Fietskar achter de Stromer

Koegger
Pro
Pro
France
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 jul 2019, 15:06
Locatie: Genève et alentours

Ik volg je in grote lijnen. En ik wil ook wettelijk in orde zijn, laat dat duidelijk zijn.

Maar ben tegen het feit dat we op zijn minst niet met een SP aan 25 km/u een fietskar met kinderen mogen trekken. Wat wel kan in andere landen.

Volgens mij niks zot aan. Maar omdat het niet mag van de wetgever ben je wel een halve zot? En wordt er met het vingertje gewezen.

En ja, ik begrijp de consequenties van het niet verzekerd zijn en dergelijke, wat een grote domper is op de (familie-) fietsvreugde. Goed beseffende dat de domper pas echt groot is als je met een banaal feit/ongeluk en in principe in je recht, toch in je onrecht gesteld kan worden omdat hét een SP is.

Soit, we gaan hier geen wetten veranderen. Excuses als het door het schrijven te fel overkwam, stoer doen was niet het doel, louter wat tegengas geven met een soort van humor. Waarbij een spiegel beter kan zijn dan een deksel ;-)
Laatst gewijzigd door Koegger op 10 jul 2020, 00:05, 1 keer totaal gewijzigd.
st1x 17” ocean, 983kwh batterij, juli 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Koegger schreef: 10 jul 2020, 00:00 Maar ben tegen het feit dat we op zijn minst niet met een SP aan 25 km/u een fietskar met kinderen mogen trekken. Wat wel kan in andere landen.
Op dit vlak zijn we het 100% met elkaar eens.

Dat moet wel aan een andere wetswijziging worden gekoppeld waar ik ook voorstander van ben: SP met 25km/u max op het fietspad, en harder op de rijbaan.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

De wetgeving voor SP's is gewoon raar. In alles lijkt de gedachte te zijn: hij kán 45, dus je rijdt altijd een overal 45.

Karretje erachter? Nee natuurlijk niet! Ben je helemaal gek, is levensgevaarlijk met 45.

Maar achter mijn auto, die best wel fors sneller kan dan 90, mag ik wel gewoon een aanhanger hangen. Dan is het ineens heel normaal dat je dan niet de max snelheid rijdt :ck:

Goes nowhere about!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Een fietskar/aanhanger achter een SP is toegestaan in NL, mits de kar voldoet aan de wettelijke vereisten.

Fietskar achter de SP met een kind of kinderen erin mag niet in NL, dat is de crux. Voor mensen die ww op de SP willen combineren met eerst de kinderen naar school brengen, of bij fietsvakanties (afhankelijk van wetgeving in het land waar de vakantie plaats vindt) is dat balen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ah, dan valt het in dit geval mee: in een aanhanger achter mijn auto mag ik immers ook geen mensen vervoeren.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
ocra

Stromeur schreef: 09 jul 2020, 23:34 Wat mensen ten koste van hun eigen veiligheid met hun SP uithalen maakt me niks uit.

Of iemand ergens juridische, garantie- of verzekeringstechnische consequenties van ondervindt boeit me ook niet.

...maar als iemand daarmee ook anderen treft dan wordt het een heel ander verhaal.

Ik trek de grens waar iemands handelen de veiligheid van anderen raakt, zoals kinderen of andere (volwassen) verkeersdeelnemers, of als dit grote financiële consequenties kan hebben, b.v. omdat een aansprakelijkheidsverzekering niet uitkeert aan een benadeelde omdat verzekerde grove nalatigheid wordt verweten (of als iemand überhaupt niet verzekerd is).

Wordt die soep dan echt áltijd zo heet gegeten?

Geen idee. Maar ik vind niet dat ik – omdat ik toevallig ook een beetje technisch, of juridisch, of weetikwatnogmeer onderlegd ben, of omdat ik kan googelen, of omdat mijn vriendje vindt dat-ie een Heuse Expert is, of omdat ik weleens een soldeerbout vast heb gehouden – op de stoel van de wetgever, fabrikant of verzekeraar kan gaan zitten. Ik vind vanalles van overregulering (minder graag), maar ik vind niet dat ik daarom zelf kan bepalen of regels wel of niet op mijn persoontje van toepassing zijn.

En ik vind het behoorlijk egocentrisch als iemand zijn beslissingen niet tegen dit daglicht houdt.
Je gaat er hard in. Ik gebruik hem niet achter SP ook ivm praktische redenen bij KDV.

Regel tot 25 in het algemeen voor SP lijkt me een top idee .

Maar als je gewoon in de praktijk met een fietskar bekijkt wordt dat ding simpel weg vooral met hogere snelheden gebruikt. Zeker met prijzen van thule cross (1 kind 965 euro) is dat ook precies de doelgroep.

Neem ik onnodig risico hiermee? Nee denk ik niet. Andere merken zoals Burley noemt 24 km/u als aanbevolen en Thule als max. Als je naar de kar constructie kijkt zou ik niet weten waarom daar max 25 km op zit. Enige wat ik kan verzinnen dat het met algemene verkeersveiligheid (reactie snelheid en remweg door extra massa) en trilling belastend voor het kind. Beide heb op moment van keuze voor de snelheid in de hand. Maar zeker bij de thule cross en sport zal dat laatste ook minimaal zijn.

Watdat betreft denk ik zelf dat ouders met een auto meer risico nemen dan ik op de fiets, en ouders in amsterdam met een volle bakfiets ook of dat veruit de meeste ouders draagzak verkeerd gebruiken. Niet dat ik aan whataboutism wil doen maar meer dat het niet altijd zo is dat het binnen wettelijke kaders veiliger is. Daarbij zou niemand kunnen zegen als op de racefiets rij hoe hard ik reed, dus de verzekering technische gevolgen zullen ook minimaal zijn.

En tot slot met alle respect maar met kinderen neem je als ouder per definitie keuzes die veiligheid raken van het kind. En neem ik elke dag beslissingen over mijn kind.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

ocramarco schreef: 10 jul 2020, 09:07 En tot slot met alle respect maar met kinderen neem je als ouder per definitie keuzes die veiligheid raken van het kind. En neem ik elke dag beslissingen over mijn kind.
Dat is absoluut waar. En het is ook zo dat de meeste mannen wat wildere/gekkere dingen doen met kinderen dan de meeste vrouwen. Uit onderzoek blijkt dat dat juist goed is. Dingen als een kind in de lucht gooien en weer vangen zijn blijkbaar erg goed voor de ontwikkeling van een kind...

Hoe je het went of keert: als ouders die je het eigenlijk nooit goed :lol:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
BramVDBe
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 73
Lid geworden op: 21 jun 2020, 13:34
Locatie: Bonheiden België
Merk SP: Stromer st1 2020
Km-stand: 11000

FreddyH schreef: 10 jul 2020, 12:15 Hoe je het went of keert: als ouders die je het eigenlijk nooit goed :lol:
Dat gevoel heb ik tijdens corona wel vaker gehad 😳
BramVDBe
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 73
Lid geworden op: 21 jun 2020, 13:34
Locatie: Bonheiden België
Merk SP: Stromer st1 2020
Km-stand: 11000

BramVDBe schreef: 09 jul 2020, 21:20
Dat gezegde zijnde, juist even met mijn verzekeraar gebeld (kbc). Zij zag niet meteen een probleem met kinderen (zelfs tot 45km/h)... Ze wist zelfs niet dat het niet mocht. Maar zelfs met de bevestiging dat het in België niet wettig is, zouden ze kosten terugbetalen bij ongeval of schade als 1) de tegenpartij in fout is (dan is het natuurlijk bij hem dat ze gaan aankloppen) of zelfs 2) je zelf in fout bent maar de fout niet oorzakelijk verbonden is met de fietskar! Natuurlijk kan je in beide dan wel een boete verwachten of gerechtelijke vervolging voor de overtreding met de fietskar.

Ik viel daar eerlijk gezegd van van mijn stoel en vroeg om een bevestiging via mail. Ze ging dit aan de achterliggende diensten doorgeven zodat zij alles na kunnen kijken.
Antwoord van de achterliggende diensten vd verzekeraar was dan weer, zoals enigszins verwacht, super ontnuchterend: don't do it!
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Je verzekeringsagent was duidelijk niet vertrouwd met de materie ... kan uiteraard gebeuren, maar dan raadpleeg je best eerst je hulplijnen alvorens uitspraken te doen. ;)
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie