Geluidsprobleem na onderhoud zowel bij rijden als vooruitduwen aan de hand

Gebruikersavatar
RonCall
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 59
Lid geworden op: 16 mei 2018, 20:44

Wellicht dat iemand dit herkend want ik nog de dealer kan de oorzaak vinden.

Had ik niet voor ik de ST3 binnenbracht voor onderhoud. Al terug naar de dealer geweest maar de mechanieker hoorde het niet tijdens het rijden zei ie (ik wel en twee anderen die er mee reden ook), nog wat geregeld aan de derailleur enzo, schijfremmen wat bij geplooid maar geluid blijft en is duidelijk te horen, dan maar terug meegenomen vanuit de dealer, iemand die dit geluid herkend of een mogelijke oorzaak? Waarvoor alvast mijn dank!

Eerste fragment is het geluid die te horen is als ik de fiets vooruitduw terwijl ik ernaast loop (hij staat niet in de garagestand)


https://youtu.be/H1r-KAXhzbE

Tweede geluidsfragment is wat ik hoor tijdens het rijden

https://youtu.be/iGqnlMRh7bU

Fiets is twee maand oud, 6000km, verder geen problemen mee gehad.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Dat is duidelijk iets aan 't achterwiel dat sleept, je ziet dat het lawaai zich voordoet bij iedere rotatie van 't wiel. Kan ook de schijfrem zijn
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Er loopt iets aan, 100% zeker want ik hoor het geluid op hetzelfde ritme als dat het logo van de band langs draait. Als je versnelt, versnelt dit ook allebei evenveel. Het klinkt niet als de remschijf, maar ik sluit dat niet uit.

Is al gekeken of de band volledig vrij loopt, dat-ie ook niks onder het spabord raakt ofzo? Banden met meer druk teruggekregen na het onderhoud? (Laat ze in dat geval eens wat leeg lopen. Als het geluid dan weg is, loopt de band dus aan.) Alle spaken nog op hun plek en op spanning?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
RonCall
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 59
Lid geworden op: 16 mei 2018, 20:44

schijfremmen lopen mooi vrij. Banden heb ik al minder en meer opgeblazen, kan ook nergens iets vinden waar ze zouden tegenaankomen. Dat geluid tijdens het aan de hand lopen hebben jullie dat ook? Was bij mij in ieder geval voorheen niet zo. Dank voor het meedenken (spaken heb ik op de kruisingen ook al van wat olie voorzien, was het ook niet)
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Heb je hem al eens in een montagestandaard of takel gehangen om hem te checken ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dat getik?Ja hoor doet de mijne ook.

Ik denk dat ik mijn bike in een tiefje zou hangen, wiel laten draaien en goed je oor te luisteren leggen om te lokaliseren waar het zit.

Edit: Golvas was me voor.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Begrijp ik het goed: ST3 voor onderhoud naar dealer gebracht zonder bijgeluiden. ST3 heeft bijgeluiden bij rijden na de onderhoudsbeurt.
De FM heeft ergens aangezeten en er is iets veranderd. Laat de FM eerst maar eens nadenken wat die heeft gedaan en dat op een rijtje zetten en 1 voor 1 nalopen.
Mijn gedachten over het geluid: loopt je ringslot aan tegen de velg?
Om je riemschijf helemaal uit te sluiten kan je remblokken eruit halen en dan nog eens proberen
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

My 2 cents: de techneut heeft het wiel eruit gehad en net niet helemaal lekker teruggeplaatst. Natuurlijk is dat dan degene die het geluid dat iedereen hoort niet hoort.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Twee weken geleden zonder afspraak teruggegaan naar de FM voor een soortgelijk geluid. Toen hebben ze gekeken of er iets aanliep, gekeken naar ze spaken en ook de remblokjes er uit gehaald. Niks hielp. Afspraak gemaakt voor deze week.

Ik ben deze week dus teruggegaan naar de FM. Daar hebben ze het achterwiel verwisseld met een wiel van een testfiets. Geluid zat er niet meer in. Conclusie bij mij; het moest of in de velg of in de motor zitten. Ik kreeg om die reden een compleet nieuw achterwiel. Geluid heb ik sindsdien niet meer gehoord.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ontstond dat geluid bij jou spontaan, of nadat er onderhoud was gepleegd aan de bike, je achterwiel eruit was geweest o.i.d.?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie