Woon Werk verkeer in de praktijk

Plaats reactie
Sander0172
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 mar 2020, 07:18
Locatie: Alphen aan den Rijn

Hoi Allemaal,

dankzij mijn werkgever heb ik van de week een nieuwe Stromer ST1 besteld met de 983 wh accu, woon werk afstand is 25 km, van Alphen aan den Rijn naar Hoofddorp. Nu het moment van aankomst dichterbij komt zit ik me steeds meer in te lezen op dit forum, en ik vroeg me af hoe ik dat ga doen met opladen. Ik heb ergens gelezen dat het het beste is om de accu tot 80% op te laden. Kan ik dit gewoon op de fiets instellen? Ook ben ik nog in twijfel om er een tweede oplader bij te kopen zodat ik die op de zaak kan laten liggen omdat ik eigenlijk niet zo'n zin heb om hem heen en weer te zeulen en de kans op schade aan de oplader hierdoor alleen maar groter wordt, hoe doen jullie dit? En zou ik het dan nog kunnen redden om heen en weer te gaan op 1 acculading? Met een week of anderhalf krijg ik hem binnen, ik kan niet wachten..

Sander..
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23004
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Sander0172 schreef: 08 mar 2020, 16:48 Ik heb ergens gelezen dat het het beste is om de accu tot 80% op te laden. Kan ik dit gewoon op de fiets instellen?
Is niet instelbaar op de bike. Gewoon de handleiding volgen: zoveel mogelijk deelladingen uitvoeren naar 100%. Tijdens langdurige opslag het laadniveau tussen de 40 en 60% houden.

Er zijn op dit forum wel mensen actief die hier andere ideeën/theorieën over hebben dan Stromer. Persoonlijk zie ik geen reden om van de adviezen van de fabrikant in de handleiding af te wijken, maar dat moet iedereen voor zichzelf besluiten.
Sander0172 schreef: 08 mar 2020, 16:48 Ook ben ik nog in twijfel om er een tweede oplader bij te kopen zodat ik die op de zaak kan laten liggen omdat ik eigenlijk niet zo'n zin heb om hem heen en weer te zeulen en de kans op schade aan de oplader hierdoor alleen maar groter wordt, hoe doen jullie dit?
Als jij het nieuwe type lader bij je Stromer krijgt, dan is die alvast een stuk compacter dan het broodtrommeltje dat tot nu toe mee werd geleverd. Maar ik denk dat de meesten er toch een tweede lader bij kopen, scheelt weer wat ruimte en gewicht in je fietstas.
Sander0172 schreef: 08 mar 2020, 16:48 En zou ik het dan nog kunnen redden om heen en weer te gaan op 1 acculading?
Onder goede omstandigheden haal je die 50km waarschijnlijk prima. Maar als de omstandigheden tegen zitten (forse wind tegen, zware berijder die graag rechtop zit, vorst) dan kan het krap worden. Gewoon de eerste tijd je lader meenemen en zien hoe het gaat.

Overigens adviseert Stromer om zoveel mogelijk deelladingen uit te voeren. Wat dat betreft is bijladen naar 100% op je werk wel beter voor je accu.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

Gewoon tot 100% laden, dat is veruit het meest praktisch, 80% is ook niet in te stellen. Ik zou daarnaast eerder een tweede lader kopen dan 1 lader heen en weer slepen. Ik heb zelf 28 km enkele reis twee maanden heen en terug gereden zonder op het werk op te laden. Het kan dus wel, maar je houdt dan soms wel minder dan 10% over (en onder de 30% merk je dat de fiets minder ondersteuning geeft).
Stromer ST1 2019, rood
Sander0172
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 mar 2020, 07:18
Locatie: Alphen aan den Rijn

het is helemaal duidelijk, bedankt voor de input!
Sander0172
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 mar 2020, 07:18
Locatie: Alphen aan den Rijn

Ik ben nog even aan het kijken voor het type oplader dat ik nodig heb en kom op deze uit :https://www.fietsaccuwinkel.nl/product/ ... r-st1-36v/
Echter staat er niet bij dat ie ook geschikt is voor de 983wh, krijg ik door de accu upgrade automatisch ook een andere lader? En zo je, welke?
Alvast bedankt weer..
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

De lader waar je naar linkt is niet geschikt voor de laatste generatie ST1 ... jouw ST1 zal geleverd worden met de CR246 lader, verder zijn ook nog compatibel : de niet-geruisloze CR190 en idem CR245 (beide laders voorzien van een ventilator).
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Sander0172
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 mar 2020, 07:18
Locatie: Alphen aan den Rijn

Duidelijk, thanks!
Gebruikersavatar
Kristoftekent
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 nov 2019, 07:39
Locatie: België

Mijn WW is 27,2km enkel, vergelijkbaar met het jouwe dus.

Ik wissel tussen volledig opladen en af en toe tot 80%. Ik neem m'n lader gewoon mee in een klein tasje dat in m'n fietstas zit. Neemt weinig plaats in en gewichtsverschil voel je al helemaal niet. Sowieso laad ik (de blauwe 983 batterij) op het werk op, je weet nooit hoe je terugrit eruit ziet :geek:

Tot 80% laden kan trouwens prima met een Siri Opdracht als je een iPhone hebt: https://stromerforum.nl/viewtopic.php?f ... cht+iphone
Stromer ST3 XL matt black
Sander0172
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 mar 2020, 07:18
Locatie: Alphen aan den Rijn

Thnx Kristof, interessant topic!
Plaats reactie