Baramind BAM TREK flexbar

RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

[Afgeplitst naar een eigen topic. Stromeur]

Net maar eens een Barimind Trek besteld:

https://www.baramind-bike.com/en/cockpi ... -trek.html

Bike4Travel had 'm op vooraad, en die hadden ook wat lagere verzendkosten: https://www.bike4travel.nl/sturenstuurp ... ur-os.html

Geschikt voor e-bikes staat er. Ik merk dat ik veel last heb van schokken op m'n handen n.l. Heel benieuwd.
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Een e-bike heeft dezelfde eisen als een gewone fiets, voor een SP gelden veel strengere eisen... Voldoet hij daar ook aan?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Nope. Want dan hadden ze dat er wel bij gezet.

Wel een leuke vinding, zo'n flex stuur. Stromer had zoiets aanvankelijk ook bij de ST5 bedacht, maar dan met carbon inserts aan de stuur-einden. Ze zaten in de eerste berijdbare prototypes. Maar die hebben het uiteindelijk niet gehaald.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ergotec is één van de weinige merken die sturen verkoopt waarvan een aantal expliciet is goedgekeurd voor de SP. (En de sturen van Stromer zelf natuurlijk.)

ergotec.png
ergotec.png (313.08 KiB) 3633 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

Ha, interessant de verwijzing naar Ergotec, echter je de site van Ergotec goed leest dan zie je dat hun safety levels corresponderen aan is ISO 4210 norm die de mechanische eigenschappen van e-bikes beschrijft.

Volgens het Ergotec systeem zou je op een speed pedelec die max. 130 kg aan gewicht mag zijn incl. berijder ten minste safety level 5 moeten hebben.

Op hun website hebben ze ook een document staan wat beschrijft wanneer een component op een speed pedelec gemonteerd mag worden, opgesteld door testinstituut Zedler: https://www.ergotec.de/files/service/un ... 018_EN.pdf

O.a. de stuuropbouw valt in categorie 2:
Components which may only be replaced upon presentation of a valid test report (parts approval (ABE*, EC, ECE) or part certificate**

....

"Handlebar-stem unit(Provided that there is no need of changing the lengths of cables and/or hoses. A modification of the seating position for the benefit of the consumer should be possible within the original cable lengths. A modification beyond results in a significantly changed load distribution on the bicycle and entails potentially critical steering properties)."
Nu zijn er op de site van Ergotec ook de nodige certificaten te vinden: https://www.ergotec.de/en/service-1.html

Echter, geen verwijzingen naar typegoedkeuringen.

Nu is het zo dat zolang een speed pedelec niet meer dan 4x ondersteuning biedt t.o.v. de berijder er minder strenge eisen zijn t.o.v. typegoedkeuring, wat als ik het goed begrepen heb voor Stromers zo is:

https://nieuwsfiets.nu/2020/02/19/eu-ty ... -pedelecs/
ASSISTENTIEFACTOR | Factor 4 betekent dat de motor niet meer dan 4 keer het vermogen mag leveren dan het vermogen dat de rijder zelf levert. Die assistentiefactor 4 zelf is niet verplicht, de speed-pedelec moet alleen op de assistentiefactor worden getest. Als het vermogen hoger is dan 4 dan betekent dit concreet dat ondermeer frame en vorken van de speed-pedelec niet noodzakelijk moeten worden getest volgens de ISO-norm voor klassieke fietsen. En de speed-pedelec wordt dan ook niet langer vrijgesteld van de test op elektrisch bereik. Maak u geen zorgen als u dit niet begrijpt. De technische diensten die geaccrediteerd zijn om speed-pedelecs te testen blijken dit evenmin te weten, zijn ervan overtuigd dat factor 4 moet worden nageleefd en verplichten hun klanten om eraan te voldoen.
Oftewel, ik zie geen referenties naar type approvals staan verder op de site van Ergotec. Zoals ik dit interpreteer zouden de Ergotec componenten met safety level 5+ waarschijnlijk probleemloos door een typegoedkeuring heen komen, maar wil dat nog niet zeggen dat ze die typegoedkeuring ook daadwerkelijk hebben.

Kijken we naar het Baramind product, ook daar de nodige testrapporten: https://www.baramind-bike.com/en/content/7-downloads

Waaronder het testrapport van het BAM Trek stuur: https://www.baramind-bike.com/themes/ba ... 20trek.pdf

Hierin te lezen dat er aan de ISO 4210 voldaan wordt en ook nog een meer uitgebreide Zedler advanced test. Maar wederom kan ik ook geen typegoedkeuring vinden.

Wat ervan te zeggen, misschien is iedereen die een ander stuur monteert, en dat zijn er meerdere op dit forum, wel in overtreding. Of misschien zit je goed zolang je stuur maar door de ISO4210 norm heen komt. Wie het weet mag het zeggen.
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

RikC schreef: 13 apr 2020, 17:55 Ha, interessant de verwijzing naar Ergotec, echter je de site van Ergotec goed leest dan zie je dat hun safety levels corresponderen aan is ISO 4210 norm die de mechanische eigenschappen van e-bikes beschrijft.
Ik refereer niet aan het safety level, maar aan het feit dat Ergotec aangeeft bij specifieke onderdelen dat deze op een 45km/u e-bike mogen.
RikC schreef: 13 apr 2020, 17:55 Op hun website hebben ze ook een document staan wat beschrijft wanneer een component op een speed pedelec gemonteerd mag worden, opgesteld door testinstituut Zedler: https://www.ergotec.de/files/service/un ... 018_EN.pdf
RikC schreef: 13 apr 2020, 17:55 Echter, geen verwijzingen naar typegoedkeuringen.
Typegoedkeuring is een verzamelnaam. Als je de documenten m.b.t. de typegoedkeuring voor een speed pedelec opzoekt, dan zul je per onderdeel zien staan aan welke normen dat onderdeel moet voldoen.

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik dat enorm lijvige document al meermaals van a tot z heb door-geakkerd, en ik heb deze keer geen zin om dat weer te doen, dus ik kan niet aantonen, noch ontkrachten dat de 45km/u onderdelen van Ergotec officieel voldoen voor een SP (maar ik vermoed van wel).

Maar zelfs als je een niet-origineel, maar wel officieel 45km/u goedgekeurd stuur monteert, dan voldoet je Stromer als geheel niet meer aan de typegoedkeuring en zul je hem officieel opnieuw moeten laten keuren.
RikC schreef: 13 apr 2020, 17:55 Wat ervan te zeggen, misschien is iedereen die een ander stuur monteert, en dat zijn er meerdere op dit forum, wel in overtreding. Of misschien zit je goed zolang je stuur maar door de ISO4210 norm heen komt. Wie het weet mag het zeggen.
Nee, dan zit je niet goed. Het stuur en de stuurpen staan in de Stromer handleiding vermeld als onderdeel dat enkel vervangen mag worden door het originele onderdeel. Iemand die een niet-origineel stuur monteert op een Stromer, is dus op twee vlakken verkeerd bezig: typegoedkeuring (van de Stromer als geheel) en garantie.

Dat gezegd hebbende: ik heb er ook een niet-origineel stuur op zitten. En een Bodyfloat. Die voldoet op een ST2 S ook niet aan de typegoedkeuring en garantie-eisen. De Kinekt Seatpost voldoet op beide vlakken wel, mits gemonteerd op de ST3, ST5 of nieuwe ST1.

Dat alles weer gezegd hebbende: het stuur dat jij hebt uitgezocht heeft bepaalde verende eigenschappen. Ik zou het er niet op durven wagen op een speed pedelec, al was het maar om je eigen veiligheid.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Over Ergotec: mijn fiets heeft af fabriek een (erg fijn) Ergotec stuur. Zal qua typegoedkeuring dus wel snor zitten.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

@FreddyH, dan is de typegoedkeuring voor jouw complete fiets incl. Ergotec stuur neem ik zo aan.

Misschien is de typegoedkeuring van de ST3 wel in meer algemene termen als in stuur dat voldoet aan X, spuurpen welke voldoet aan Y.

Terugkomend op de vraag; is it safe?

Ik had me al eens in de Ergotec safety levels verdiept toen ik een stuur van hen kocht voor mijn andere fiets.

Kijken we op de site van Ergotec dan is te zien dat men de volgende krachten hanteert voor duurtesten op handlebars: https://www.ergotec.de/en/safety-level-33.html

E-bikes 25 Anti-phase: 240 N In-phase: 300 N

Voor vermoeingstesten met 100.000 cycles.

Ik vermoed zo dit correspondeerd met Ergotec's safety level 4.

Nu is de Stromer (130kg max. speed pedelec) corresponderend met safety level 5.

Voor een MTB wat tenminste level 5 is zijn deze waardes: Mountain bikes Anti-phase: 270 N In-phase: 450 N

Voor overige onderdelen is er niks vermeld dus dit zal vermoed ik als voorbeeld zijn. En verder zijn dit natuurlijk alleen duurbelastingswaardes geen piektestwaardes.

Bekijken we de Zedler test op de laatste pagina van het ISO certificaat van de Baramind dan zien we vergelijkbare waardes: https://www.baramind-bike.com/themes/ba ... 20trek.pdf

Blok 1: 40.000 keer 320N in anti-fase
Blok2: 130.000 keer 470N in fase

Verdere details ontbreken natuurlijk en de precieze testmethodieken in de ISO norm en van Ergo zijn ook onbekend.

Ik krijg n.a.v. dergelijke waardes iig. geen slecht gevoel. T' zou wel mooi zijn als verschillende testmethodieken wat makkelijker met elkaar te vergelijken zouden zijn zonder een stapel normen er bij te moeten leggen en het te moeten doen met anekdotische voorbeeldjes op websites.
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Ik krijg een slecht gevoel bij dat ding dat je bestelde ... ofwel ga je naar een serieuze bikefitter en als je daarmee je doel niet bereikt dan investeer je in een geveerde voorvork, al de rest is pure spielerei.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

Nou ik dacht hey ik deel even wat.

Om vervolgens tot nu toe aardig de wind van voren te krijgen.

"Hey, benieuwd naar je ervaringen". T'is is ook een optie hè.
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
Plaats reactie