Tegenvallend stroomverbruik bij storm in de rug

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Het is me al een paar keer opgevallen dat het stoomverbruik bij storm in de rug bij mij niet leidt tot een flinke reductie van de energie geleverd door de accu. Ik moet er wel bij vertellen dat ik de instellingen van mijn Stromer niet speciaal voor deze storm in de rug heb aanpast.

De verklaring die ik hiervoor heb, is dat dit veroorzaakt wordt doordat je door die storm in de rug zelf veel minder in staat bent om extra Wh's toe te voegen. Door die storm in de rug trapt het erg licht. De energie die nodig is om vooruit te komen lijkt bijna volledig ten laste van de accu te komen.

Als je maximaal wilt profiteren van die storm in de rug, dan zul je de instellingen wat "straffer" moeten zetten. Vandaag mijn ritje terug met rugwind van 32-36 km/uur heb ik zeer relaxed afgelegd. Ik heb door die stevige storm in de rug zelfs hele stukken niet hoeven te trappen (en mijn Stromer was niet aan het scooteren). Desondanks had ik een stevig verbruik, vergelijkbaar met een ritje waarbij ik in stand 2 nog stevig heb moeten meetrappen.

Is dit herkenbaar?
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bij mij is dit niet herkenbaar. Ik kan op mijn display zien hoeveel stroom uit de accu getrokken wordt, bij harde wind tegen of bij flinke acceleratie gaat die tot max ongeveer 26 Ampère. Als ik bij normaal weer ongeveer 45 km/h fiets dan levert mijn accu meestal iets van 12 tot 16 A. Met flinke wind mee gaat die ondersteuning soms naar maar 4 A. Ik fiets altijd in dezelfde stand.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Niet herkenbaar. Over een afstand van 30km enkel heb ik altijd een verschil van ca. 30% a 40% in resterende accu-capaciteit tussen de rit heen met wind mee en de rit terug met wind tegen, vanaf windkracht 4 a 5.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
vangelis
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 133
Lid geworden op: 17 dec 2017, 12:43
Locatie: Voorne Putten
Merk SP: stromer
Km-stand: 18000

Van de week met windkracht 5-7 wel degelijk verschil gezien. Met wind tegen in stand 3 met gem.30-35 km/pu verbruik 68% over 20km afstand. Volgende dag met windkracht 5-7 in de rug zelfde traject stand 3 met 40-45 km/pu 37% verbruikt.
Fiets met ST2S met blauwe, 982, batterij.
Tegen de wind in niet boven de 35 kunnen krijgen. Met wind mee, fluitend tegen de begrenzer, 48,7 aan.
ST2s bodyfloat shockstop spurcycle, kan nu ook tutteren! :d3:
Gebruikersavatar
bero
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 mei 2019, 01:16
Locatie: Bussum
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 9000

Voorheen hield ik 30% tot 40% over op een afstand van 33km, en daar zaten ook ritten bij met storm tegen.

Nu rij ik op diezelfde afstand met wind vol in de bakkes (5 bft of hoger) de batterij leeg tot 9% tot 12%.
Met dezelfde wind in de rug terug hou ik nu 40% over, wat wat lager is dan verwacht.

Ik vermoed een verband met de laatste update, maar ik weet dat gewoon niet.
De weergave van het bereik schommelt ook enorm (vertrekken met 37km op de omni, en dat tijdens het rijden zien oplopen naar 44km: op zich wel grappig).

Eerst maar eens de boel goed schoonmaken, en dan nog eens kijken. En anders eens proberen met een andere batterij (tip van Stromeur).
ST3 Cool White XL 983W
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Voor mij ook niet herkenbaar Henry.
Doorrit: 36% Capaciteit over (keihard tegenwind).
Terugrit: 74% capaciteit over (keihard wind mee).

Ik denk dat een combinatie van: 1) 100% trapondersteuning en 2) veel stoppen met trappen dit veroorzaakt heeft. Dit omdat je fiets dan heel vinnig reageert en elke keer als jij stopt met trappen weer veel energie moet verbruiken om terug naar 45km.u op te trekken. Waardoor je zelfs met wind mee veel verbruik hebt.

Bij mijn vorige fiets maakte wind niets uit. Tegen of mee, altijd hetzelfde stroomverbruik. Dit kwam omdat ik alles maximaal reed en de motor niet krachtig genoeg was om tegen de begrenzer aan te lopen. De batterij gaf dus constant alles, onafhankelijk van de wind. Wind mee reed ik dan 43km.u wind tegen 32km.u, maar elke keer was de batterij na 50 minuten rijden leeg.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1594
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Idem, Bram. Gisteren op de heenweg batterij tot 19 procent leeggereden met een 983 batterij. Windkracht 5 tegen, gemiddeld 35 km per uur. Terug met een wind 3 a 4 in de rug , gemiddeld 40 km gereden. Batterij was nog 45% geladen. Dit over een afstand van ruim 40 km.
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Plaats reactie