Fietskar achter de Stromer

Koegger
Pro
Pro
France
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 jul 2019, 15:06
Locatie: Genève et alentours

Stromeur schreef: 09 jul 2020, 09:52
Koegger schreef: 09 jul 2020, 08:48 In Zwitserland geldt ook de regel dat de snelheid met kar en kind maximum 25km/u mag zijn.
Ik hoop dat er in de Benelux ooit vergelijkbare regelgeving komt. Dat in combinatie met een stevig pakket veiligheidseisen aan de aanhanger en de koppeling, en evt. helmplicht voor de kindjes in de kar zou perfect zijn.

En dan met die combi legaal op het fietspad mogen rijden met max 25km/u.
Goh, heel eerlijk zie ik die maximum snelheid liever verdwijnen of gelijk gesteld met de max snelheid van de SP, namelijk 45km/u, zodat je verzekeringsgewijs niet nog eens onderuit gehaald wordt bij een ongeval

Bv waarbij je aan 15 km/u aangereden wordt met de SP en fietskar met kind en de verzekering dan een argument heeft om er onderuit te komen, omdat de wet zegt niet met een 45km/u SP

Ik trek de kar ook met de koersfiets en bergaf gaat dat zonder remmen al snel richting 55km/u en de kleine zit daar nog altijd comfortabel in de thule cross.

En ja dan ga ik gelijk op de rem en dit is een stukje berg zonder zijstraten, dus geen omgevingsgevaar en in't gewone verkeer moet je dat niet willen/proberen. Maar liever de wet aan mijn kant dan tegen.
Daarbij wel een kwaliteitskeuring voorzien zoals bij de helmen wat betreft de contructie en stevigheid van de fietskar en de aankoppeling. Als daar de fabrikanten gepushed worden om kwalitatiever te werken, des te beter.
st1x 17” ocean, 983kwh batterij, juli 2019
BramVDBe
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 73
Lid geworden op: 21 jun 2020, 13:34
Locatie: Bonheiden België
Merk SP: Stromer st1 2020
Km-stand: 11000

FreddyH schreef: 09 jul 2020, 08:14 Kan er geen uitsluitsel over geven, maar ik gok dat het niet zo werkt. Als ik De motor uit mijn auto haal en vervolgens iemand zonder rijbewijs in die auto van de heuvel af laat rijden dan gok ik dat dat niet legaal is... Het is immers nog steeds een voertuig op kenteken.
😂, met die hypothetische stelling is wel meer mis dan het ontbreken van een rijbewijs. Een auto zonder motor lijk me namelijk niet echt een conform rijtuig dat zich mag begeven op de openbare weg. Een sp zonder ondersteuning lijkt me dat dan weer wel, nl een reguliere fiets, vandaar mijn vraag. Maar ik vermoed dat er idd wat meer bij komt kijken zoals stromeur ook aanhaalt.

Ik laat die advocaat van me het eens napluizen.
FreddyH schreef: 09 jul 2020, 08:14 Los daarvan: in de handleiding van je Stromer staat dat je niet zonder accu moet gaan rijden.
Omdat de batterij klep niet goed sluit en je dan kan vallen, niet omdat er andere, meer structurele problemen zijn lijkt me (met de motor, de elek,...) of dat vermelden ze alvast niet. Die klep kan wel toegehouden worden met een velcro ofzo.
Stromeur schreef: 09 jul 2020, 09:52
Koegger schreef: 09 jul 2020, 08:48 In Zwitserland geldt ook de regel dat de snelheid met kar en kind maximum 25km/u mag zijn.


Ik hoop dat er in de Benelux ooit vergelijkbare regelgeving komt. Dat in combinatie met een stevig pakket veiligheidseisen aan de aanhanger en de koppeling, en evt. helmplicht voor de kindjes in de kar zou perfect zijn.

En dan met die combi legaal op het fietspad mogen rijden met max 25km/u.
Dat zou natuurlijk dé oplossing zijn. Met mijn Porsche kan ik namelijk ook 260 met een kleine op de achterbank maar doe ik dat toch ook niet (noot: ik heb niet echt een Porsche 😋). Zeker iets waar we in België nog lang op zullen moeten wachten.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Koegger schreef: 09 jul 2020, 13:13 Ik trek de kar ook met de koersfiets en bergaf gaat dat zonder remmen al snel richting 55km/u en de kleine zit daar nog altijd comfortabel in de thule cross.
Ik vind dat altijd een heel bijzonder argument: het kan op de racer dus waarom mag het niet op een SP? Ik denk bij dit soort dingen altijd: moeten we dat wel willen?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Koegger
Pro
Pro
France
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 jul 2019, 15:06
Locatie: Genève et alentours

Is een beter antwoord, dan tja. :D En geef ik je helemaal gelijk in.

Dat gezegd zijnde zie ik geen graten om tot aan pakweg 35 km/u te rijden met fietskar en kinderen. Ik heb liever dat de wet mij daarin volgt, net zoals dat met een gewone fiets ook mogelijk is (en wettelijk!) om met gemak sneller dan 25km/u te rijden combinatie fiets-fietskar-kids.

En gezien het feit dat aan 45km/u nu het gevaar aan ongelukken al zeer duidelijk is met SP's (cfr ongelukken topic met de nodige gevolgen), snap ik de gedachte van moeten we dat wel willen... voor mij persoonlijk, ja absoluut, al was het maar om geen boete te krijgen of niet gedekt te kunnen zijn door de verzekering aan bij wijze van spreken 25,5 km/u of zelfs aan een lagere snelheid in overtreding bent, gewoon door het feit dat het een SP is.

Wij verhuizen eind augustus naar een eigen stek in de regio en het is 8 km bergaf(/serieus bergop terug naar huis) naar het plaatselijk schooltje en het treinstation om dan rechtstreeks de trein naar centrum Genève te nemen, 26 min enkele rit.

Een pak sneller dan de auto sowieso!!

Ideaal om 1 van de 2 auto's te verkopen om enkel voor dat kort traject te kunnen rekenen op fiets en fietskar voor het brengen van kids naar school en daaraan gekoppeld woon-werk traject zonder gebruik van auto.

Heb ik er belang bij om op 8km of 25km/u te rijden of 45km/u? Nee totaal, maar met gewone elektrische fiets is die bergop te belastend en bij uitbreiding ook zeer pittig met de koersfiets-fietskar combinatie.
st1x 17” ocean, 983kwh batterij, juli 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Koegger schreef: 09 jul 2020, 15:54 Is een beter antwoord, dan tja. :D En geef ik je helemaal gelijk in.
Ik had "tja" staan, en daarna weer weggehaald, omdat ik bij dit soort verhalen niet het gevoel heb dat ik kan zeggen wat ik werkelijk denk.

Maar wat ik werkelijk denk, is dat ik het compleet idioot vind om - met welk voertuig dan ook - met kinderen in een aanhangertje erachter met 55km/u over de weg te vliegen. En dat staat los van of mensen het willen of niet, of dat mensen vinden dat dit moet mogen of niet, vinden dat ze dit beter kunnen inschatten dan de wetgever of een verzekeraar of niet, of ik mensen goede ouders vind of niet en of dit nuttig en handig is of niet.

Ik vind het gewoon dood-eng en zou het nooit doen..


Los van de krankzinnige snelheid: die karretjes zijn er niet op gebouwd.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
ocra

Koegger schreef: 09 jul 2020, 13:13
Stromeur schreef: 09 jul 2020, 09:52
Koegger schreef: 09 jul 2020, 08:48 In Zwitserland geldt ook de regel dat de snelheid met kar en kind maximum 25km/u mag zijn.
Ik hoop dat er in de Benelux ooit vergelijkbare regelgeving komt. Dat in combinatie met een stevig pakket veiligheidseisen aan de aanhanger en de koppeling, en evt. helmplicht voor de kindjes in de kar zou perfect zijn.

En dan met die combi legaal op het fietspad mogen rijden met max 25km/u.
Goh, heel eerlijk zie ik die maximum snelheid liever verdwijnen of gelijk gesteld met de max snelheid van de SP, namelijk 45km/u, zodat je verzekeringsgewijs niet nog eens onderuit gehaald wordt bij een ongeval

Bv waarbij je aan 15 km/u aangereden wordt met de SP en fietskar met kind en de verzekering dan een argument heeft om er onderuit te komen, omdat de wet zegt niet met een 45km/u SP

Ik trek de kar ook met de koersfiets en bergaf gaat dat zonder remmen al snel richting 55km/u en de kleine zit daar nog altijd comfortabel in de thule cross.

En ja dan ga ik gelijk op de rem en dit is een stukje berg zonder zijstraten, dus geen omgevingsgevaar en in't gewone verkeer moet je dat niet willen/proberen. Maar liever de wet aan mijn kant dan tegen.
Daarbij wel een kwaliteitskeuring voorzien zoals bij de helmen wat betreft de contructie en stevigheid van de fietskar en de aankoppeling. Als daar de fabrikanten gepushed worden om kwalitatiever te werken, des te beter.
Nu heb ik zelf serieus vertrouwen in de Thule Cross heb er aardig wat mee getourd zowel op de fiets als op de skies. Maar hij is in principe getest op 25km/u 8-)
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Koegger schreef: 09 jul 2020, 08:48 Een jaar later en ik merk dat wij geregeld onze dochter vervoeren in de fietskar met de stromer.
#hero ! :bu:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Koegger
Pro
Pro
France
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 jul 2019, 15:06
Locatie: Genève et alentours

Golvas schreef: 09 jul 2020, 19:21
Koegger schreef: 09 jul 2020, 08:48 Een jaar later en ik merk dat wij geregeld onze dochter vervoeren in de fietskar met de stromer.
#hero ! :bu:
#Mag ook gewoon in Zwitserland :bi
st1x 17” ocean, 983kwh batterij, juli 2019
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

En dat maakt het uiteraard veilig én meteen ook toegelaten door de constructeur ! :ay
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Nope.

Waarschuwing 12 en een stukje uit waarschuwing 30 van de 30 waarschuwingen uit de Thule Cross handleiding.

Pleiten tégen helmplicht voor kinderen en e-bikers, en dan wel zo'n karretje achter een 45km/u Speed Pedelec hangen, of aan de racer en met 55km/u afdalen. Ik begrijp het gewoon niet.

Thule Cross.png
Thule Cross.png (88.78 KiB) 3337 keer bekeken
Thule Cross 2.png
Thule Cross 2.png (110.66 KiB) 3337 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie