Baramind BAM TREK flexbar

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het Stromer Forum heeft gemiddeld dik over de 20.000 unieke bezoekers per maand. Ik zie het als mijn taak als Admin/eigenaar om al die meelezers ook te laten weten wat de risico's zijn (typegoedkeuring en dus: verzekering, en garantie) als er onderdelen worden vervangen door een niet-origineel onderdeel. Zéker als het een onderdeel betreft dat essentieel is voor de veiligheid, en al helemaal als de fabrikant zelf NIET zegt dat dit onderdeel geschikt is voor 45km/u e-bikes.

Dat vond ik in dit geval even belangrijker dan nieuwsgierigheid naar ervaringen. Een Speed Pedelec is nu eenmaal geen normale e-bike en inmiddels bestaan er ook best veel oplossingen binnen de regeltjes.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

Ok, ik snap de bezorgdheid. Das waar natuurlijk je krijgt een hoop reacties natuurlijk en voor je het weet heb je een dagtaak aan het allemaal een beetje in goede banen leiden :ay
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Voor de volledigheid (niet voor jou specifiek maar voor de meelezers): stel je stuur breekt af, je komt daarbij niet alleen zelf ten val, maar je verwondt ook nog eens iemand anders heel zwaar. Dan komt de VOA een kijkje nemen (de Verkeers Ongevallen Analysedienst van de politie). Dat hebben we al vaker gezien. We hebben hier zelfs foto's van een VOA medewerker die foto's stond te maken van de binnenkant (ik denk het keurmerkje) van de helm die de SP-berijder droeg.

Dus deze VOA-beambte komt sporenonderzoek doen, ziet een afgebroken stuur en denkt: darn, hoezo is dat stuur gebroken? Hebben we hier te maken met een fout van de fabrikant? Zozo. Dus je Stromer wordt in beslag genomen voor onderzoek en gaat mee in een busje. (Ja, gebeurt! Hebben we al meermaals foto's van gezien en is ook gebeurd met de demo-Stromer van een Amsterdamse dealer nadat iemand onderuit ging tijdens een proefrit). Die VOA-persoon gaat dus op kantoor e.e.a. eens rustig uitzoeken. Dan komt-ie er vanzelf achter dat er een niet-origineel stuur op je Stromer zit.

En dan hebben we dus nog die persoon die zwaargewond in het ziekenhuis ligt nadat-ie door jou omver was gereden toen jij viel, omdat je stuur het begaf. Het niet-originele en niet goedgekeurde stuur dat je er zelf op hebt gezet... Spannende vraag wat je verzekeraar hiermee doet.

Normaal denk ik, mwah oke. Ik plaats een waarschuwende opmerking en verder zoekt iedereen het maar uit. Maar in dit geval hebben we het over een - voor mij redelijke unieke - nieuwe vinding: een "verend" stuur, waarvan de fabrikant niet zegt dat-ie is goedgekeurd voor op een SP. Dat vind ik reden genoeg om even heel duidelijk te maken wat de risico's zijn.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

RikC schreef: 13 apr 2020, 20:20 "Hey, benieuwd naar je ervaringen".
Ik ben benieuwd naar je ervaringen :) Serieus, want ik ken dit type stuur nog niet. (Je zou de fabrikant eens kunnen vragen hoe het ervoor staat met keuring voor gebruik op de SP.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

Ha Stromeur, dat kan idd. wel eens een goed idee zijn on bij de fabrikant navraag te doen.

Ik kende dit type stuur van toen voor ik geinteresseerd was in een Tout Terrain trekking fiets. Daar was 't leverbaar als optie. Ook andere dergelijk merken zoals Santos en IDWorx is iets waar het gebruikt wordt.

En ja, het is in zekere zin een expiriment à 100 euro. Ik zal de ervaringen iig. delen.
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

Nou een update,

Ik wou toch wat beter van de hoed en de rand weten dus heb nog wat verder gezocht.

Zoeken op "L1e-B 4210" leverde het nodige op:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 2)&from=FI

Daarin vermeld de normen bij testen voor stuurstangen:

- Laterale buigtest conform ISO 4210 voor een L1e-B typegoedkeuring (speed pedelec): 800N
- Duurtest 100.000 cycli anti-fase: 270N
- Duurtest 100.000 cycli in fae: 370N

De Baramind bleek wel conform ISO4210 getest dus ik dacht hij voeldoet iig. aan de norm. De waardes waarop de baramind getest was zijn echter: https://www.baramind-bike.com/themes/ba ... 20trek.pdf

- Laterale buigtest: 600N
- Duurtest: 200N (ik vermoed anti-fase) en 250N (ik vermoed in fase)

De Zedler test aan het einde laat wel hogere waardes zien voor de duurtest maar dat is niet officieel conform ISO4210. Dus ja, goede kans dat de Baramind de strengere test zou halen. Maar tot nu toe ging ik er vanuit dat het stuur iig. aan de norm voldeed voor speed-pedelecs, Dit blijkt dus niet zo te zijn.

Dus ondertussen de order kunnen annuleren voor nu. Ik denk dat ik wel eens contact op ga nemen met de fabrikant of ze kijken naar de mogelijkheid om de stuur volgens de eisen voor speed-pedelecs te certificeren.
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Hoe vervelend het ook is... ik denk wel dat dit de juiste keuze is.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

Zo, ik heb contact gehad met Baramind en daar kwam best iets interessants uit.

- Ik kreeg een tweede testrapport opgestuurd waarin het stuur ook op 800N lateral bending getest was, dat voldoet dus aan de eis voor L1e-B (45 km/h speed pedelecs) conform ISO4210. Voor de duurtest waardes was echter in dat rapport met lagere waardes getest.
- Ze geven aan dat het inderdaad ook op hogere waardes voor de duurtest getest is door Zedler (Duits testinstituut) conform een eigen testmethode. Maar verzekeringstechnisch zou men zich er niet aan wagen.

En verder, en het meest interessant wat naar voren kwam was dit: twee jaar terug bleek Baramind contact te hebben gehad met Stromer om hun stuur bij hen gecertificeerd te krijgen zodat het onder garantie op hun fietsen gemonteerd kon worden, net zoals bijv. bij Kinekt. Op dat moment kwam Stromer zelf echter met een geveerde voorvork en gaf aan dat ze hun klanten niet wouden verwarren (sic) met nog een extra stuuroptie. Dus voorloppig was die weg afgesloten. Men gaf echter ook aan dat als er voldoende interesse van eigenaren van Stromers zou zijn het mogelijk nog wel eens zou kunnen veranderen. Bij Baramind zouden ze daar uiteraard blij mee zijn.

Ik denk dat ik 't binnenkort iig. maar eens aan ga kaarten bij m'n dealer.
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

RikC schreef: 20 apr 2020, 21:37 Maar verzekeringstechnisch zou men zich er niet aan wagen.
Zie, en daarom zou ik zo'n stuur dus nooit zomaar op een SP zetten! De fabrikant kan zich hier nu ten alle tijde onderuit draaien als daar brokken van komen. En Stromer (terecht!) ook, want het is hun onderdeel niet.

Nu zegt Baramind dus: ja het kan, maar we staan er niet voor in.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

RikC schreef: 20 apr 2020, 21:37 Op dat moment kwam Stromer zelf echter met een geveerde voorvork en gaf aan dat ze hun klanten niet wouden verwarren (sic) met nog een extra stuuroptie.
Stromer levert al tien jaar zelf optioneel voorvorken bij hun bikes, Dus die kwam niet nét hoor. Stromer verkoopt gewoon liever die vorken dan een geveerd stuur. Plus Stromer wilde zelf iets vergelijkbaars doen met de carbon inserts voor de ST5, en die hebben het ook niet gehaald. Zo makkelijk gaat dat allemaal niet. Kinekt heeft het ook een paar jaar gekost voordat ze de homologatie rond hadden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie