Je hebt 100% en 100%

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Henry schreef: 01 dec 2019, 12:23 FreddyH, ik doe dit weekend de test met de fiets in de stand UIT en acculader aangesloten (via de tijdschakelaar). Gisteren had ik hem al in die stand gebracht en ik ben morgen (maandag dus) benieuwd naar het resultaat.
En, heb je nog wat testjes kunnen doen?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Nee, nog niet aan toegekomen (vergeten dus).
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

FreddyH schreef: 01 dec 2019, 09:46...De testen die je kunt doen om dit te ontkrachten/bevestigen:
- laat hem een weekeind zo staan zoals je altijd doet (je hebt nu de, in jouw woorden, “kleine” 100%). Koppel nu de lader aan de accu los en sluit hem aan zoals de handleiding voorschrijft. Slaat de lader dan wel aan?
...
Omdat ik de Stromer bijna nooit volledig uit zet, maar altijd in de standby stand achterlaat (zonder de optie seamless ride in te schakelen, want dat kost je pas echt veel stroom), was de accu toen ik net keek voor 99% opgeladen. De accu werd van de vrijdag op de zaterdag opgeladen tot 100%. Ik heb zowel op de zaterdag als de zondag tot 16:30 uur niet mee gereden.

Ik heb de lader losgekoppeld en aangesloten zoals de Stromer handleiding dit voorschrijft. Het resultaat: de accu wordt netjes opgeladen.

Vervolgens heb ik het laadproces afgebroken, de stroom van de lader gehaald, de lader weer aangesloten aan de accu en vervolgens stroom op de lader gezet (dit is dus niet volgens de handleiding, het is de verkeerde manier om de accu op te laden, maar wel de situatie die overeenkomt met het gebruik van een tijdschakelaar). Het resultaat? Ook nu wordt de accu gewoon opgeladen.

Het lijkt er dus op dat de volgorde van aansluiten niks uitmaakt voor het laadproces.
FreddyH schreef: 01 dec 2019, 09:46...De testen die je kunt doen om dit te ontkrachten/bevestigen:
...
- laad de accu op een vrijdag meteen na gebruik helemaal op en koppel dan de lader aan de accukant los. laat je fiets het hele weekeind uitstaan en controleer of je ‘s maandags de “grote” 100% hebt.
Ik verwacht dat de accu binnen een half uurtje wel helemaal vol zal zitten. Ik zal dan de lader loskoppelen van de accu en de fiets volledig uitzetten. Mijn ervaring na een vakantieperiode is dat er dan de grote 100% in de accu zal zitten, simpelweg omdat de acculading nergens voor hoeft te worden gebruikt.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Het was zoals ik al verwachtte, de grote 100% zat in de accu.

Een definitieve bevestiging voor mijn theorie kan ik alleen krijgen door met een Voltmeter (multimeter) de spanning te meten. Vroeger had ik er eentje...

Ik bedenk me aan de andere kant het volgende. Als je wegfietst met een volle accu, dan wordt de resterende capaciteit in hele % weergegeven. Voordat de OMNI aangeeft dat je nog maar 99% accucapaciteit over hebt, heb je al flink wat meters afgelegd. Feitelijk bevestigt dit de aanwezigheid van "overcapaciteit", toch?
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Henry schreef: 18 dec 2019, 21:07 Als je wegfietst met een volle accu, dan wordt de resterende capaciteit in hele % weergegeven. Voordat de OMNI aangeeft dat je nog maar 99% accucapaciteit over hebt, heb je al flink wat meters afgelegd. Feitelijk bevestigt dit de aanwezigheid van "overcapaciteit", toch?
Nee. Dat bevestigd alleen dat er een digitale schaal met 100 discrete stappen gebruikt wordt.

Stel dat je 60 km kunt fietsen op een volle accu en dat de accu lineair leegloopt (is niet zo, maar rekent wel lekker), dan betekent dat dat je 600m na vertrek de stand naar 99% ziet zakken.
In werkelijkheid is de afstand per procent in het begin groter en aan het einde kleiner.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Eens. Dus dan hebben we toch iemand met een. Voltmeter nodig om te bepalen hoeveel ruimte er boven de ondergrens van 100% zit.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Henry schreef: 19 dec 2019, 11:08 Eens. Dus dan hebben we toch iemand met een. Voltmeter nodig om te bepalen hoeveel ruimte er boven de ondergrens van 100% zit.
Maar dan ook een open accu, je moet immers de spanning per blok bepalen, anders weet je nog niks...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Is dat echt nodig?
Ik snap dat de spanning per blok kan (en zal) verschillen. Als je de spanning in belaste vorm meet, ben je er dan ook niet?
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Henry schreef: 19 dec 2019, 21:20 Ik snap dat de spanning per blok kan (en zal) verschillen. Als je de spanning in belaste vorm meet, ben je er dan ook niet?
Wat is dat? Stel dat je accu extreem uit balans is. Jullie hebben 6 blokken van 13 cellen (cellen in serie om 48V te krijgen, blokken parallel om 983Wh te krijgen), de blokken liggen allemaal 1 V uit elkaar, de laagste zit op 45V en de hoogste op 50V. Nu ga je opladen, bij de meeste systemen stopt het laden zodra 1 blok op de laadspanning zit (54,6V uit mijn hoofd bij jullie). Met de aanname dat alle blokken even snel laden (niet helemaal waar, aan het einde gaat het laden immers trager) heb je nu dus blokken van 49,6V t/m 54,6V. De BMS geeft dit aan als 100% en de externe accuspanning is ook 54,6V.

Die spanning loopt echter sneller terug, aangezien de andere blokken op lagere spanning zitten, dus wordt dat blok op 54,6V meer belast.
Henry schreef: 19 dec 2019, 21:20 Is dat echt nodig?
Ik denk van wel, tenzij mijn beeld van hoe accu's met een BMS werken niet klopt. Als iemand gaten kan schieten in mijn beredenering dan zie ik het graag!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

FreddyH schreef: 19 dec 2019, 22:27 Jullie hebben 6 blokken van 13 cellen (cellen in serie om 48V te krijgen, blokken parallel om 983Wh te krijgen)
Ik zie 13 blokken (in serie) van 6 cellen (parallel).
Elk blok heeft 2 aansluitingen, in jou geval de accu spanning en in mijn geval de cel spanning.
Jou blokken hebben ALTIJD dezelfde spanning, ze staan immers parallel.
In jou geval kan de stroom per blok verschillend zijn maar niet de spanning, bij mij is de stroom door elk blok gelijk maar kan de spanning per blok verschillen. Nu is de stroom door de cel of blok niet kritisch maar wel de cel spanning en die kan jij niet meten of je moet 6x 13 cellen meten en in mijn geval maar 1x 13 blokken meten omdat de cellen in 1 blok dezelfde spanning hebben.
De blokspanning (= cel spanning) wordt door de BMS gemeten en als nodig wordt het ontladen gestopt (laat ons zeggen 3V/cel of blok) of het laden gestopt (laat ons zeggen 4,2V/cel of blok) of wordt er gebalanceerd.
Plaats reactie