Bijna goed: de TMM sensor meet de kracht in de richting van de rechte rode pijl (en NIET het koppel op de achteras!), dus de kracht in de ketting welke proportioneel is met het koppel op de krank (niet het achterwiel/as).
Is dit een soort van doopritueel voor nieuwelingen?
Dat zeg ik? De kracht in de richting van de rode pijl wordt gemeten! Dit is een lichtjes indirecte, maar zeer dicht bij directe manier om het TORQUE te meten die de berijder uitoefent op de achteras. (hier heb jij een punt, correcter is : op de pedalen)
Waarom heet het een TORQUE sensor?
Heb je de video van de professor bekeken? Begrijp je het concept Torque?
Het heet niet laterale sensor, het heet Torque sensor! Waarom zou dat zijn?
Het meet de TORQUE of het DRAAIMOMENT dat de berijder uitoefent op de achteras om die in zijn ROTERENDE beweging te zetten.
Het doet dit niet 100% direct, maar toch bijna, door de vervorming te meten die het resultaat is van de TORQUE die de berijder op de pedalen uitoefent. Deze TORQUE wordt via de ketting overgebracht op de achteras, die als resultaat GEEN laterale maar een RONDDRAAIENDE beweging maakt.
Bij ronddraaiende bewegingen zoals dikwijls bij voertuigen spreken we in termen van KOPPEL, DRAAIMOMENT, TORQUE!
De gemeten waarde volgens de rode pijl is de TORQUE, daarom dat de bedenker deze sensor , je gaat het niet geloven..... TORQUESENSOR heeft genoemd.
Dit heb ik al een keer laten zien op het forum met een eenvoudig experiment: in het service menu kun je de spanning van de sensor aflezen. Bij een vast koppel op de krank (= gewicht op pedaal) is de spanning niet afhankelijk van de gekozen versnelling.
Ik geloof je zonder meer, wat de sensor eigenlijk meet is de torque die de berijder uitoefent op de pedalen en zo via overbrenging op de cassette/achteras. Deze is logisch gezien altijd gelijk bij gelijke pedaaldruk. (
Wat verschilt bij een andere versnelling is de torque na de versnellingscassette, dus de kracht die de band uitoefent op de weg.) Dit(pedaaltorque) is ook net de enige kracht die je moet meten/weten om de ondersteuning mooi recht evenredig te laten verlopen met je eigen pedaal inbreng.
De functie van de TMM4 sensor van Stromer is exact dezelfde als die van torque sensors ingebouwd in middenmotoren.
Het gaat dus niet om laterale krachten op het frame, want bij een middenmotor met geïntegreerde troquesensor zit er zelfs geen op het frame.
De enige functie is het meten van de kracht die de berijder zelf uitoefent en in functie daarvan recht evenredig ondersteuning geven, zodat het fietsen natuurlijk aanvoelt en het lijkt alsof je bionische benen hebt. Laterale frame vervormingen (hoewel er die wel zullen zijn) enz. hebben geen functie of belang in dit verhaal. (
Tenzij er abnormale externe dingen plaatsvinden die het frame zo erg verbuigen dat de sensorwaarden hierdoor flink worden beïnvloed. Maar nomaliter zo het frame sterk genoeg moeten zijn zodat dit niet kan gebeuren tijdens gebruik in normale omstandigheden)