Ketting slaat door

Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Nou.....mij lijkt 7500 op een cassette een keurige slijtage.
Ik denk zelfs dat menig speed pedelec dit niet fixt. Met mijn vorige (flyer) middenmotor mocht ik al blij zijn met 3000 km voor de ketting en de huidige St1x doet zo'n 7500 km. Ben nu op de 13.000 km en op het eind van ketting nr 2.
Met een casette doe ik 4-5000 km maar ik vervang alleen de kleinste tandkransjes hoor....de rest heeft nog geen slijtage.
Da's natuurlijk heeeeeeeeel afhankelijk van de hoeveelheid modder, zand, pekel en overige blerf die je aandrijftrein ondergaat en hoe (snel) je dat schoonmaakt.

Terugkerend op jouw opmerking: ik teken voor een cassette voor 7500 km.

Grtz reinout
Gebruikersavatar
AmPeer
Expert
Expert
Berichten: 270
Lid geworden op: 17 aug 2017, 19:11
Locatie: ALMERE

Met 4000 km op de teller van mijn st2S ondervind ik sinds enige tijd hetzelfde probleem.

Aanvankelijk was er enige verwarring rond de stand van de kettingspanner (oranje onderdeel op de derailleur) maar deze staat nu -mede op aanraden van Stromer techneut- in de verticale stand.
Niettemin is het euvel wel minder maar niet weggegaan.

Mijn Es staat nu bij de dealer voor inspectie /reparatie.

Tevens de gelegenheid te baat genomen om het standaard Fizik-zadel te laten vervangen door het
BROOKS Cambrium 17 zadel.

Hoewel ik wel aan een wielerrace zadel -dat het Fizik zadel is- gewend ben, en het Fizik zadel geen probleem zou moeten zijn, vind ik het standaard geplaatste Fizik zadel te glad.
Ik merkte dat ik met mijn reguliere kleding (ik rij recreatief) vaak teveel op het punt van het zadel zit/glij dan dat ik goed op het zadel zit en blijf.

Met de de wat ruwere structuur van het Cambrium zadel dat verder ook prima recensies heeft, hoop ik dat de zitpositie goed is en blijft.

Zodra ik het zadel zelf heb kunt uittesten, laat ik jullie mijn ondervindingen weten

groet
Peter

Voor iedereen een goede jaarwisseling en een fantastisch 2018 gewenst met veel veilige kilometers
Hou alles heel :cool2:
sinds 02 sept 2017 St2S - spurcycle bel - bodyfloat - shockstop 30 gr- Ortlieb back-roller pro plus
Gebruikersavatar
heintjep
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 10 sep 2017, 18:56
Locatie: Helmond

Dat had ik niet verwacht. Je leest veel verhalen van mensen waarbij de cassette ook echt zichtbaar versleten is. Aangezien dat bij mij nog (lang) niet aan de orde is, schrik ik hier wel van...

Oh, ja: Natuurlijk iedereen een hele fijne jaarwisseling en veel plezierige en veilige kilometers in 2018!!
ST1 Wit * 522Wh gouden accu * Schwalbe Big Bens * Grijze Abus Pedelec+ helm * Cat-ears * Northwave Husky winterschoen * Shimano Click'r combipedalen
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Oh...bij mij was de cassette/tandkrans echt tot op het bot versleten. Het waren hele scherpe puntjes geworden....ipv nette tandjes die in een ketting grijpen. Ik heb de foto al op het forum gezet.

Ketting overslaan terwijl de tandjes nog echt bestaan is mij niet bekend. Als dat zover is is dat meestal een simpel probleem: te droge ketting OF gewoon te smerig.......beiden zo zelf te herstellen.

Ben trouwens best onder de indruk van die derailleur wieltjes die na 13.000 km nog steeds functioneren.

Grtz reinout
Gebruikersavatar
heintjep
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 10 sep 2017, 18:56
Locatie: Helmond

Reinout,

Mag ik daaruit opmaken dat mijn cassette dus niet versleten is? Het overslaan ligt iig niet aan een vieze ketting (nieuw), en waarschijnlijk ook niet aan een te droge (af fabriek gesmeerd). Zou het dan toch te maken kunnen hebben met afstellen derailleur? Da's wel gek met de wetenschap dat het overslaan verminderd na een paar honderd kilometer fietsen.... Waar had je de foto van je cassette?

Gr,
Hein.
ST1 Wit * 522Wh gouden accu * Schwalbe Big Bens * Grijze Abus Pedelec+ helm * Cat-ears * Northwave Husky winterschoen * Shimano Click'r combipedalen
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jouw cassette ziet er nog prima uit.

Als het overslaan niet wordt veroorzaakt door slijtage, vuil of verkeerde afstelling van de derailleur, dan moet de cassette misschien even worden aangedraaid.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Reinouts aan gort gereden kransjes vind je hier (maar zo ver kun je het beter niet laten komen ;-))

viewtopic.php?f=8&t=66&start=130#p6541
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
heintjep
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 10 sep 2017, 18:56
Locatie: Helmond

Haha, die zien er inderdaad aardig versleten uit. Zo kan ik me voorstellen dat de ketting doortrapt. Vandaar dat ik nu een beetje met m'n handen in het haar zit.....

Ik ga na de jaarwisseling gewoon weer lekker rijden en ik zie wel waar het schip strandt. Wellicht is het toch afstellen van de derailleur...
ST1 Wit * 522Wh gouden accu * Schwalbe Big Bens * Grijze Abus Pedelec+ helm * Cat-ears * Northwave Husky winterschoen * Shimano Click'r combipedalen
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Ha Sylvia en Hein,

dank voor het rappe plakken van mijn foto; zoiets lukt me niet op m'n mobieltje.

Als het niet slijtage is; en niet smerig; en niet te droog blijft alleen over:
- de derailleur-afstelling (en dat die dan na x-100km langzaam wel goed begint te werken is ook een vorm van slijtage)
- vastzetten van de cassette. Op m'n St1x nog nooit meegemaakt maar op de vorige speed pedelec was dit zeker een dingetje. Zo'n cassette is uit verschillende onderdelen samengesteld: een centrale stapelkoker met een x-tal kransen. Heel vaak zitten er fabriek-af een aantal kransen al vast gegroepeerd en daarnaast zitten een aantal losse kransjes ((hiermee kan de fabriek gebruik maken van dezelfde subonderdelen voor meerdere hoofdonderdelen). En bij mijn oude Flyer moest die cassette echt om de paar duizend kilometer vast worden gezet want de kleinste/losse kransjes lagen dan "los" op die centrale stapelkoker. Resultaat was dan geheid doorslaan van de ketting.

Grtz, Reinout
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Cassette ziet er idd niet slecht uit, maar ket en cass slijten wel op elkaar in. Een nieuwe ket daar weer op kan dan wel es slecht matchen. Heb dat zelf ook op voortandwiel meegemaakt. Daar blijft de nwe ketting dan aan plakken...waardoor ie ook overslaat. Chain suck heet dat.

Groet Anne Wim
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Plaats reactie