hiermee verklaard kunnen worden (maar dat is nog niet bewezen).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Vocht is nefast voor de lagers, maar ook het wegdek...putten,borduren,enz...bepalen de levensduur. De snelheid ligt hoger, het gewicht is hoger waardoor de impact op de lagers ook veel hoger is. Kortom betere lagers zijn een noodzaak voor meer duurzaamheid.
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Gebruikersavatar
JanR
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 176
Lid geworden op: 13 sep 2019, 19:30
Locatie: Noord-Brabant
Merk SP: Stromer St2 pinion
Km-stand: 24048

Stromeur schreef: 07 jan 2021, 16:41
En tot slot, meldingen op één hand te tellen: motor officieel defect wegens binnendringen van vocht.
Interessante stelling. Feitelijk kunnen wij als consument niet quantificeren hoeveel motoren er defect zijn gegaan door (vervolg)schade van binnendringend vocht. Zolang alle garantiegevallen van de radar verdwijnen (terug naar Stromer) en er geen terugkoppeling is van oorzaak van falen, kun je vochtproblemen niet in aantallen uitdrukken.

De analyse van Lexveen laat zien dat het design voor verbetering vatbaar is.
Ik heb mij nooit zorgen gemaakt om de Bosch motor onder mijn Riese Muller. En ik verzeker je dat die véél water voor z’n kiezen gehad heeft. Van de Stromer St1x motor ben ik niet zo zeker van nu na 4,5 k (11 maanden) de eerste is vervangen.

Feit is dat de motor niet waterdicht gedesigned is waarbij een simpele wasbeurt vd fiets uiteindelijk een ritje naar de FM tot gevolg kan hebben.

Maar het blijft een fijne fiets :ay
Remmen is angst, gang is alles.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

JanR schreef: 07 jan 2021, 20:38 Zolang alle garantiegevallen van de radar verdwijnen (terug naar Stromer) en er geen terugkoppeling is van oorzaak van falen, kun je vochtproblemen niet in aantallen uitdrukken.
Klopt, motordefecten door vocht zijn niet in aantallen uit te drukken. Dat precies het punt.

Wat we inmiddels wel aardig kunnen inschatten op basis van meldingen op het forum, is hoeveel motoren er naar verhouding defect gaan en wat het defect was (zie boven). Zelfs als bij ál die motoren de oorzaak vocht was, dan nog is de schaal van het probleem klein (al is de impact buiten garantie voor de eigenaar natuurlijk wel erg groot).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie