Geluidsprobleem na onderhoud zowel bij rijden als vooruitduwen aan de hand

Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Het geluid had ik al vlak nadat ik de fiets kreeg. Ik heb vervolgens de spanning van de bout/achteras op de juiste waarde gezet, heb de spaken bij de nippel en op een kruising met een andere spaak een druppeltje olie gegeven, ik heb gecontroleerd of het niet het tikken van de crank tegen de standaard was (die fietsstandaard ging eerst loszitten, maar na opnieuw goed met loctite vastzetten bleef die goed vastzitten), het een mogelijk loszittende linkercrank was (die linkercrank wilde bij sommige ST3’s na verloop van tijd los gaan zitten), het geluid door het ringslot veroorzaakt werd, een loszittende lasnaad van de velg was, het aanlopen van de remschijf tegen de caliper (remklauw)/remblokken was, een loszittende bagagedrager was (bouten heb ik vastgezet met loctite) of het aanlopen van de buitenland tegen het spatbord was. Net zo snel als die tik was gekomen, was die tik weer verdwenen. Ik dacht lange tijd dat de druppeltjes olie bij de spaken hun werk hadden gedaan.

Na enkele maanden kwam die tik die een relatie had “met de omwenteling van het wiel” spontaan weer terug, maar klonk deze keer harder. Ik heb vervolgens het hele riedeltje aan mogelijke oorzaken weer nagelopen, maar de tik wilde ditmaal niet verdwijnen. Ik heb er zeker drie weken mee rondgereden voordat ik besloot dat dit niet normaal was en niet meer spontaan over ging.

Net als de eerste keer had ik er alleen last van als ik op de fiets ging zitten (dus als de fiets belast werd). In onbelaste toestand hoorde ik die tik niet; als ik naast de fiets liep of als ik de fiets ophing in de fietsstandaard, hoorde je niks. Ik wist zeker dat het uit het achterwiel kwam, niet uit het voorwiel. De lagers had ik nog wel willen checken, maar bij het achterwiel kan dat niet.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
RonCall
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 59
Lid geworden op: 16 mei 2018, 20:44

Golvas schreef: 07 sep 2019, 22:04 Heb je hem al eens in een montagestandaard of takel gehangen om hem te checken ?
ja heb ik, ik kan niks vinden, het geluid is er ook niet als ik onbelast het wiel laat draaien.
mboelis schreef: 07 sep 2019, 23:14 Mijn gedachten over het geluid: loopt je ringslot aan tegen de velg?
Om je riemschijf helemaal uit te sluiten kan je remblokken eruit halen en dan nog eens proberen
Er is geen ringslot dus dat kan het niet zijn, remblokken eruit hielp ook niet.
Stromeur schreef: 07 sep 2019, 23:23 My 2 cents: de techneut heeft het wiel eruit gehad en net niet helemaal lekker teruggeplaatst
Dat zou kunnen, moet ie maar eens opnieuw doen volgende week. (antwoord op je ander bericht, het was meteen na het onderhoud maar omdat het toen heel hard waaide die dag en de volgende hoorde ik het minder maar het was er wel.)
Henry schreef: 08 sep 2019, 00:20 Daar hebben ze het achterwiel verwisseld met een wiel van een testfiets
Ga ik ze voorleggen.

Dank aan allen die antwoorden, ik ga de nog niet uitgevoerde mogelijke oplossingen overleggen met de dealer. Nog een fijne zondag en veel rijgenot (al ga ik zelf toch de gravelbike nemen vandaag voor alle zekerheid).
Gebruikersavatar
Needspeed
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 213
Lid geworden op: 02 dec 2018, 10:34

TS, laat eens alle lucht uit de band. Duw de buitenband eens uit de velgrand. Beide zijden. Om hem daarna weer te laten ploppen en breng hem weer op de juiste bandenspanning.
Grüezi Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een Stromer kom je verrekkes dichtbij. :d3: ST3 XL Black
norw
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 jun 2019, 13:36

Ik hoor ook een gelijkaardig geluid als in het 2de filmpje. Ik heb eerder de indruk dat het van voor komt. Daar is recent een nieuwe binnenband geplaatst. Maar mijn gehoor is erg slecht en dus is de bron mogelijk achteraan. Ik probeer er in de komende dagen verder naar te luisteren
Gebruikersavatar
RonCall
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 59
Lid geworden op: 16 mei 2018, 20:44

Needspeed schreef: 08 sep 2019, 09:09 TS, laat eens alle lucht uit de band. Duw de buitenband eens uit de velgrand. Beide zijden. Om hem daarna weer te laten ploppen en breng hem weer op de juiste bandenspanning.
Nog altijd hetzelfde, ga hem zo snel mogelijk binnenbrengen, mocht er iets uit de bus komen laat ik het weten.
Gebruikersavatar
RonCall
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 59
Lid geworden op: 16 mei 2018, 20:44

Het achterwiel word volledig herspaakt, dat zou volgens hun de oplossing moeten zijn. Dat gebeurd over anderhalve week, laat weten of het hielp.
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

los stukje metaal oid. in de holle kamer van de velg?
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
RonCall
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 59
Lid geworden op: 16 mei 2018, 20:44

Oeps vergeten een update te plaatsen, de technieker had gelijk, waren de spaken. Wiel is herspaakt en nu is het geluid weg.
Plaats reactie