Actieradius testen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Commuterplus
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 jun 2020, 09:04
Locatie: AMERSFOORT

Afgelopen weekend een retour Amerfoort Borne 117 km enkele reis gemaakt met daarin zat 187 m aan klimmen en dalen 176.
Ingezette accu's :
BQ814 en BQ618
Rijmodus 2 ( door mij zuiniger afgesteld )heenweg: opwarmen 15 km stand 1, en tot Deventer op de BQ814 stand 2 gereden. In Deventer met 3% lading gewisseld voor de BQ618. Die vanaf Deventer naar Borne volle bak gereden. Die afstand is 37 km. Reststroom 6 %.
Ik heb waar mogelijk recup stand 1 gebruikt.
Bij talloze rotondes en stoplichten terug- en opgeschakeld, steed kijkend naar de energie die ik krijg van mn Stromer.

De terugweg met dezelfde accu,s, echter geen stand 3 ingezet. Bij Twello BQ 618 op 1% ( was bang dat mn accuklep niet meer open ging. Daarna van Twello naar Amersfoort en ge-eindigd met 0% op twee kilometer van huis. Pffff.

Op de terugweg had ik voortdurend dikke wind tegen! Dat is een echte capaciteitskiller.

Ik ben geen licht mannetje, 100 kg en had reserveaccu in mn tassen. Ik blijf eorstelen met het raadsel van de afstanden die men in de folders noemt.
Mijn vermoeden is: persoon max 75 kg op een fiets zonder tassen in stand 1.
De accu's blijf ik erg duur vinden in relatie tot de prestatie. Verder geniet ik optimaal van mn Stromer. Route was op basis van Google maps dus met enige regelmaat fietspaadjes genomen.
Banden Vee tyre met 3 bar. Verende voorvork op 7 bar. Rebound op 50%.
St1 met verende voorvork. Helm: Cortiva Smart Ride. Ortlieb reflecterende tassen. Samen Gezond app. Navigatie met google maps. goud accu en paarse accu. Start op vliegveld Soesterberg
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Commuterplus schreef: 24 aug 2020, 07:28 Ik blijf eorstelen met het raadsel van de afstanden die men in de folders noemt.
Heel simpel: bij een blauwtje geven ze 60-180km bereik.

Die 180km is inderdaad als je in stand 1 zo'n 25 km/h gemiddeld gaat rijden. Gebruik je je SP ook echt als SP dan ga je die afstand alleen in vrije val halen.

Die 60km is een vrij realistische afstand bij SP gebruik en normaal weer. Bij wat meer wind is die afstand nog steeds haalbaar als je een rondje fietst (deels wind mee en deels wind tegen dus).

Gebruik je je fiets voor woon-werk (1 richting), fiets je het je jaar door (ook bij vorst en flinke wind tegen) en met beladen zijtassen? Dan is ongeveer 40-50km bereik een reëler uitgangspunt.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Een ruime maand geleden had ik bij een behoorlijk windje een afstand afgelegd van 117 km (voornamelijk in open weiland). Gemiddelde snelheid lag op net geen 28 km/uur. Ik heb stand 2 zodanig bijgeregeld dat je wel voelt dat je aan het fietsen bent (dus "doen alsof" is er niet bij. De maximum snelheid heb ik teruggebracht tot 35 km/uur, omdat ik bij een recreatief ritje ook van de omgeving wil genieten. De restcapaciteit van de blauwe 983 Wh accu was zo'n 10%.

Als ik in stand 3 fiets, dan ligt de maximale actieradius in de zomer ergens tussen de 60-80 km. In de winter ligt die ergens tussen de 45-60 km.

Als ik met mijn vrouw fiets (zij heeft een e-bike, maar houdt er niet van hard te fietsen), dan ligt de gemiddelde snelheid ergens rond de 19 km/uur. De geëxtrapoleerde maximum afstand komt dan rond de 160 km, ik fiets voornamelijk in stand 1. Omdat de Stromer eigenlijk niet geschikt is om in stand 1 met dit soort lage snelheden te fietsen (mijn mening), merk ik dat ik zelf een hele bescheiden bijdrage hoef te leveren. Het uitzetten van de Stromer is voor mij geen optie, omdat die dan wel erg zwaar trapt. Ik zou de generieke instellingen nog iets naar beneden kunnen bijstellen, om een nog grotere theoretisch maximale actieradius te halen, maar dat voegt voor mij eerlijk gezegd niks toe.

Al met al: de 180 km is wel haalbaar, maar dan moet de maximum snelheid flink omlaag tot zo'n 28 km/uur en moet je (in stand 1) wel een eigen bijdrage willen leveren.
Witte ST3 van maart 2019
Freddy95
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 aug 2020, 23:11

Interessant om te lezen. Ik heb zelf een e-mtb met Bosch motor met een dubbele 500wh batterij met 29"x2.35 banden en heb een bedrijf van 150km op de toer stand met een gemiddelde snelheid van 30-35. Heb me altijd afgevraagd hoe dat met de speedpedelecs is. Bij deze weet ik dat nu
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bij benadering is het hele simpele natuurkunde. Voor een 2x zo hoge snelheid heb je 4x (want: kwadratisch verloop) zoveel vermogen nodig. Van 25km/h naar 45km/h is bijna een verdubbeling, dus bijna 4x zoveel vermogen.

Met 30km/h verbruik je dus significant minder energie dan met 45km/h. De actieradius keldert ineen als je je snelheid gaat verhogen. Daarnaast hebben wind en temperatuur een flinke invloed: wind heeft te maken met de weerstand die je ondervindt en temperatuur heeft te maken met hoe gemakkelijk jouw batterij zijn energie kwijt kan (veel minder bij lage temperaturen).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
KFONTANA
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 aug 2020, 11:42
Merk SP: Stromer ST1, Klever X Alpha

Allemaal,

Ik heb ook een vraagje over de actieradius.
Wij hebben onze ST1 2020 nu 4 dagen in gebruik voor ww-verkeer. Gisteren was de batterij volledig opgeladen (blauwe) en was de actieradius 200km in stand 1, 105km in stand 2 en 80km in stand 3.

Zijn dit waarden die normaal zijn? Ik had een beetje verwacht dat een volle batterij in stand 3 toch wat langer meeging. Moet wel zeggen dat de koppelsensor op 100% staat. Maakt dit veel?
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

KFONTANA schreef: 21 sep 2020, 19:49 Zijn dit waarden die normaal zijn?
Neen, dat is veel te hoog ingeschat ... 60 km bij volle ondersteuning is veel realistischer.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23003
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Een ST1 verbruikt minder dan een ST2 of ST3. Maar het zal inderdaad 60 a 70km max zijn, afhankelijk van de gebruikelijke factoren zoals wind, temperatuur, stijgen/dalen, bandendruk, kwalteit wegdek, gewicht van de berijder + bagage, lengte van de berijder etc.

Dat zijn allemaal factoren waar de OMNI geen rekening mee houdt. Staar je dus niet blind op die getallen.

Je komt er na een paar weken vanzelf achter hoe ver je komt.
KFONTANA schreef: 21 sep 2020, 19:49 Moet wel zeggen dat de koppelsensor op 100% staat. Maakt dit veel?
Ja, zet maar eens op 50%.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie