Welk FSA MegaExo BB-7100 zit in een ST3?

Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Vanmiddag viel tijdens het rijden bijna mijn linker crank eraf. Nou ja, hij zat los en was al halverwege de vertanding. Ik voelde een tik in de linker crank als die tijdens het trappen horizontaal stond naar achteren wees. Ik ben gevoelig voor rammels en tikken als ik ze hoor en voel. Ik had dit al eerder gevoeld maar het verdween ook weer, enkele keren tijdens een rit van 40 km afgelopen maandag. Vanmiddag bracht de Crankbrothers multitool set redding en ik was snel weer thuis. Omdat het nieuwjaarsdag was, de FM dicht en ik persé de nieuwjaarswensen wilde overbrengen was de urgentie hoog. Ahum! Dus moest ik het zelf regelen. Zo'n losse crank aan een BB is niet zo spannend maar was nu wel een mooie aanleiding om de onderdelen eens gedeeltelijk te demonteren.
Ik trok de rechter crank met tandwiel en 24 mm buis uit het BB en het viel mij op dat het bruin eruit kwam. Dat betekent roest. Ik kon de lagercups niet uit het frame draaien wegens gebrek aan de juiste dop met nokjes hiervoor. Met een doek heb ik zoveel mogelijk vet eruit geveegd. Het blanke staal van de as en de lagers was niet aangetast na verwijdering van de bruine zooi. Ik had wel de gelegenheid om typenummer en maten te verzamelen voor de database van Golvas :ay

Bottom Bracket ST3
BB-7100
BB-7100
IMG_7349.JPG (1.73 MiB) 5931 keer bekeken
Breedte frame (BB Shell Whith) 83mm, diameter Ø43,5mm
Met lagercups gemonteerd: breedte 106 mm, diameter lagercups Ø44mm
Tekst op cups: FSA MegaExo BB-7100 BC 1.37”x24T
Tekst op manchet buitenkant: FSA MegaExo Ø24mm MS185 V4.9

Volgens FSA website
is de BB-7100 Code 200-1969 , voor MTB, Compatibility Mega Exo 24mm, TYPE Mega Exo Comet crank to 68/73mm frame. Dus niet 83 mm van de Stromer.

In de Installation Instructions staan wel 83 mm versies vermeld maar met bruine BB cups.

Speurend op het internet blijkt er ook een Fatbike Bottom Bracket van 100 mm breed te bestaan. Alleen op Bike24.de vind ik de FSA MegaExo BB-7100/Di2 MTB NBD Fatbike Bottom Bracket BSA-68/73100-24. De groene in elkaar schuivende kunststof buis komt overeen met de foto's die ik heb gemaakt. Ik denk dat in de ST3 dit BB zit. Als iemand anders betere info heeft dan zie ik dat graag in de berichten hieronder tegemoet.
cup R
cup R
IMG_7337.JPG (1.93 MiB) 5931 keer bekeken
cup L
cup L
IMG_7342.JPG (2.13 MiB) 5931 keer bekeken
Aanvullende gegevens m.b.t. het BB van de ST3:
FSA Crank CK-6028/73
FSA QR-17 M17 NBD CRANK BOLT

Ik heb de lagers vol gestouwd met waterproof grease van Belray en zo dat ik het oude vet er aan de andere kant uit kwam. Dit vet is geweldig voor deze toepassing. Hoort ook in de balhoofdlagers en dat ga ik ook doen.Ik vermoed zelfs dat inferieur vet dat met water mengt ervoor zorgt dat de lagers van het BB en balhoofd te snel naar Filistijnen gaan. De nbd-crank-bolt bleek vet te zijn en geen spoor van schroefdraadborgmiddel was te bespeuren. Ik vermoed dat de haastklus van de FM van 2 maanden geleden om de tik in het BB te verhelpen (extra vet erin) ertoe heeft geleid dat de schroefdraad vet is geworden en hij geen schroefdraadborgmiddel heeft toegevoegd. Op de foto van de FSA QR-17 M17 NBD CRANK BOLT is te zien dat er borgmiddel op de draad af-fabriek wordt geleverd.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Ik heb wat info voor je opgesnord ... ;)

In je ST3 zit een FSA BB-7100/83/Di2 ... het MPN (Manufacturer Part Number) = 200-0002000140 en het EAN (European Article Number) = 4713909537268.

Is o.a. via volgende linkjes bestelbaar :

- https://www.ebay.de/itm/FSA-MTB-MegaExo ... 1841636016

- https://www.ebay.de/itm/FSA-Innenlager- ... 2977921863

- https://activesport.co/epages/80c85f8f- ... ID=5164051
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Dankjewel Dirk. Goed zoekwerk. Toch ben ik benieuwd of die fatbike versie in mijn ST3 zit want anders kan ik die rand halverwege niet verklaren. Bij een huls uit 1 stuk verwacht ik die rand niet. Dat een aparte 83 mm versie bestaat is mooi, wel apart dat de prijsverschillen enorm zijn bij de verschillende lengte uitvoeringen. Er zijn diverse versies/lengtes in omloop met (zoals ik het kan beoordelen) dezelfde schroefdraad en asdiameter. Het enige verschil is de lengte van de kunststof huls tussen de cups. Die huls zal gerust een functie hebben om lagers te beschermen tegen vuil dat bij een d.m.v. open lugs gemaakt frame bij de lagers kan komen. Ook een draad of een staalkabel komt zo niet in contact met de draaiende trapas. Bij een Stromer ST3 is dat allemaal niet van toepassing want dat is een van Engelse schroefdraad 1,37" met 24 gangen per inch voorziene aluminium buis zonder aangebrachte gaten welke in het frame is gelast. M.a.w.: kan je straffeloos een BB van FSA monteren waarvan de linker en rechter cup hetzelfde zijn als het origineel en de kunststof huls achterwege laten? Ik denk zelf van wel. Die huls is overbodig bij een Stromer en dat maakt de weg vrij om het goedkoopste BB aan te schaffen. Wie heeft hiermee al eens geëxperimenteerd en heeft voldoende praktijkervaring met uitwisseling van BB's?
De website van FSA laat sterk te wensen over, daarop is nauwelijks zinnige info te vinden en staan net alle types vermeld.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Vraag het FSA. Mijn ervaring is dat ze erg responsief zijn bij rechtstreekse vragen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Als het een gesloten buis is die in het frame is gelast heb je inderdaad die huls niet nodig.
Gewoon de MegaExo BB-7100 BC 1.37”x24T zou dus prima moeten volstaan. En anders gewoon de oude huls gebruiken, die overkomt helemaal niks.
Bij twijfel even je oude lagercups naast de nieuwe houden om te zien of ze identiek zijn qua dikte. De asdiameter is altijd 24mm, daar hoef je niet naar te kijken.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Ik zou hier idd ook voor de prijsvriendelijkste oplossing gaan, kan weinig verkeerd gaan ... met die Bel-Ray Waterproof Grease zit je goed. :bf:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik weet niet hoe het bij Stromers in elkaar zit, maar bij mij was het geen gesloten buis. Voor het prijsverschil van 10 Euro zou ik er niet al te moeilijk over doen en gewoon de versie met de juiste lengte plastic huls nemen...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Stromeur schreef: 02 jan 2020, 12:32 Vraag het FSA. Mijn ervaring is dat ze erg responsief zijn bij rechtstreekse vragen.
Ze zijn inderdaad erg rap maar geven slechts antwoord op een van mijn 6 gestelde vragen. Los het op met je dealer is het in feite.

dear Marco,

happy new year too, and thanks for contacting us,

see below the code for the BB:

200-1969
MEGA EXO BB MTB cartridge BB-7100 Di2 NBD 68/73

you can easily ask for it to your local dealer or online, always supporteed with this code.

Thanks,

Maurizio
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik weet niet wat je FSA verder allemaal gevraagd hebt, maar je weet nu dus wel welke BB je moet hebben. Als de rest fietstechnisch of Stromer-specifiek is (?), dan snap ik dat ze je daarvoor doorverwijzen naar de dealer.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

De zelfsleutelaars en dealerklanten kunnen het nu vinden. Met een dopje van Ali erbij is het wisselen een BB eenvoudige klus geworden.
Golvas schreef: 26 dec 2019, 12:43Onze Chinese vriend Ali heeft dit gereedschap ook in zijn (prijsvriendelijker) aanbod zitten : https://nl.aliexpress.com/item/4000529822583.html
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Plaats reactie