Experiment met voltage en manipulatie bij resetten TMM sensor

Gebruikersavatar
bertjuh1975
Pro
Pro
Berichten: 32
Lid geworden op: 02 sep 2019, 13:01

Prima idee, livestreaming :D Maar wie gaat dan in bikini de rondes aankondigen door zo'n bord op te steken? :P

Is er iemand die ff op een rijtje kan zetten wat er niet klopt in die 2 eerste filmpjes die pedelec had gepost? (het 3de was aan mij niet besteed) Ik heb ze nl. ook bekeken maar wil niet het risico lopen dat ik straks voor paal sta wegens het verspreiden van onzin. :oops: Of zelf in een moddergevecht verzeild geraken :av

Toen ik deze doorgestuurd kreeg moest ik onwillekeurig aan de discussie hier denken, vraag me niet waarom ;p :
It is better to correct a wise man than to correct a fool.
For a wise man will thank you, but the fool will despise you.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tomasj schreef: 02 sep 2019, 20:02 Vervorming is dus wel de juiste benaming, maar dan elastische vervorming, geen plastische. Elastische vervorming verdwijnt wanneer je de krachten op het stelsel verwijderd. Plastische vervorming is defintieve vervorming.
En de verplaatsing van de magneet tov Hall sensor is in the end een gevolg van die elastische vervorming
Het verschil tussen elastische- en plastische vervorming wordt in dit filmpje mooi in beeld gebracht en uitgelegd:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Tomasj schreef: 02 sep 2019, 20:02...Wanneer je met bvb 100 kg op de fiets gaat zitten, gaat het frame lichtjes vervormen, en daardoor ook de kettingspanning lichtjes wijzigen en zelfs de positie van de sensor een beetje wijzigen. Vandaar dat je moet ijken terwijl je op de fiets zit.
Klinkt logisch. Dus.... vooralsnog kalibreren terwijl je op de fiets zit. Pedalen in rust (onder boven), Voeten van de pedalen.
Tomasj schreef: 02 sep 2019, 20:02...En waarom is dat koppel van 30Nm nu zo belangrijk? Ik vermoed dat dat van belang is om een zeker axiale stijfheid te verzekeren, zodat oscillaties van het achterwiel voldoende ingeperkt worden en deze de sensor niet te veel 'storen'.
We hebben al de testje gedaan waarmee we de stromer kunnen laten scooteren. Uiteindelijk ga je in die test ook door een spanning aan te brengen op de as de sensor voor de gek houden.
De achteras van de ST3 moet met 25 NM worden vastgezet, die van een ander model met een andere moment.
De vraag is of je de as vast moet zetten op de ideale sensor spanning, dus of het inregelen met de info uit het servicemenu beter is dan de "algemene stelregel" de as met 25 NM of 30 NM vastzetten. Ik neig er naar om die vraag met een "JA" te beantwoorden. De vraag is alleen, welke sensorspanning is de ideale spanning?
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
bertjuh1975
Pro
Pro
Berichten: 32
Lid geworden op: 02 sep 2019, 13:01

Henry schreef: 02 sep 2019, 20:21
Tomasj schreef: 02 sep 2019, 20:02...Wanneer je met bvb 100 kg op de fiets gaat zitten, gaat het frame lichtjes vervormen, en daardoor ook de kettingspanning lichtjes wijzigen en zelfs de positie van de sensor een beetje wijzigen. Vandaar dat je moet ijken terwijl je op de fiets zit.
Klinkt logisch. Dus.... vooralsnog kalibreren terwijl je op de fiets zit. Pedalen in rust (onder boven), Voeten van de pedalen.
Tomasj schreef: 02 sep 2019, 20:02...En waarom is dat koppel van 30Nm nu zo belangrijk? Ik vermoed dat dat van belang is om een zeker axiale stijfheid te verzekeren, zodat oscillaties van het achterwiel voldoende ingeperkt worden en deze de sensor niet te veel 'storen'.
We hebben al de testje gedaan waarmee we de stromer kunnen laten scooteren. Uiteindelijk ga je in die test ook door een spanning aan te brengen op de as de sensor voor de gek houden.
De achteras van de ST3 moet met 25 NM worden vastgezet, die van een ander model met een andere moment.
De vraag is of je de as vast moet zetten op de ideale sensor spanning, dus of het inregelen met de info uit het servicemenu beter is dan de "algemene stelregel" de as met 25 NM of 30 NM vastzetten. Ik neig er naar om die vraag met een "JA" te beantwoorden. De vraag is alleen, welke sensorspanning is de ideale spanning?
Zou daar überhaupt een vaste spanning op te plakken zijn die op elke fiets hetzelfde resultaat in ondersteuningsgedrag geeft? Of zou dat bij elke fiets een beetje "zoeken" zijn?
It is better to correct a wise man than to correct a fool.
For a wise man will thank you, but the fool will despise you.
Gebruikersavatar
bertjuh1975
Pro
Pro
Berichten: 32
Lid geworden op: 02 sep 2019, 13:01

Ze meten die kettingkracht dus met een leuk handigheidje: normaal is de derailleur vastgemaakt aan het frame, maar bij een Stromer zit die derailleur dus vast aan de sensor, die op zich geïntegreerd wordt in het frame. En je meet dus de kracht die de ketting uitoefent op de derailleur. Ik vraag me af hoe ze dit oplossen bij een fiets zonder derailleur achteraan.
Volgens mijn bescheiden mening zit het zo:

De derailleur zit niet aan de aandrijfzijde van de ketting, dus de trapkracht komt niet op dit deel van de ketting, maar op het bovenste deel van de ketting, Het sensorplaatje meet dus niet de kettingspanning op zich.

De sensor meet de vervorming in rijrichting die optreed bij de pedaalkracht, overgebracht via de ketting op de cassette.
De cassette zit op de achteras/bout.
Aan deze bout wordt dus zo in rijrichting getrokken,
Daar de bout vastgemaakt is in de rear-out van het sensorplaatje, gaat de bout zoveel kracht op het binnenste gedeelte van de sensorplaat uitoefenen dat dit naar voren buigt(hondersten v/e mm), wat door de sensor word omgezet in wijziging van het output voltage.

De aanwezigheid van de derailleur op de sensorplaat heeft geen actieve rol in (noch invloed op) het torque meten.
De derailleur zit daar enkel omdat hij ergens moet zitten en dat was een praktische plaats.
It is better to correct a wise man than to correct a fool.
For a wise man will thank you, but the fool will despise you.
Gebruikersavatar
bertjuh1975
Pro
Pro
Berichten: 32
Lid geworden op: 02 sep 2019, 13:01

Theoretisch gezien moet de fiets gewoon een waarde X binnenkrijgen die recht-evenredig wijzigt met de trapkracht geleverd door de fietser. Meer moet de fiets niet weten.

Zodat deze X kan dienen als factor in de berekening van de ondersteuning. Zodat ook deze ondersteuning mooi recht-evenredig gebeurd met de geleverde trapkracht.

Dus X hoeft geen volwaardige echte torque meting te zijn in NM ofzo, het is niet de gemeten waarde op zich die belangrijk is: het speelt eigenlijk geen rol wat de waarde van X werkelijk is. 10 of 1000 of 5000, dat maakt niets uit, zolang de software maar weet wat de waarde in rust is. (kalibratie) (uiteraard moet ook de programmeur bij het schrijven van de software weten binnen welke rang de waarde kan wijzigen om een zinnig formule toe te kunnen passen in de code)

Het enige belangrijke is dat X recht-evenredig wijzigt met de geleverde trapkracht.
Zodat X in de softwarecode een factor kan zijn waar de ondersteuningskracht recht-evenredig aan wordt gekoppeld.

En die X komt dus van de Tmm4 sensor in de vorm van een elektrische spanning.
It is better to correct a wise man than to correct a fool.
For a wise man will thank you, but the fool will despise you.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik denk dat je gelijk hebt.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
bertjuh1975
Pro
Pro
Berichten: 32
Lid geworden op: 02 sep 2019, 13:01

Stromeur schreef: 02 sep 2019, 18:53 Pedelectron heeft een gele kaart ontvangen wegens onreglementair gedrag. Over een maand mag hij het strafbankje verlaten en verwelkomen we hem weer in de competitie.
Een maand de tijd om de popcorn voorraad aan te vullen en te alvast te bedenken wie hem deze keer op zijn paard gaat zetten door zijn bijdrages als een hoop onzin af te doen :aq

Je zou er betaaluitzendingen van kunnen maken :idea: :


PS: Grapje hé mensen, iemand opzettelijk ergeren is uiteraard geen wenselijk gedrag en dat moedig ik dus zeker niet aan! Maar een beetje humor moet wel kunnen. :mrgreen:
It is better to correct a wise man than to correct a fool.
For a wise man will thank you, but the fool will despise you.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Ik ben blij dat het eindelijk duidelijk is. In ieder geval is het kracht en geen draaimoment, koppel of torque. Dat is ook de reden dat ik elke foto met ronde rode pijlen, kantelende sensor plaatjes ed onzin vind, niet meer en niet minder en ongeacht wie ze gepost heeft. Dat ik dan uiteindelijk fout ben wat betreft de richting van die kracht vind ik niet erg, samen met vele anderen hier weer wat bijgeleerd. Mijn excuses aan iedereen die ik met zijdelingse kracht op de kast heb gejaagd maar zo zijn we er wel uitgeraakt.
Wat betreft de rotatie sensor had ik al even neergeschreven.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Henry schreef: 02 sep 2019, 17:57 De sticker aan de achterzijde van de sensor is zelfs niet bedoeld om de uitsparingen af te schermen van vuil en vocht, maar is juist bedoeld om de sensor aan nieuwsgierige blikken te onttrekken.
Mogen we dan besluiten dat we een beschadigde sticker niet moeten vervangen en dat de eventuele afwezigheid van deze sticker geen enkele impact heeft op de bescherming en de werking van de sensor ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie