Experiment met voltage en manipulatie bij resetten TMM sensor

Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1599
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Ik snap er allemaal niks meer van....... :bb
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22998
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Na Eurobike vraag ik IDBike om de beloofde schets. Ik hoop dat die alles duidelijk maakt.

Tot die tijd ben ik aanhanger van Wiebes Pindakaas-Theorie.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

En maakt het dan voor de werking nog uit of dat pindakaas mét of zónder stukjes noot is?
Ik zou mij namelijk voor kunnen stellen dat stukjes noot mogelijk een juiste meting kunnen verstoren :bu:
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

365F6473-D48C-4066-A9AE-18FAB0D4EE38.jpeg
365F6473-D48C-4066-A9AE-18FAB0D4EE38.jpeg (91.84 KiB) 2435 keer bekeken
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Patrikius
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 346
Lid geworden op: 19 nov 2017, 21:41
Locatie: Friesland

https://www.idbike.com/sensors

Dit vond ik op internet
één gek kan meer vragen stellen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.
Gebruikersavatar
bertjuh1975
Pro
Pro
Berichten: 32
Lid geworden op: 02 sep 2019, 13:01

Wiebe schreef: 03 sep 2019, 19:12 En wat de torque sensor dus eigenlijk meet is de activiteit van de citroenzuur cyclus van de berijder. Hierin wordt namelijk ATP omgezet naar ADP waarbij de energie vrijkomt die zorgt voor de interactie tussen het actine en myosine in de spieren. En die spieren zorgen er weer voor dat deze energie wordt overgebracht op het pedaal waardoor de trapas in beweging komt.

Het begint erop te lijken dat de TMM de energie van een boterham met pindakaas meet :D
Knap gevonden! En grappig en afhankelijk van de bril waarmee je wilt kijken zit er een waarheid in. :ay


Het hangt er puur vanaf hoe je de zaak wilt bekijken.

Afhankelijk van het gekozen zoomlevel waarmee je het concept wil bekijken kan je het verder en verder in detail ontleden.

Je bvb. ook elk component onafhankelijk gaan bekijken van de componenten waarmee het samenwerkt, zoals bvb. het stukje softwarecode dat bij de sensor hoort. Zonder die software mee te nemen, "meet" de sensor niets. Geen torque, geen kracht, geen vervorming, geen citroenzuur effecten, GEWOON NIETS!

Zonder software is het een elektronisch componentje waar we elektronen doorsturen die vervolgens meer of minder afgebogen worden afhankelijk van de positie van het magneetje dat in dit componentje aanwezig is. Afhankelijk van die afbuiging gaat de outputspanning van het componentje veranderen. That's it.

Het tmm componentje op zichzelf MEET dus NIETS..

Het zogenaamde "meten" komt pas tot stand in samenwerking met de bijhorende softwarecode. Die code is speciaal ontwikkeld om als resultaat van de interactie tussen sensorvoltage en softwarecode de "crank torque" in real time te weten/meten.


Dus:

a) Ofwel bekijk je de tmm sensor als een los elektronisch component, maar dan meet het niets.

b) Ofwel bekijk je het als een totaal concept zoals het verkocht word door IDbike, dus inclusief hun software algoritmes! En dan is het wel degelijk een torque sensor! Want dat is dan wat de speciaal geschreven algoritmes berekenen aan de hand van het binnenkomend voltage dat de sensor uitstuurt..


Dit is wat IDbike zegt over de tmm sensor: "The TMM4 sensor has the world's best price performance. It is a patented development of IDbike, and can be used for measuring the crank torque of the cyclist."
It is better to correct a wise man than to correct a fool.
For a wise man will thank you, but the fool will despise you.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Daniel1975 schreef: 03 sep 2019, 20:58 En maakt het dan voor de werking nog uit of dat pindakaas mét of zónder stukjes noot is?
Pindakaas met stukjes *peulvrucht* (pinda's zijn geen noten) heeft typisch ook extra toegevoegde suiker, dus ik gok op: ja.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
bertjuh1975
Pro
Pro
Berichten: 32
Lid geworden op: 02 sep 2019, 13:01

Uiteindelijk bepaalt de software wat er "gemeten" word.
Dit is wat IDbike zegt over de tmm sensor: "The TMM4 sensor has the world's best price performance. It is a patented development of IDbike, and can be used for measuring the crank torque of the cyclist."
Als ik bijvoorbeeld morgen besluit om zelf een nieuw algoritme te schrijven.
Eentje dat zorgt dat de sensor niet meer de torque meet, maar bvb. het aantal serieuze putten in de weg/per minuut, waar het achterwiel door stuitert.

Dan zou dat in theorie mogelijk zijn. Als ik in het nieuwe algoritme alle plotse abnormale pieken, die onmogelijk van het trappen kunnen komen, laat registreren als een put in de weg.

Dan is het geen trapas torque sensor meer, maar een putten/per minuut sensor. :geek:


Mss is het ook haalbaar om er een weegschaal van te maken, via aangepaste software. Zodat je gewicht op de display verschijnt zodra je op de fiets gaat zitten. :idea:
Laatst gewijzigd door bertjuh1975 op 03 sep 2019, 23:56, 2 keer totaal gewijzigd.
It is better to correct a wise man than to correct a fool.
For a wise man will thank you, but the fool will despise you.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Om de draad maar weer op te pakken...

Om te bepalen of je zittend op je fiets of staand naast je fiets de kalibratie het best kunt uitvoeren, zouden we eigenlijk nog een kleine test moeten doen.

1. Ga naar het service menu en stel vast wat de sensorspanning is in rust.
2. Ga op het zadel zitten en kijk wat de sensorspanning doet.
3. Zet druk op het rechterpedaal en stel vast wat de sensorspanning wordt.
Neemt de spanning alleen maar toe, dan zou ik de kalibratie zitten op het zaden uitvoeren.
Beweegt de waarde bij stap 2 tegengesteld aan die van stap 3, dan zou ik de kalibratie zittend op het zadel uitvoeren.

Ik zal morgen deze test zelf even uitvoeren.
Word vervolgd...
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Henry schreef: 03 sep 2019, 23:17 2. Ga op het zadel zitten en kijk wat de sensorspanning doet.
3. Zet druk op het rechterpedaal en stel vast wat de sensorspanning wordt.
Neemt de spanning alleen maar toe, dan zou ik de kalibratie zitten op het zaden uitvoeren.
Beweegt de waarde bij stap 2 tegengesteld aan die van stap 3, dan zou ik de kalibratie zittend op het zadel uitvoeren.
Dus stap 3 is overbodig, in beide gevallen kalibreer je immers zittend op het zadel :bc
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie