Je hebt 100% en 100%

Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik heb me eerlijk gezegd nooit met dat ritueel beziggehouden. Ik koppel alles aan elkaar en de timerschakelaar doet de rest.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Henry schreef: 30 nov 2019, 19:34 Ik heb me eerlijk gezegd nooit met dat ritueel beziggehouden. Ik koppel alles aan elkaar en de timerschakelaar doet de rest.
Ik ook niet, bij mijn fiets wordt er geen volgorde van handelingen opgegeven. Alles aansluiten en aanzetten, volgorde is niet belangrijk.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

FreddyH schreef: 30 nov 2019, 18:54 Moet officieel niet eerst spanning op de lader en dan pas de lader aan de accu/fiets? Ik gok dat Golvas daarop doelt.
Klopt !
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Needspeed
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 213
Lid geworden op: 02 dec 2018, 10:34

FreddyH schreef: 30 nov 2019, 18:54 Moet officieel niet eerst spanning op de lader en dan pas de lader aan de accu/fiets? Ik gok dat Golvas daarop doelt.
Net andersom, toch?
Grüezi Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een Stromer kom je verrekkes dichtbij. :d3: ST3 XL Black
norw
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 jun 2019, 13:36

Ik dacht ook dat je eerst de batterij moest koppelen en dan de lader, maar de handleiding toont het anders
Accu intern, in S-Pedelec, laden
De aansluiting voor de laadkabel bevindt zich aan de linkerzijde van de onderbuis, net onder de ver- binding met de stuurbuis.
Open het klepje van het contactpunt.
1. Sluit de oplader op het stopcontact aan. De ge- integreerde ledlampjes branden rood en groen.
2. Houd de laadkabel losjes in uw hand en breng deze rustig in de richting van het contactpunt van uw Stromer. De magneten helpen u de stekker correct te richten.
3. Verbind de Stromer oplader met de Stromer. De ledlampjes branden oranje en groen
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

norw schreef: 30 nov 2019, 22:16 de handleiding toont het anders
Terug te vinden op pagina 23 van de handleiding (ST3).
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik doe de oplaadprocedure kennelijk niet volgens de instructies van Stromer, maar heb daar tot op heden nog geen last door ondervonden..... of kan dit het verschil maken tussen 100% en 100% opgeladen zijn van de accu? :bn:
Laatst gewijzigd door Henry op 01 dec 2019, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Nu ik erover nadenk: Je hebt in jouw lader 2 elektrische circuits: 230V en 52 (komma nogwat) V. Deze zijn gescheiden door een transformator (trafo).

Zo’n trafo is een magnetiseerbare kern met daaroverheen 2 spoelen. Heb je de 230 V kant in het stopcontact dan loopt er stroom door de spoel, dat een een magnetisch veld genereert. Aan de andere kant zorgt dat magnetisch veld in die andere spoel voor spanning, maar dan lager. Die spanning wordt dan gelijkgericht (wissel- naar gelijkspanning) en gebruikt om je accu te laden.

Jij doet iets raars: je laat de lader aangekoppeld zitten terwijl de 230 V aansluiting losgekoppeld zit. Bij mijn lader blijft deze dan gewoon aan, ditmaal gevoed door de accu... Ik vermoed dat jouw lader dus capaciteit eet.

Even wat ervaringen van mijn stille lader: deze heeft een begrenzing om max 25 Ah te laden, als de accu dan niet vol is stopt hij met laden en geeft hij met een rode LED aan dat er een fout is. Dat komt bij mij 35 Ah accu dus regelmatig voor. Als mijn lader zo gestopt is en ik trek de 230 V kant los dan blijft het rode LEDje knipperen. Sluit ik de 230 V kant weer aan dan gaat hij niet opnieuw laden, hij staat immers nog in error. Als ik de accuconnector loshaal en weer vastzet dan gaat hij opnieuw laden, de lader is dan gereset oid.

Ik vermoed dat jullie lader ook zoiets doet. Alle huidige laders behalve de reislader laden eenmaal vol, daarna springen ze niet opnieuw aan. Door jouw 52 V aangesloten te laten blijft de toestand “volgeladen” behouden en springt deze niet opnieuw aan. Doordat de accu wel licht belast wordt loopt deze langzaam ietsje leeg.

De testen die je kunt doen om dit te ontkrachten/bevestigen:
- laat hem een weekeind zo staan zoals je altijd doet (je hebt nu de, in jouw woorden, “kleine” 100%). Koppel nu de lader aan de accu los en sluit hem aan zoals de handleiding voorschrijft. Slaat de lader dan wel aan?
- laad de accu op een vrijdag meteen na gebruik helemaal op en koppel dan de lader aan de accukant los. laat je fiets het hele weekeind uitstaan en controleer of je ‘s maandags de “grote” 100% hebt.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

FreddyH, ik doe dit weekend de test met de fiets in de stand UIT en acculader aangesloten (via de tijdschakelaar). Gisteren had ik hem al in die stand gebracht en ik ben morgen (maandag dus) benieuwd naar het resultaat.

Het klopt dat mijn oplader door de tussenkomst van een tijdschakelaar soms wel en soms niet aan het lichtnet gekoppeld is, terwijl deze altijd aan de accu van de Stromer gekoppeld zit. Ik zal de test die jij voorstelt, het volgende weekend uitvoeren.

Jouw ervaring met de lampjes, hierbij het gedrag van de Stromerlader
- mijn accu is volledig opgeladen en zit in de fiets die UIT staat. Ik schakel de tijdschakelaar aan: rode lamp gaat aan, groene lamp gaat aan, rode lamp gaat uit en groen blijft aan. Ik schakel de tijdschakelaar uit, groene lamp gaat ook uit.
- mijn accu is volledig opgeladen en zit in de fiets die STANDBY staat. Ik schakel de tijdschakelaar aan: rode lamp gaat aan, groene lamp gaat aan, rode lamp gaat uit en groen blijft aan. Ik schakel de tijdschakelaar uit, groene lamp gaat ook uit.
- mijn accu is volledig opgeladen en zit in de fiets die STANDBY staat. Ik onkoppel de fiets van de acculader, ik schakel de tijdschakelaar aan: rode lamp gaat aan. Ik koppel de acculader aan de fiets: groene lamp gaat aan. Omdat de accu opgeladen is gaat de rode lamp uit en groen blijft aan. Ik schakel de tijdschakelaar uit, groene lamp gaat ook uit.

Over het op vrijdag opladen, ontkoppelen en uitzetten: volgens mij heb ik dan op maandag de grote 100% in de accu zitten. Dit heb ik wel eens geprobeerd, maar zal ik voor alle zekerheid ook testen. Ik heb na een periode van 2 weken (afgelopen zomervakantie) zelfs geconstateerd dat de accu nauwelijks lading verloor in de UIT stand.
Witte ST3 van maart 2019
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Kan best wel van invloed zijn, eerst de spanning op de lader, dan pas met de batterij verbinden zoals in het instructieboekje staat. Als ik het met de reislader (CR65 op het werk) andersom doe gaat deze eerst in error, geeft een paar piepjes maar gaat dan toch laden een heel enkele keer is de accu dan toch niet helemaal vol geladen maar dat hoeft ook niet.
Thuis met de 245 doe ik dit al van nieuws af aan en eigenlijk nog geen probleem ondervonden.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Plaats reactie